The Bad Lieutenant 2, The Impossible, Artificial Intelligence: AI

Iedere dag zet de Volkskrant de beste filmtips voor u op een rij.

Nicolas Cage en Eva Mendes in The Bad Lieutenant 2Beeld First Look Studios

The Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans (Werner Herzog, 2009)
Arte, 23.45-1.40 uur

Zie The Bad Lieutenant: Port of Call ¿ New Orleans van Werner Herzog uit 2009 niet als een vervolg op de grimmige cultfilm uit 1992 van Abel Ferrara. Als het aan Herzog lag, had zijn film over een cokesnuivende politieman die in het zuiden van Amerika een aantal moorden onderzoekt een andere titel gekregen, maar Herzogs producent Edward Pressman dacht waarschijnlijk een slaatje te slaan uit zijn eerdere succes met Ferrara's Bad Lieutenant. Om zich zo ver mogelijk te distantiëren van het origineel - met Harvey Keitel als verslaafde agent - beweerde Herzog dat hij de oorspronkelijke film nooit had gezien, waarop Ferrara Herzogs filmploeg 'een verblijf in de hel' toewenste.

Veel (vermakelijk) gedoe om niets, bleek achteraf, want Herzogs film staat volledig op zichzelf en onderscheidt zich in zijn uitbundige toon en vormgeving op vrijwel alle fronten van Ferrara's sombere origineel. Herzog laat het misdaadverhaaltje voor wat het is en zoomt volledig in op de gekte van zijn hoofdpersonage, subliem vertolkt door Nicolas Cage. De Amerikaanse acteur, van wie je soms denkt dat-ie enkel nog tenenkrommende optredens in B-films levert, toont zich in The Bad Lieutenant een waardige opvolger van wijlen Klaus Kinski, de Duitse acteur die vijf keer met Herzog samenwerkte en in zijn spel een grenzeloze maniakaliteit tentoonspreidde (zie Aguirre, der Zorn Gottes en Fitzcarraldo, bijvoorbeeld). In de beste scène staart Cage in een roes naar twee leguanen op zijn bureau, terwijl collega's vanuit dezelfde kamer een tegenovergelegen pand observeren.

The Impossible (Juan Antonio Bayona, 2012)
RTL 4, 20.30-22.50 uur

De begintitels van het op feiten gebaseerde The Impossible laten er geen misverstand over bestaan: het vijfkoppige gezin waarom het in deze film draait, gaat door de tsunami van 2004 uit elkaar gereten worden. Terwijl Maria (Naomi Watts) aan het Thaise strand haar boek leest en Henry (Ewan McGregor) met hun drie zoontjes speelt, ligt de Indische Oceaan er kalm en vriendelijk bij. Suggestieve onderwatershots en dreigende elektronische klanken bij een nachtelijk zeepanorama voorspellen niets dan onheil. Tegen de tijd dat het water toeslaat, heeft regisseur Juan Antonio Bayona (El orfanato) een bijna ondraaglijke spanning opgebouwd. Wat een gruwelijke ontlading vervolgens, wanneer Maria en haar oudste zoon Lucas door de razende stroom worden meegesleurd. Een hels tumult is het, van suizend puin, gesmoorde paniek, bloed, drek, gegorgel en naar houvast graaiende handen. Gaandeweg vormen de chaos en gruwelen echter steeds meer de achtergrond van de pogingen die Maria, Henry en Lucas ondernemen om hun gezin te herenigen. Persoonlijk leed schuift te veel vóór de collectieve ramp, uiteindelijk.

Artificial Intelligence: AI (Steven Spielberg, 2001)
BBC 1, 00.45-03.00 uur

Met deze fraaie sciencefictionfilm doet Spielberg eens niet zijn best trucages zo echt mogelijk te laten lijken, maar keert hij het procedé om. Hier zijn het juist acteurs van vlees en bloed die moeten doen of ze mechanische imitaties zijn. Haley Joel Osment speelt een kindrobot die is geïnstrueerd een onvoorwaardelijke toewijding te tonen aan de vrouw die hem koopt. De film, gebaseerd op een plan van wijlen Stanley Kubrick, werd rond de release stevig bekritiseerd: Spielberg zou Kubricks harde wereldvisie hebben verdraaid tot zijn kenmerkende, zoete Hollywoodstijl. Maar wie nauwkeurig kijkt, ziet juist een volstrekt dubbelzinnige slotscène, waarin Kubricks gedachtengoed volop aanwezig blijft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden