TGV Klok raast door Carré

Voor een aantal van zijn stunts heeft Klok lang geoefend met stuntmannen uit Hollywood.

Theater


The New Houdini door Hans Klok/Stardust Circus International, kostuums en decor: Jan Aarntzen, regie: Stanley Burleson, Koninklijk Theater Carré 17/7.


Aldaar t/m 25/8


'Hoe kan dat nou?', vraagt een lief meisje op rij 10 van Carré. Dat is dé vraag der vragen op een avond met Hans Klok, maar ook een vraag die je maar zo snel mogelijk uit je hoofd moet zetten, want een zinnig antwoord komt er toch niet. Hoofd leegmaken, de cynicus in jezelf een avond vrij geven en domweg genieten.


Een bezorgde vrouwenstem op rij 11 kwam even later met: 'Och, die arme moeder.' Hans Klok had zojuist verteld dat zijn moeder in de zaal zit. Van al die verdwijntrucs achter wapperende doeken, doorboorde of doorgezaagde vrouwen en de prachtige act met de zwevende brandende gloeilamp, die Hans Klok heeft geërfd van de Amerikaanse illusionist Harry Blackstone, zal mevrouw Klok niet angstig wakker liggen.


Maar zoon Hans voert ook een aantal variaties uit op ontsnappingsacts van zijn grote voorbeeld Houdini, die 110 jaar geleden een tijdje met het circus van Oscar Carré door Nederland heeft gereisd. Dat zijn riskante stunts waarvoor Klok een aantal maanden in de VS heeft geoefend met Hollywood stuntmannen. In de VS heeft de illusionist uit IJmuiden inmiddels naam gemaakt na zijn lange serie in Las Vegas.


De ontsnapping onder water vindt grotendeels achter een doek plaats, maar de Jaws of Death-act is niet misselijk en totaal zichtbaar. Klok hangt ondersteboven in een dwangbuis, daarboven twee enorme metalen grijpers met stalen punten. Klok moet zich in anderhalve minuut bevrijden en op de mat ploffen, want na negentig seconden brandt een touw door waardoor de twee metalen grijpers in elkaar klappen en Klok zouden verbrijzelen. 'Och, die arme moeder', is niet ten onrechte.


Naast zijn gebruikelijke groep stoer ogende dansers en assistenten heeft Klok voor zijn serie in Amsterdam een aantal hoogstaande circusacts uitgenodigd, waaronder Sergii Popov en Mykola Shcherbak uit de Oekraïne. Zij wonnen dit jaar op het Internationale Circusfestival van Monte Carlo de Gouden Clown, de Oscar van de circuswereld. In een vroeger leven stonden ze bij het onderdeel acrobatische gymnastiek nog in de zelfde zaal als Epke Zonderland. Dat is een bijna logische aanloop naar het circus. Nu staan zij als straatschoffies Kruimeltje en Ciske de Rat zonder overdreven zichtbare spiermassa's in het theater. Oneindig veel aantrekkelijker dan het krachtpatsersduo Strakhov, van voor de pauze. Dat duo had echter al een contract op zak toen Popov & Shcherbak de show stalen in Monte Carlo.


De ware huiver komt van het Peruaans/Mexicaanse duo Seyranyan, dat zich getweeën in een 1 bij 1 bij 1 meter glazen kistje wurmt. Het eindresultaat oogt als een topstuk op de plank van een laboratorium in fysieke afwijkingen. De kruip-in-en-door-en-over-elkaar-act gaat fascinerend traag en vormt een prachtig tegenwicht voor Klok die alles op TGV-snelheid doet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden