Tesla verdient eindelijk geld aan de veelgeplaagde Model 3

Een jaar na de presentatie van de nieuwe elektrische personenauto die van Tesla ‘een echte autofabrikant’ moet maken, begint het concern geld te verdienen aan de Model 3. Op elk exemplaar dat nu het fabrieksterrein verlaat, houdt de fabrikant een klein beetje geld over. Hoeveel precies, maakt Tesla niet bekend.

Productielijn bij Tesla. Beeld EPA
Productielijn bij Tesla.Beeld EPA

Hoewel Tesla in het tweede kwartaal nog een recordverlies boekte, zijn de vooruitzichten vanaf nu gunstig, aldus topman Elon Musk. ‘Het doel is om vanaf nu elk kwartaal winstgevend te zijn.’ Vanaf een productie van ongeveer vijduizend Models 3 per week, maakt het concern winst op de kleinere Tesla. Dat niveau is pas sinds kort bereikt, een van de redenen waarom in het tweede kwartaal nog verlies geleden werd.

Tesla kampte sinds de presentatie van de Model 3 in juli vorig jaar met tegenvallers, waardoor de geplande productiedoelen bij lange na niet werden gehaald. Sinds juni rollen er wekelijks vijfduizend Models 3 van de band, een doel dat al veel eerder bereikt had moeten zijn. Doordat Tesla te weinig Models 3 produceerde, kwam er onvoldoende geld binnen, terwijl de kosten enorm waren. Gevolg: verliezen van honderden miljoenen dollars per kwartaal. Tesla bouwde zelfs een tent naast de fabriek met een productielijn, om de productie maar te kunnen opvoeren.

Hoewel de Model 3 als een ‘beter betaalbare’ elektrische auto is aangekondigd, verkoopt Tesla tot nu toe alleen nog maar exemplaren met extra luxe, een grotere accu of krachtiger motoren. De prijzen van deze types liggen vele duizenden dollars hoger dan die van de ‘goedkope’ variant van 35 duizend dollar, die nog niet verkrijgbaar is. Hoe Tesla winst wil maken op het instapmodel, is niet duidelijk.

Inmiddels lijken de grootste knelpunten in de productie overwonnen en denkt het bedrijf volgend jaar tienduizend auto’s per week te kunnen maken. Ook dan is Tesla trouwens nog een kleintje: ’s werelds grootste autobouwers Volkswagen en Toyota stampen twintig keer meer auto’s hun fabrieken uit. Op het gebied van puur elektrische auto’s is Tesla wel een grote. Volgens eigen zeggen is de Model 3 inmiddels Amerikaans marktleider in het segment waar ook de BMW 3-serie, de Audi A4 en de Mercedes-Benz C-klasse zitten. In de VS worden nu meer Models 3 verkocht dan alle modellen van de concurrentie bij elkaar opgeteld, aldus Tesla. Maar dat zegt vooral iets hoe over klein deze markt in de Verenigde Staten is.

Musk, die de afgelopen maanden diverse keren negatief in het nieuws kwam, maakte tijdens de presentatie van woensdagavond zijn excuses aan twee analisten die hij bij een vorige bijeenkomst had geschoffeerd door hun vragen saai en oninteressant te noemen. De Tesla-topman sprak van ‘slechte gemanierdheid’ en liet de analisten woensdag als eersten vragen stellen. Musk weet zijn gedrag aan slaapgebrek. Na zijn mea culpa maakte de koers een luchtsprongetje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden