Testritten Fyra in februari nog 'goed en veilig'

Nog tot in februari van dit jaar zijn testritten gereden met Fyra-hogesnelheidstreinen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. Die ritten verliepen overwegend 'goed en zonder veiligheidsproblemen'.

DEN HAAG - Dat blijkt uit documenten van onder andere de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT) die door de NOS zijn opgevraagd onder de Wet Openbaarheid van Bestuur.


De positieve testrapporten uit eind januari en begin februari zijn saillant, omdat NS en de Belgische evenknie NMBS na 17 januari alle hogesnelheidstreinen al hadden stilgelegd. In juni besloten NMBS en in het kielzog daarvan NS en de Staat (als enige aandeelhouder) dat de Italiaanse treinen nooit meer op het Belgische of Nederlandse spoor zouden mogen rijden. NS en de treinenbouwer zijn nu in een mogelijk kostbare rechtszaak verwikkeld over wie voor de kosten opdraait.


De aanleiding om op 17 januari de treinen stil te leggen was een afgebroken bodemplaat. NS zette vraagtekens bij de veiligheid van de flitstrein. Fabrikant AnsadoBreda werd gevraagd een reeks aan mankementen te corrigeren voordat hervatting van het personenvervoer weer overwogen zou worden.


Maar onder auspiciën van het technisch adviesbedrijf Lloyd's Register Rail blijkt AnsaldoBreda wel te zijn verdergegaan met testritten. Het beeld dat uit de openbaar gemaakte documenten oprijst, is dat die in ieder geval geen veiligheidsproblemen opleverden. De samenwerking met AnsaldoBreda lijkt in die periode nog goed.


Zo schrijft de technicus van Lloyd's op 1 februari dat een testrit van een dag eerder 'goed en zonder veiligheidsproblemen' is verlopen. Hij schrijft verder dat AnsaldoBreda na iedere rit voortaan 'een algehele controle in de werkplaats' uitvoert: 'de 100-procentcontrole op onder- en zijbeplating incl. verbindingen, deurbladbouten en aspotbouten. Dit is allemaal toegezegd en dat gaan wij bewaken.'


Diezelfde dag oordelen de fabrikant en Lloyd's eendrachtig: 'Het is veilig om zaterdagnacht 250 km/u te rijden.' Ook die rit verloopt 'goed en zonder veiligheidsproblemen', aldus een mail van 4 februari van de ingenieur van Lloyd's aan onder andere de ILT.


In een ongedateerd vergaderverslag (veel teksten zijn onleesbaar gemaakt) wordt gememoreerd dat 'no relevant item was found' tijdens een testrit op 31 januari. Op een tweede testrit was er een softwarefout, maar die kon worden verholpen. Ook wordt gewag gemaakt van een 'kwaliteitsprobleem': een aantal bouten leek niet goed aangedraaid. 'AnsaldoBreda heeft besloten ze allemaal te controleren en de resultaten op ondertekende documenten te zetten.'


De documenten lijken het beeld te nuanceren dat de treinen zo slecht waren dat er niet meer mee gereden kon worden. Maar een woordvoerder van de NS stelt in een reactie: 'Er zit wel verschil tussen eenmalige testritten en inzetten van de treinen in de dienstregeling. Bij het continu inzetten van de treinen tussen Amsterdam en Brussel verschenen tekortkomingen die tijdens eerdere testritten niet naar boven waren gekomen. En dat, samen met het onvermogen van de fabrikant om het aantal problemen terug te dringen, was reden om ermee op te houden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden