Test Noord-Zuidlijn op volle snelheid succesvol verlopen

Veertien jaar nadat begonnen is met de aanleg van de Noord-Zuidlijn is voor het eerst een test op hoge snelheid gedaan met een rijdende metrotrein. Tussen de stations Noorderpark en Noord, een bovengronds traject, reed het voertuig enkele malen heen en weer met een snelheid van 80 kilometer per uur. De gemeente is 'zeer tevreden'. 'Het is voortreffelijk verlopen'.

Een eerdere testrit van de Noord-Zuidlijn. Beeld anp

Woordvoerder Michiel Jonker van de Noord-Zuidlijn is zeer te spreken over het verloop van de test. 'Dit is het enige stukje van het traject waar straks 80 kilometer per uur kan worden gereden. Alles ging goed. De trein reed soepel en de automatische systemen konden ook op deze snelheid nog steeds nauwkeurig bijhouden waar de trein precies reed. En het is sowieso een heel bijzonder gevoel om in de nieuwe metro te staan die ook daadwerkelijk rijdt.'

Smooth

Ook Volkskrantverslaggever Tjerk Gualtérie van Weezel zat tijdens de test in de trein. 'Ik had het idee dat we wat langzamer reden dan tachtig kilometer per uur. Maar de metro reed wel 'smooth'. De bestuurder liep tijdens de rit van de ene kant van het voertuig naar de andere. Dat is een enorm eind: het metrostel is 120 meter lang. Dat valt wel op als je erin zit. De bestuurder hoeft zelf overigens niets te doen: alles gaat volledig automatisch.'

Jonker: 'De bestuurder hoeft inderdaad alleen aan te geven wanneer de deuren dicht kunnen en de trein kan gaan rijden. Uiteindelijk komt er ook een knop op het perron van de eindstations, waarmee het toestel vanzelf de andere kant op gaat rijden. De bestuurder hoeft dan niet het hele voertuig door te lopen om aan de andere kant te gaan zitten. Dat levert een tijdwinst van vier minuten op.'

De trein rijdt door een gebied in Amsterdam Noord dat volop in ontwikkeling is. 'Overal wordt gebouwd. Men kan hier niet wachten totdat de lijn in gebruik wordt genomen', aldus onze verslaggever. 'Andere delen van de stad zijn hierdoor vele malen sneller bereikbaar.'

Bovengronds

De test kon alleen bovengronds plaatsvinden, omdat in de ondergrondse gedeelten de stroomvoorziening nog niet klaar is. Eerder werden al test met een lagere snelheid uitgevoerd. Na ingebruikname gaat de metro op get grootste deel van het traject maximaal 70 kilometer per uur rijden.

Nog dit jaar moet er op het volledige traject worden getest. Deze zomer wordt definitief bekend wanneer de Noord-Zuidlijn wordt opgeleverd. Volgens planning is dat in oktober 2017.

In 2002 is begonnen met de aanleg van de Noord-Zuidlijn. Volgens de oorspronkelijke planning zou het project in 2011 worden afgerond, maar door verschillende tegenslagen, zoals de verzakking van een aantal panden aan de Vijzelgracht, werd dit meerdere malen uitgesteld. Het oorspronkelijke budget voor het project bedroeg 1,4 miljard euro, maar dat is inmiddels opgelopen naar 3,1 miljard.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden