Terugroepen van lamp, auto of gehaktbal kost miljoenen

IKEA roept wereldwijd klanten op om terug te komen naar de winkel. Het Zweedse bedrijf doet dat nadat een peuter stikte in het koord van een SMILA-kinderlamp. Al is het geen terugroepactie in de klassieke zin des woords - klanten kunnen een serviceset ophalen om het snoer zelf vast te zetten - het is een operatie van jewelste. De lamp is ruim 23 miljoen keer verkocht.

AMSTERDAM - 'Als blijkt dat een product niet of in mindere mate voldoet aan onze veiligheidseisen, komen wij altijd direct in actie', laat een woordvoerder van IKEA weten. Europese bedrijven moeten zich bij productveiligheid houden aan een set richtlijnen van de EU, maar de organisatie die in Nederland toeziet op die productveiligheid, de Voedsel- en Warenautoriteit, zegt dat het nog nooit een bedrijf op zijn verplichtingen heeft hoeven wijzen.


Verreweg de meeste bedrijven hebben uitgebreide protocollen klaarliggen voor dit soort gevallen. Bij IKEA wordt bijvoorbeeld in elk land een coördinator aangesteld die ervoor moet zorgen dat alle producten worden teruggebracht.


Hoewel IKEA de afgelopen maanden vaker in het nieuws kwam met terugroepacties - recent was het terugroepen van gehaktballetjes waarin paardenvlees bleek te zitten, komen de acties het meest voor in de auto-in- dustrie. Alleen al in de maand november werden auto's teruggeroepen van Jeep, Lancia, Chrysler, Dodge en Audi.


Een maand geleden was er zelfs een twijfelachtig record voor Volkswagen: de Duitsers riepen 2,6 miljoen Tiguans terug vanwege een productiefout in de versnellingsbak. Het Japanse Toyota is overigens kampioen terugroepen. Sinds 2009 moesten er wereldwijd ruim 17 miljoen wagens terug vanwege productiefouten.


In Nederland worden er gemiddeld honderd verschillende artikelen per jaar teruggeroepen, zegt de Consumentenbond. Zo was er de afgelopen maanden ophef over HEMA-snoep dat tot verstikking konden leiden, een gevaarlijk Frans type borstimplantaat en een camera van Canon die een allergische reactie uitlokte.


Vooral wanneer het gaat om producten die een direct gevaar kunnen vormen voor de volksgezondheid, zoals in de voedselindustrie, zijn de terugroepacties grootschalig. Zo riep het Nieuw-Zeelandse Fonterra in augustus een proteïneconcentraat terug dat in onder andere babyvoeding en sportdrankjes werd verwerkt.


Ook was er de 50 miljoen kilo vlees die in april werd teruggeroepen omdat er bij de inmiddels failliete groothandel Willy Selten één paard en drieënhalve pony in de productie waren terechtgekomen.


Hoeveel geld IKEA kwijt is aan het terugroepen van de SMILA-lamp, wil het warenhuis niet zeggen. Dat het een prijzige operatie is, blijkt wel uit eerdere voorbeelden. Philips trok in 2008 7,6 miljoen euro uit voor het terugroepen van de 'plofsenseo' en eerder deze maand gaf Nissan zelfs een winstwaarschuwing nadat het bedrijf ruim een miljoen auto's moest terugroepen.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden