Live

Teruglezen - Volgens Sonja Holleeder zei haar broer dat hij Cor van Hout zou vermoorden: 'Corretje gaat'

Het proces tegen Willem Holleeder (59) gaat verder. Het verhoor van zijn oudste zus, Sonja Holleeder, staat vandaag op het programma. Volg de laatste ontwikkelingen vanuit de gerechtsbunker in Amsterdam Osdorp in dit liveblog.

Foto Annet Zuurveen

19 februari 2018, 15:49

Meteen ruzie over geld

De Alkmaarse Achterdam heeft alleen maar voor problemen gezorgd, aldus Sonja Holleeder. Zij had deze prostitutiestraat gekregen van Cor van Hout. De rest van zijn bezittingen gingen na zijn dood naar zijn kinderen, aldus het testament. Maar op de dag van zijn dood stonden familie en vrienden op de stoep die een deel van de erfenis opeisten, vertelde Sonja maandag aan de rechtbank.

Het was met name haar broer Willem die haar onder druk zette. 'Hij zei dat hij de aandelen en het geld moest hebben.' Volgens Sonja Holleeder heeft ze daarom tegen haar broer gelogen. Ze heeft gezegd dat Cor van Hout de Achterdam al had verkocht en dat hij het geld tien jaar had vastgezet. In werkelijkheid heeft zij kort na het overlijden van Cor de Achterdam verkocht aan Robbie Grifhorst, een vriend van de familie.
'Robbie vroeg: wat doe je met de Achterdam? Ik zei: ik weet niet waar het is, ik weet niet wat eruit komt. Toen stelde hij voor: als ik het over zou nemen? Robbie heeft het van me gekocht. Het was heel simpel. Het waren maar papiertjes.'

Morgenmiddag wordt de zitting hervat. Dan zal de verdediging de oudste zus van Willem Holleeder ondervragen. Volgens de advocaten heeft ze haar broer 'op een ongekende manier door het slijk gehaald'.

19 februari 2018, 15:25

'Corretje gaat'

Rechter: 'Hoe weet u zo zeker dat Willem Holleeder 'Corretje gedaan heeft’? Hoe weet u dat het geen grootspraak was?'
Sonja: 'Als hij bij mij komt en hij wil weten waar Cor is, dan is hij met iets bezig. Hij zei het ook gewoon voordat Cor werd doodgeschoten. Hij zei: Corretje gaat.'

Volgens Sonja Holleeder heeft haar broer haar meerdere malen verteld dat hij achter de moord op zijn zwager en mede-Heinekenontvoerder Cor van Hout zit. Voor de moord zou hij haar onder druk hebben gezet om informatie over de verblijfplaats van de vader van haar kinderen te geven. Op de avond na de liquidatie in 2003 zou Willem Holleeder al begonnen zijn over de erfenis.

Rechter: 'Hoe gaat dat dan: u zit thuis. U heeft verdriet. Uw broer komt langs. En dan?'
Sonja: 'Dan zit-ie half te janken, maar ik wist al wel hoe laat het was. En ik wist ook wat de reden was. Vanaf dag één heeft-ie achter de Achterdam aangezeten.' Volgens haar heeft Holleeder altijd duidelijk gemaakt hoe hij te werk zou gaan: 'Eerst doodmaken, dan afpakken.'

Rechter: 'Maar u explodeerde niet?'
Sonja: 'Ik kon niet eens nadenken.'
Rechter: 'U moest mee naar buiten. En toen?'
Sonja: 'Hij vroeg om de aandelen (van de prostitutiezone in Alkmaar, red.).'
Rechter: 'En na de begrafenis moest u naar het Amsterdamse Bos komen.’
Sonja: 'Hij zei dat ik mijn huis in Spanje aan Hillis moest geven, want de schutters moesten betaald worden. Dat huis was in principe al verkocht, dus ik kon het niet geven.'

Volgens Sonja is de moord op Cor van Hout niet de enige moord die haar broer heeft toegegeven. Zo zou hij ook aan haar hebben verteld dat hij vastgoedhandelaar Willem Endstra dood zou laten schieten omdat deze zakenpartner met de politie praatte. Endstra werd in 2004 geliquideerd. Volgens Sonja had haar broer de gewoonte om bij haar te poepen. Dan zette zij de douche aan in de badkamer en moest ze bij hem komen zitten, zodat hij met haar kon praten zonder dat iemand kon meeluisteren. ‘Hij zei dat Endstra met de CIE sprak en dat-ie eraan zou gaan. Hij had het gehoord van zijn petten (corrupte agenten, red.).’

19 februari 2018, 14:17

'Ik wil gerechtigheid'

'Ik was bang. Ik durfde niet. Maar ik wilde al veel langer verklaren', zegt Sonja Holleeder in de zwaarbeveiligde bunker. In 2013 ging haar broer Willem Holleeder volgens haar echter veel 'te ver', en stapte ze samen met haar zus Astrid naar justitie. 'Hij is echt niet de familieman die hij zegt te zijn, en ik ben echt niet zijn liefste zusje.'

Rechter: 'Willem Holleeder zegt bijvoorbeeld dat hij van uw kinderen houdt.'
Sonja: 'Zegt hij dat? Aan mijn zoon heeft hij een hekel. En met mijn dochter heeft hij ook niets.'

Sonja verklaart dat ze lange tijd hoopte dat hij zou veranderen. Maar volgens haar werd het alleen maar erger toen Willem Holleeder in 2012 vrijkwam nadat hij zijn straf had uitgezeten voor de afpersing van Willem Endstra. Sonja stelt dat haar broer een 'tikkende tijdbom' was, met een lijstje van mensen die hij wilde doden.

'Als ik geen geld gaf, zei hij: 'Dan tossen we om jouw kinderen: welke schiet ik het eerste dood?' Op een gegeven moment houdt het dan een keertje op.' Wat Sonja betreft, moet haar broer tevens boeten voor de moord op Cor van Hout, de vader van haar kinderen, in 2003. 'Ik wil gerechtigheid. Ik wil mijn kinderen recht in de ogen kunnen kijken.'

Sonja Holleeder stelt dat het haar broer altijd om geld te doen is geweest. Na de moord op Cor van Hout, vertelt ze aan de rechter, stond haar broer 's avonds voor de deur: ze moest buiten een rondje met hem lopen om de erfenis - Cors aandelen van de Alkmaarse prostitutiestraat de Achterdam - te bespreken. 'Cor lag nog boven de grond, dan ben je voor mij een vieze hond.'

Rechter: 'Geld speelt een grote rol in deze zaak.' Sonja: 'Niet voor mij, maar voor hem.' Rechter: 'Uw broer zegt dat u een financieel belang had om te getuigen, omdat u een aandeel in de film (van de Heinekenontvoering, red.) niet wilde afgeven.' Sonja: 'Nee, dat was er niet. Geld speelt geen rol. Maar je moet Cor niet doodschieten en dan het geld afpakken. Dat was voor mij wel een probleem. Als hij recht had op dat geld, dan had ik het gewoon gegeven. Maar het is mijn geld, niet van hem. Ik gunde het hem niet dat dat hem ook nog zou lukken.'

Rechter: 'U zegt: ik was eerder bang om te verklaren. Heeft u nu de angst overwonnen?' Sonja: 'Nee, de angst is nooit weggegaan. Ik ben medicijnen gaan slikken om wat makkelijker met de angst om te gaan. Anders is dit niet vol te houden.'

19 februari 2018, 13:26

Toch openbare zitting

Sonja Holleeder moet toch op de openbare zitting getuigen. Dat heeft de rechtbank maandagmiddag besloten. Haar advocaat en het Openbaar Ministerie hadden gevraagd om de deuren van de rechtszaal te sluiten voor pers en publiek. Aanleiding was nieuwe informatie over een dreiging. Er zou een reële dreiging zijn die verder gaat dan deze strafzaak en deze verdachte alleen, aldus de raadsman van Sonja Holleeder.

Wat die dreiging concreet inhoudt, bleef maandag in de rechtbank onduidelijk. Volgens de rechters is er dan ook onvoldoende reden om het verhoor achter gesloten de deuren te laten plaatsvinden. 'Het is niet aannemelijk gemaakt dat sluiting van de deuren het veiligheidsrisico verder zal verlagen.' Sonja Holleeder zit in een afgeschermde cabine in de zaal.

De advocaat van Sonja Holleeder, Willem Jebbink, arriveert bij de rechtbank in Amsterdam Osdorp voor een zitting in de zaak tegen Willem Holleeder. Foto anp

19 februari 2018, 12:16

Nieuwe dreiging?

Het Openbaar Ministerie steunt het verzoek van advocaat Willem Jebbink om de deuren te sluiten. Volgens de aanklagers kan de pers en het publiek alleen bij hoge uitzondering worden weggestuurd. Beschermde getuigen, zoals Sonja en Astrid Holleeder, kunnen immers plaatsnemen in speciale afgeschermde cabines in de rechtszaal en er kan gebruikgemaakt worden van stemvervormers of vermomming. Maar, stelt het OM, de zittingsdeuren moeten in deze uitzonderlijke zaak tóch worden gesloten. Reden: de advocaat van de getuigen zegt dat er nieuwe informatie is over een dreiging.

Volgens raadsman Willem Jebbink heeft Willem Holleeder een 'dusdanige positie' in het criminele circuit dat de dreiging zich niet tot Willem Holleeder en zijn strafzaak beperkt, en ook niet tot zijn leven. Jebbink: 'Dat betekent dat de dreiging nauwelijks te bevatten is.' Vorig jaar stelden de zussen Holleeder nog dat ze in openbaarheid hun verhaal wilden doen, maar inmiddels zouden 'de omstandigheden ingrijpend veranderd' zijn.

Het OM sluit zich hierbij aan. De aanklagers willen het risico niet lopen 'dat zich iemand op de publieke tribune of daarbuiten bevindt die de getuigen iets aan wil doen'. 'We hebben de informatie niet gecheckt, maar ik ga ervan uit dat de informatie van advocaat Jebbink juist is', aldus aanklager Sabine Tammes. De veiligheidsanalyses worden door een andere afdeling van het OM gemaakt, dat is informatie waar de zaaksofficieren niet van op de hoogte worden gehouden.

De advocaten van Willem Holleeder zijn fel tegen de sluiting van de deuren. Ze vragen zich af wat er geheim is aan de verklaringen van de zussen Holleeder en Sandra den Hartog. De getuigen hebben eerder interviews gegeven. Astrid Holleeder heeft een boek geschreven. En een deel van de verklaringen dat eerder bij de rechter-commissaris en de politie is afgelegd, is bovendien via de website van wijlen Martin Kok op straat komen te liggen. 'Meneer Holleeder vindt het onvoorstelbaar dat deze getuige, die hem op een ongekende wijze door het slijk heeft gehaald in de media, juist op het moment dat hij eindelijk kan laten zien dat haar verhaal niet klopt, bepleit om de deuren te sluiten.'

Advocaat Janssen stelt dat hij helemaal geen concrete informatie heeft gehoord over een dreiging. Bovendien zouden de getuigen niets van zijn cliënt hebben te vrezen. 'Wat er nu aan informatie is bijgekomen, is geen concrete informatie: je moet met meer komen dan stellen dat er dreiging is vanuit meerdere hoeken. Hoe dan? Wat dan? Welke hoek?'

De rechters hebben zich een uur teruggetrokken om een besluit te nemen over het verzoek.

Het boek Judas van Astrid Holleeder. De zus van crimineel Willem Holleeder heeft een boek geschreven waarin ze ingaat op door haar broer gepleegde misdrijven Foto anp

19 februari 2018, 11:09

Achter gesloten deuren

Worden de deuren van de zwaarbeveiligde bunker gesloten voor pers en publiek? Om die vraag draait het op de zesde zittingsdag van het proces tegen Willem Holleeder. Vandaag moet de oudste zus van Willem Holleeder getuigen, Sonja Holleeder.

Haar advocaat Willem Jebbink verzocht bij aanvang van de zitting om een besloten zitting zonder pers en publiek. Volgens hem bevinden zijn cliënten, Astrid en Sonja Holleeder en Sandra den Hartog, zich in een uitzonderlijke positie. Ze zijn bedreigde getuigen, maar hun namen zijn algemeen bekend. Jebbink hoopt door de deuren te laten sluiten de 'druk zoveel mogelijk weg te nemen bij de getuigen, en hun psychologische welzijn zoveel mogelijk te beschermen'. Bovendien is hun veiligheid door hun getuigenis in het geding; mogelijk komen er tot nu toe onbekende gegevens naar buiten. Volgens Jebbink heeft Willem Holleeder een 'dusdanige machtspositie in het milieu dat de kans reëel is dat hij de getuigen laat vermoorden'. De dreiging zou zich bovendien niet beperken tot de persoon van Willem Holleeder en diens strafzaak, en ook niet tot zijn leven, aldus de advocaat. Wat hem betreft, is een openbare zitting 'onverantwoord'.

Momenteel beraadt het Openbaar Ministerie zich op een reactie. Later zullen de advocaten van Holleeder reageren. Daarna zal de rechtbank een besluit nemen. Sonja Holleeder getuigt maandag, dinsdag en vrijdag. In maart komt haar zus Astrid aan het woord.

19 februari 2018, 10:50

Oogcontact

Willem Holleeder mag zijn zus Sonja vandaag niet in de ogen kijken. Daar had zijn advocaat Sander Janssen bij aanvang van de zesde zittingsdag van het liquidatieproces tegen Willem Holleeder in de zwaarbeveiligde bunker om gevraagd. ‘Onze cliënt is door de getuige op een ongekende manier door het slijk gehaald. Hij heeft er recht op om de getuige in de ogen te kijken.’ Ook is het volgens Janssen relevant dat zijn cliënt de ‘non-verbale communicatie van zijn zus kan lezen’.

De rechtbank heeft het verzoek afgewezen. Volgens de rechters is Sonja Holleeder, de oudste zus van Willem Holleeder, een beschermde getuige. ‘Er is sprake van een veiligheidsrisico. Dat is voldoende reden om haar in de getuigencabine te laten plaatsnemen.’ Volgens de rechtbank is de zitting van vandaag – de eerste waarop een getuige het woord voert - ‘een spanningsvolle situatie. Als de verdachte haar niet ziet, kan het bijdragen aan haar gevoel dat ze in vrijheid kan verklaren.'

Volgens het Openbaar Ministerie vond de getuige de aanwezigheid van haar broer ook tijdens eerdere verhoren bij de rechter-commissaris intimiderend.

19 februari 2018, 10:44

Teruglezen

Wie is wie in het proces-Holleeder?
In het proces-Holleeder staat veel op het spel: als hij wordt veroordeeld, dreigt levenslang. Lees hier meer over de verdachte zelf, de aanklagers, advocaten en rechters in zijn proces en de mensen die hij zou hebben laten vermoorden.

Willem Holleeder over de verklaringen van zijn zussen
Vijf dagen lang ondervroegen drie rechters Willem Frederik Holleeder over zijn handgeschreven verklaring: een 127 pagina's tellend document. Holleeder beloofde zo eerlijk en transparant mogelijk te zijn. Zijn opmerkelijkste verklaringen op een rij.

Is Willem Holleeder een monster, moordenaar of familiemens?
Geld interesseert hem niet, zegt Willem Holleeder op dag twee van het proces waarin hij terechtstaat voor vijf liquidaties. Familie daarentegen is hem heilig. 'Ik wilde altijd een normaal bestaan opbouwen.' (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten