Tesla Model X is de Snoek van deze tijd

De Tesla Model X laat de harten van jongetjes (m/v) gegarandeerd sneller kloppen. Iets wat andere automerken nogal eens vergeten te doen.

Bard van de Weijer
De Tesla Model X. Beeld epa
De Tesla Model X.Beeld epa

Twee minuten nadat Blik hem voor een basisschool had geparkeerd, stonden er een stuk of tien jongetjes omheen. De jongste van het stel vroeg of dit de nieuwste Audi was, wat hem op honend groepsgesnuif kwam te staan. 'Welnee man, dit is de Tesla Model X. Met vleugeldeuren. Vet cool. Mogen ze open?'

Na een dubbelklik op de afstandsbediening gaven de 'falcon wings' gracieus toegang tot de jongetjeshemel. Of ze weer dicht mochten. En open. En dicht. Mochten ze er in zitten? Wow, dat beeldscherm. Heeft-ie internet? Vet cool.

Elon Musk weet hoe je jongetjes (m/v) in vervoering brengt. Zijn Tesla Model X is zoals nieuwe auto's vroeger waren: vol met snufjes die je wilt uitproberen. Een beetje zoals Citroën ooit deed. Met meesturende koplampen in de DS, of een knopjessatelliet aan het stuur voor ruitenwissers en richtingaanwijzers. Of met een boordcomputer die het merk al vroeg in zijn auto's monteerde. Het ding kon niks en ging om de haverklap stuk. Maar het ging om de opwinding die het nieuwe bracht.

Autofabrikanten zijn het dromen verleerd. Onder druk van de krentenweger die alle dure franje van hun studiemodellen rost, proberen ze kopers te verleiden met 10 liter meer bagageruimte of een centimetertje meer knieruimte achterin.

Dan de Model X. Die heeft voorportieren die bij wijze van welkom openzwaaien als je komt aanlopen. (Ze houden net als de vleugeldeuren rekening met eventuele geparkeerde auto's, maar niet met aanstormende fietsers.) De 'achterbank' bestaat uit elektrisch bediende stoelen die lijken te zweven en naar voren schuifkantelen om plaats te maken voor passagiers op de achterste rij. Die hebben in de zeszitsvariant trouwens verrassend veel ruimte, omdat ze hun benen languit kunnen strekken tussen de beide zetels van de passagiers voor zich. Een elegante oplossing. Bagage kan in een tombe achter de laatste zitrij en voorin in de 'frunk', een samentrekking van front en trunk. Mocht de auto op zijn kop belanden, dan schieten explosieven de vleugeldeuren weg, zodat de achterpassagiers kunnen uitstappen. Ook elegant. Hebben we niet geprobeerd.

Wie achter het stuur plaatsneemt, zoekt tevergeefs naar de startknop, voor veel merken nog een noviteit waar in de folder trots op wordt gewezen. Wow, je start deze auto niet met een sleutel, maar met een startknop! Voor Tesla is de knop allang een anachronisme. Hij ontbreekt dus. Zodra de bestuurder arriveert, gaat de Model X 'aan'. Voet op de rem, Drive kiezen en wegrijden. We voelen ons bijna prins Charles als blijkt dat de voorportieren ook zelfstandig sluiten. Elke deur in onze Model X is elektrisch, behalve die van het handschoenenkastje. Daarmee valt te leven.

Gereden: Tesla Model X P90D Ludicrous

Accu: 90 kilowattuur
Bereik maximaal: 489 kilometer
Top: 250 kilometer per uur
Acceleratie: 3,2 seconden (Ludicrous mode)
Aantal passagiers: vijf tot zeven

Prijs: vanaf 100.600 euro (het 'goedkoopste' model van 88 duizend euro is sinds deze week niet meer verkrijgbaar)
Prijs gereden model: 149.100 euro

Levering: Begin 2017, gemiddelde wachttijd drie maanden.

Wie het premium upgradepakket aanvinkt krijgt automatisch openende voordeuren en Bioweapon Defense Mode die de cabine onder druk zet, zodat ongefilterde buitenlucht niet naar binnen kan. Voor als je in de file achter een sjoemeldiesel staat. Verder vooral marketinggrapje.

De Model X biedt zijn inzittenden een constante stroom verrassingen. De sensatie van het stil wegrijden kenden we al. Die van de 'Ludicrous' versnelling (in 3,2 seconden naar de 100) nog niet. Een verbijsterende ervaring om in bijnastilte te worden weggeschoten, zeker als je je bedenkt dat je in een busje zit van 2.400 kilo. Het voelt alsof je door een wormgat naar een ander sterrenstelsel wordt geteleporteerd. Maar dan sensationeler.

Is dit de beste auto ooit? Dat weten we nog niet. Vanwege de productieproblemen met de zwevende achterstoelen en de ogenschijnlijke kwetsbaarheid van de vleugeldeuren wil Blik een toekomstige terugroepactie niet uitsluiten. En als het adagium van Bliks lokale garagist ('het kan stuk, dus het gaat stuk') ook voor Tesla geldt, houden we ons hart vast. Maar tot nu toe zijn terugroeprampen voor het merk uitgebleven. Bovendien: wat maakt het uit als er straks wellicht iets stukgaat? Het plezier van nu heft eventueel toekomstig malheur bij voorbaat op, vraag maar aan oudere Alfarijders.

Musk weet wat andere fabrikanten zijn vergeten in hun jacht naar hogere winsten of het afwenden van de ondergang: auto's moeten verleiden. Ze moeten je een blik gunnen op de toekomst. Ze moeten het jongetje in je wakker schudden. De Model X doet dit als geen ander. Daarom is dit de Snoek van onze tijd.


Autopilot

De Model X die Blik vorige week een dag meekreeg, had nog niet de nieuwe versie van AutoPilot, Tesla's omstreden zelfrijrobot. Doordat deze oude versie minder streng is, konden we vanaf de tussenstop bij Tesla's snellaadstation in Zevenaar zo goed als automatisch terugrijden naar Amsterdam. Over een strakbelijnde snelweg en bij puik weer, maar toch. Behalve die van Volvo komt geen enkele zelfrijfunctie in de buurt van die van Tesla. Wel de handen aan het stuur houden, graag.

Max elektrisch

De getallen zijn nu nog niet erg indrukwekkend. Zo is het vermogen van Formule-E-auto's beperkt tot 231 PK. De krachtigste Tesla Model S heeft er ruim drie keer zoveel. De komende jaren zullen de accu's niet groot genoeg zijn om het een complete race vol te houden; daarom wordt halverwege van auto's gewisseld. Het doet een beetje denken aan de beginjaren van de racerij, waarbij de techniek van de verbrandingsmotor nog niet ver genoeg gevorderd was voor een onbekommerde wedstrijd.

Dat doet weinig af aan het spektakel. Volgens kenners is de Formule E gezellig chaotischer dan zijn grote broer, waarvan eigenaar FIA overigens zijn neus lijkt op te halen voor volledig elektrische aandrijving. Er wordt bij Formule E meer ingehaald, ook aan de kop van het veld, en geregeld wordt er gespind en gecrasht, waardoor elektrische races spectaculairder ogen dan je zou denken. Veelbelovend is dat de zoons van voormalige racegrootheden als Nelson Piquet en Alain Prost elektrisch racen. Ook de neef van Ayrton Senna rijdt mee. Nu Max nog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden