Test

‘Key elements’, geuren van Aveda..

Wat precies? De geurreis van Aveda.

Pardon, een geurreis? Het hippe Amerikaanse natuurcosmeticamerk Aveda heeft twaalf ‘key elements’. Dat zijn geheel natuurlijke geuren die los worden verkocht als pure-fume, oftewel eau de parfum, en die ook kunnen worden toegevoegd aan hun shampoos, bodylotions en andere producten. Ook tijdens de schoonheidsbehandelingen in de bij Aveda aangesloten salons worden ze aan sommige producten toegevoegd.

Aveda kiest de geuren die passen bij je persoonlijkheid en stemming. Eerst dient aan de hand van dertien vragen te worden vastgesteld of je een ruimte-, lucht-, vuur-, water- of aardetype bent, vervolgens mag je kiezen uit drie of vier geuren die je aangenaam zou moeten vinden.

En? Wat betreft huid en haar blijk ik een aardetype, maar ik heb niet de grote en brede lichaamsbouw en het lage energieniveau die daarbij horen. Die komen weer het meest overeen met vuur (boosheid bij stressreacties, stabiel energieniveau). Ja ja, de horoscoop is er niets bij.

Waar komt die indeling vandaan? Uit de Indiase ayurveda, een gezondheidsleer die drie energie-lichaamstypen kent: vata (ruimte en lucht), pitta (vuur) en kapha (water en aarde).

En, klopt het? Ik mag alle twaalf geuren proberen, en inderdaad, de twee die het best bij me scoorden, hoorden bij het aardetype en het vuurtype. De laatste (jasmijn, vanille en kaneel) had mijn voorkeur. Volgens Aveda zou die ook nog rustgevend moeten werken.

Hoera! Eindelijk de ultieme geur gevonden. Bij de gezichtsbehandeling die ik daarna kreeg, en waar aan bepaalde oliën en maskers de geur werd toegevoegd, rook alles erg prettig (het was sowieso aangenaam, een beetje new-agerig met massages erbij), maar als ‘gewoon’ parfum vind ik Aveda’s Key Element nummer 3 te zoet en iets te simpel. (Of ik er kalm van word, is lastig te bepalen.) Overigens draagt een collega al jaren niets anders dan nummer 6, een geur die helemaal niet bij haar zou moeten passen, dat dan weer wel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden