Teruglezen Touretappe 6 - Groenewegens ploeggenoten: 'laatste stuk niet volgens plan'

Marcel Kittel pakt zijn tweede etappezege. Dylan Groenewegen was er dichtbij, maar kwam ingesloten te zitten. Hij werd zesde. De laatste reacties leest u in ons liveblog. Het etappeverslag vindt u hier.

Marcel Kittel viert zijn overwinning Beeld anp

6 juli 2017, 16:34

Roosen: 'Laatste stuk niet volgens plan'

Dylan Groenewegen moest donderdag na de zesde Touretappe naar de dopingcontrole en was niet meteen in staat de sprint waarin hij als zesde was geëindigd te beschrijven. Maar Timo Roosen en Robert Wagner, zijn ploeggenoten van LottoNL-Jumbo die hem het langst bij moeten staan, waren eensluidend. 'Het liep in het laatste stuk niet volgens plan', zei Roosen. 'Het was alsof ik een beetje in de war was', zei Wagner.

Roosen beschreef de laatste 40 kilometer. 'Dan moet je al voorin zitten en dat ging goed. Maar het werd in de slotfase weer hectisch. We raakten elkaar kwijt en ik kwam achter Dylan te zitten. Robert ook, maar die kwam nog wel even voor Dylan, tot die het wiel van Kittel koos. Het was niet ideaal, maar we hebben hem in ieder geval lang uit de wind kunnen houden.'

Groenewegen was eerder in Luik vijfde, in Vittel kon hij door een valpartij zich niet in de strijd om de ritzege mengen. Roosen: 'We moeten het nog een beetje aanscherpen. Het moet een keer goed vallen.'

Wagner had last gehad van de hitte, vertelde de Duitser. 'Dylan volgde volgens mij een ander wiel, want hij ging ons voorbij. Ik dacht dat het Kittel was. FDJ had de leiding. Ik ging naar Dylan toe, ben hem voorbijgegaan om hem mee te nemen, maar de temperatuur brak me op. Het was alsof ik een beetje in de war was. Het is de kunst om koel te blijven en dat was ik vandaag niet. Nee, het was zeker niet perfect.'

6 juli 2017, 16:32

Greipel: `Marcel reed 10 km sneller'

André Greipel, die genoegen moest nemen met de derde plaats, tegen Sporza: ‘Jurgen Roelandts heeft me in de juiste positie afgezet, maar Marcel reed 10 kilometer per uur sneller en vloog ons voorbij. Dat is eigenlijk een beetje deprimerend, maar chapeau voor hem.’

‘Ik moet de ploeg bedanken dat ze opnieuw in mij geloofd hebben', voegt hij daaraan toe. 'Helaas zijn er momenteel twee sprinters sterker dan ik. Maar ik moet wel een beetje tevreden zijn. Ik heb mijn sprint gereden en ben op mijn waarde geklopt.’

6 juli 2017, 16:01

Kittel: 'Voel me goed'

De eerste reactie van Marcel Kittel, direct na de start: 'Ik ben trots op de ploeg, er is geweldig gewerkt en het ging veel beter dan zondag in Luik.'

Toen won Kittel ook, maar was dat volledig zijn eigen verdienste, nadat hij in de slotkilometer al zijn ploeggenoten van Quick-Step was kwijtgeraakt. 'Ik ben vandaag precies op het juiste moment naar voren gebracht. In de laatste kilometer zat ik in het wiel van Démare en op 250 meter voor de streep ben ik op kop gekomen', beschreef hij de sprint, die hem zijn elfde ritzege in de Tour opleverde. 'Ik voel me goed, de groene trui is zeker een doel.'

Kittel won zowel in 2013 als in 2014 vier ritten, vorig jaar bleef hij op één etappezege steken. De winst in het puntenklassement bleef telkens buiten bereik. Die was steeds voor Peter Sagan, de wereldkampioen die na een diskwalificatie inmiddels thuiszit.

6 juli 2017, 15:51

Algemeen klassement blijft hetzelfde

Geen veranderingen in het algemeen klassement. Dus morgen opnieuw Chris Froome in de gele trui.

1. Chris Froome (Britain / Team Sky) 23:44:32"
2. Geraint Thomas (Britain / Team Sky) +12"
3. Fabio Aru (Italy / Astana) +14"
4. Daniel Martin (Ireland / Quick-Step) +25"
5. Richie Porte (Australia / BMC Racing) +39"
6. Simon Yates (Britain / Orica) +43"
7. Romain Bardet (France / AG2R) +47"
8. Alberto Contador (Spain / Trek) +52"
9. Nairo Quintana (Colombia / Movistar) +54"
10. Rafal Majka (Poland / BORA) +1:01"

6 juli 2017, 15:49

Nog even de top 10-

1. Marcel Kittel (Germany / Quick-Step) 5:05:34"
2. Arnaud Demare (France / FDJ)
3. Andre Greipel (Germany / Lotto)
4. Alexander Kristoff (Norway / Katusha)
5. Nacer Bouhanni (France / Cofidis)
6. Dylan Groenewegen (Netherlands / LottoNL)
7. Michael Matthews (Australia / Sunweb)
8. Daniel McLay (Britain / Fortuneo)
9. Ruediger Selig (Germany / BORA)
10. John Degenkolb (Germany / Trek)

6 juli 2017, 15:46

Nog even over Sagan

Het internationale sporttribunaal CAS heeft het beroep van wielerformatie Bora-hansgrohe tegen de uitsluiting van Peter Sagan in de Ronde van Frankrijk afgewezen. Dat liet het CAS weten. Het CAS zei dat Sagan niet terugkeert in de Tour.

6 juli 2017, 15:29

Kittel wint chaotische etappe

Dat was even opletten. Maar Marcel Kittel koos de juiste koers. Hij pakt zijn tweede etappezege.

Hij blijft groenetruidrager Arnaud Démare voor, die tweede wordt. Daar vlak achter was het André Greipel die als derde over de streep kwam.

6 juli 2017, 15:26

Nog 3 kilometer: dat was de vlucht

Oké, de ontsnapping is mislukt. Wisten we ook wel hoor, maar we melden het nog even.

De laatste drie kilometer zijn aangebroken. Dan begint de sprint pas echt.

6 juli 2017, 15:22

Nog 5 kilometer

We gaan ons opmaken voor de aankomst in Troyes. De weg lijkt droog. De koplopers zullen zo bijgehaald gaan worden. We melden u zo hoe de sprint is verlopen.

Een beetje chaos zou mooi zijn, daar kan Dylan Groenewegen misschien wel van profiteren.

6 juli 2017, 15:19

Rode rugnummers voor Laengen

Verdiend hoor, de rode rugnummers voor de Noor Vegard Stake Laengen. Dat is de prijs voor de meest aanvalslustige renners van de dag.

Terecht. En keurig van de Franse jury om niet Quémenéneur de prijs te geven. Dat is nog wel eens anders geweest.

6 juli 2017, 15:15

Nog 10 kilometer

Gaat John Degenkolb toch meesprinten vandaag? Bij de valpartij waarbij Mark Cavendish zijn schouder brak, ging ook Degenkolb tegen de grond. Hij kon zijn kleren niet aantrekken van de pijn aan zijn hand, maar zit nu wel voorin met zijn ploeg Trek.

Of zit hij voorin om zijn kopman Alberto Contador uit het gewring te houden?

Nog 10 kilometer. De voorsprong van de koplopers is minder dan een halve minuut.

6 juli 2017, 15:09

Nog 15 kilometer

Het werk op kop van het peloton wordt nu voor het grootste deel gedaan door de rode truien van Lotto-Soudal. Hun sprinter heet André Greipel, die nog wacht op zijn eerste etappe-overwinning dit jaar.

De voorsprong van de drie koplopers zak inmiddels onder de minuut. Nog 15 kilometer.

Latere winnaar Fabio Aru, Nairo Quintana, BMC-kopman Richie Porte en Chris Froome - de favorieten op een rijtje Beeld anp

6 juli 2017, 15:03

Nog 20 kilometer

De voorsprong van de koplopers loopt nu terug richting de minuut. Dus het dringen kan zo weer beginnen.

Waar moet u op letten? Nou, de witte truien van Sky, bijvoorbeeld, die hun geletruidrager voorin het peloton willen hebben. Datzelfde geldt voor Movistar van Quintana. En voor AG2R van Bardet.

Dat zijn de klassementsrenners, klopt. Ook de ploegen van sprinters als Kittel, Démare en Greipel willen op de voorste rij zitten. En dat alles met een snelheid van zo'n 50, 60 kilometer per uur.

Gevaarlijk, horen we u fluisteren. Ja, dat is gevaarlijk. Zeker met nog een rotonde in de laatste kilometer. Gaat vaak goed, hoor. Het wordt in ieder geval eindelijk spannend.

6 juli 2017, 15:00

Where is Wout?

Omdat we een zwak hebben voor Wout Poels delen we nog even deze foto. Let vooral ook op de hashtags: #whereiswout #athome.

We hadden de Limburger graag in de Tour gezien. Nu rijdt hij rustig rond in de omgeving Monaco, samen met onder andere Steven Kruijswijk.

#whereiswout #athome Beeld Instagram

6 juli 2017, 14:55

Regen?

De hele dag was de gevoelstemperatuur ver boven de 30 graden. Zal het straks afkoelen als het gaat regenen? Marijn de Vries, journalist van de NOS, is bij de finish en ziet de wolken zich samenpakken.

Laten we hopen dat iedereen overeind blijft als het gaat regenen. Beter nog: laten we hopen dat het droog blijft.

6 juli 2017, 14:51

Nog 30 kilometer

Langzaam komt het einde in zicht. Nog 30 kilometer tot de finish. Een massasprint, daar wachten we op. Zonder Peter Sagan en Mark Cavendish. Een eitje voor Marcel Kittel? Of wordt het toch André Demare, de Fransman die ook in vorm is.

Wij hopen op Dylan Groenewegen. Enfin, nog wel 30 kilometer.

6 juli 2017, 14:31

Nog 50 kilometer

Zo, dat was de poging van Laurent Pichon. De situatie is weer als vanouds. Drie man voorop (Quemeneur, Backaert en Stake Laengen), op 2 minuten rijdt het peloton.

Nog 50 kilometer.

6 juli 2017, 14:27

Pichon in de chasse patate

Oké, dit is de eerste en laatste keer dat we het uitleggen: de chasse patate, zo'n postierlijke term uit het wielerjargon.

Het voorbeeld van Laurent Pichon is er een uit het boekje. Hij rijdt nu tussen de kopgroep en het peloton in. Hij komt niet dichter bij de drie koplopers en ook zijn voorsprong op het peloton blijft ongeveer even groot.

Minuutje-minuutje. Het rijden in het niets, voor niets. Dat is dus de chasse patate.

Update: Dat was het dan weer voor Pichon. Het peloton haalt hem weer bij.

6 juli 2017, 14:22

Nieuws uit Italië

Zoals iedere dag melden we u in dit blog ook de uitslag van de etappes in de Giro Rosa, de Giro d'Italia voor vrouwen. Anna van der Breggen rijdt nog steeds in de roze trui, de etappe vandaag werd gewonnen door Sheyla Gutierrez.

6 juli 2017, 14:13

Pichon probeert

Ach ja, waarom niet: Laurent Pichon probeert de oversteek te maken naar de kopgrorep. Die hebben bijna 2 minuten voorsprong op het peloton. En Pichon heeft ook wel zin om nog even een tijdje in beeld van de camera's te rijden.

Gelijk heeft-ie: hij is Frans. Kan zo een beetje reclame maken voor zijn ploeg Fortuneo. En z'n moeder zal het ook leuk vinden dat z'n naam zo nu en dan in beeld verschijnt.

Gaat de kopgroep wachten?

6 juli 2017, 14:07

Nog 60 kilometer

U wil vast weten hoe het staat met de koplopers. Nou, Perrig Quemeneur, Frederik Backaert en Vegard Stake Laengen hebben nog twee minuten voorsprong over.

Nog 60 kilometer tot finish.

6 juli 2017, 14:00

Update: Bora is serieus

We zijn benieuwd. Bora gelooft dus echt in een terugkeer van Peter Sagan in de Tour de France. In een persbericht op de site van Bora is te lezen dat de Duitse ploeg de schorsing van tafel wil omdat Sagan niet gehoord is voordat de uitsluiting bekend werd gemaakt.

De ploeg en Sagan houden vol dat de Slowaak de val van Cavendish niet heeft veroorzaakt. 'Peter Sagan is niet van zijn lijn afgeweken en kon niet zien dat Mark Cavendish rechts van hem reed', luidt het in de verklaring op de website.

Als het CAS de straf opschort wil Bora Sagan onmiddellijk weer terughalen. Wij moeten denken aan een spreekwoord dat gaat over stilzitten en scheren. Hoe ging dat spreekwoord ook alweer?

6 juli 2017, 13:52

Teken de petitie

We zijn ook niet vies van een stukje actiejournalistiek. Etappes van meer dan 200 kilometer livebloggen is ook een soort topsport (oké, misschien is dat een beetje overdreven). Maar toch.

Er is dus een petitie tegen etappes van meer dan 150 kilometer. Waarom? De officiële verklaring: 'Lange vlakke etappes zijn een crime om naar te kijken. Het heeft geen enkele meerwaarde en buitengewoon saai.'

Hier kunt u de petitie tekenen.

6 juli 2017, 13:43

Tussensprint voor Démare

De sprinters testen weer even de benen. Het leek er even op dat de punten naar Sonny Colbrelli (trivia: vernoemd naar Sonny Crockett uit Miami Vice) zouden gaan.

Maar daar vliegt in de groene trui Arnaud Démare overheen. Ook Michael Matthews en André Greipel eindigen voor de Italiaan.

Als goedmakertje dan:

6 juli 2017, 13:35

Bellen met Klaas Jan...

Volkskrantfotograaf Klaas Jan van der Weij (64) doet dit jaar voor de 23ste keer verslag van de Tour de France. Hoe gaat hij daar te werk? Hij legt het uit aan de hand van één van zijn foto's, in deze vrijwel dagelijks verschijnende rubriek.

Klaas Jan, je schetste scenario's voor de afloop van de etappe naar La planche des belles filles. Eén daarvan kwam uit: Chris Froome pakte het geel. Hij staat vandaag dubbel in de krant.
'Ja. Ik had van tevoren bedacht om in de krant twee foto's naast elkaar te zetten als Froome het geel zou veroveren. Een foto van Froome in zijn witte ploegentrui bij de opkomst en een in zijn leiderstrui bij het verlaten van de ceremonie. Ik wilde wel een zwarte achtergrond hebben, dus ik heb mijn plekje bij de ceremonie vrij precies uitgekozen.'

Met welke lens is deze foto gemaakt?
'Met een zoomlens van 200 tot 800 millimeter. Ik heb in totaal vier lenzen bij me, variërend van supergroot tot klein. Bij de aankomst heb ik ook de zoomlens gebruikt, omdat ik daarmee vrij snel kan uitzoomen. De renners krijg ik niet altijd scherp, omdat het wegdek trilt. Het is een kwestie van wachten totdat ze naderen.'

'Het was overigens na afloop één grote chaos op de klim. In het busje dat ons naar het perscentrum bracht, werd gescholden en geschreeuwd. Het schoot weinig op. Eenmaal beneden heb ik gelukkig nog wel een stuk pizza kunnen nemen, nog voordat ik de foto's afwerkte en naar de krant verstuurde. Daarna zijn we naar onze verblijfplaats gereden, een bed-and-breakfast op het platteland. Ook weleens lekker, die doodse stilte in de hectiek van de Tour.'


Lees hier het hele interview met Klaas Jan van der Weij terug.

Beeld Klaas Jan van der Weij

6 juli 2017, 13:32

Parasol in peloton

Pas op! Parasol gesignaleerd die door het peloton waait. Zal niet eens zo slecht uitkomen: de temperatuur ligt ver boven de dertig graden. Het peloton peddelt rustig verder.

Nog 90 kilometer.

6 juli 2017, 13:22

Sagan naar CAS

Mais pourquoi pas? Tegen beter weten in is Bora, de ploeg van Peter Sagan, begonnen met een procedure bij het sporttribunaal CAS. Ze vechten de uitsluiting van hun kopman aan. Dit zei perswoordvoerder Ralph Scherzer voorafgaand aan de etappe tegen Cyclingtips.com.

Dus Peter Sagan misschien weer terug in de Tour? Nee, toch? Daar denkt Scherzer anders over: 'Het is zeker niet alleen symbolisch. Maar ik heb geen idee wat er gebeurt als we gelijk krijgen van het CAS. Als zij ook vinden dat er formele fouten zijn gemaakt. Hoe hem weer opnieuw te laten starten? Dat moet je vragen aan de wielerbond UCI of aan een advocaat ofzo.'

6 juli 2017, 13:13

Nog 100 kilometer

U wilde een update? Dat mag hoor. Er gebeurt niet veel, dat kunnen we u alvast verklappen. Nog 100 kilometer. Nog steeds een kopgroep van drie man: Perrig Quemeneur, Frederik Backaert en Vegard Stake Laengen (wie dit zijn leest u in de update van 14:12, dat blijven we niet herhalen).

Hun voorsprong is iets meer dan 3,5 minuut.

6 juli 2017, 13:04

Waarom zijn die etappes zo lang?

Goede vraag van Sunweb-sprinter Michael Matthews voor de camera's van de NOS: 'Waarom moeten die etappes zo lang zijn? We zijn zes dagen onderweg, daarvan zijn er vier etappes langer dan 200 kilometer.'

Dat is voor niemand leuk, vindt Matthews. 'Maak die etappes gewoon korter. Dat is leuker voor het publiek en voor ons. De uitkomst wordt toch hetzelfde. Waarom zou je nu ook mee gaan in de vlucht? Je moet de hele dag in deze hitte rijden.'

6 juli 2017, 12:57

Sagan <3 Cavendish <3 Sagan

Dat is het mooie van sociale media: we kunnen gewoon meekijken met de kleffe berichtjes die renners elkaar sturen. Zoals bijvoorbeeld Sagan en Cavendish, die na de tumultueuse sprint van woensdag beiden niet meer op de fiets stapten.

Sagan tweet: 'Mark, wordt snel beter. I kijk uit naar onze volgende confrontatie.'

Het antwoord van Cavendish: 'Klasse. Wat ben ik trots dat ik je ken, Peter. Tot snel.'

Schattig.

6 juli 2017, 12:52

Porte: 'Sky minder sterk'

Niet Sky, maar BMC reed gisteren de hele dag op kop. Was Richie Porte dan zo goed dat hij voor de etappe-overwinning wilde gaan? Hij werd uiteindelijk vierde, achter Froome. 'Ik ben niet ontevreden met mijn optreden in de eerste bergrit, maar had misschien nog wel iets meer verwacht. Er is nog een lange weg te gaan', zei Porte in een persbericht op de website van zijn ploeg.

Over Froome: 'Froome is duidelijk sterker dan in voorgaande wedstrijden. Maar ik denk dat Sky niet meer de overmacht heeft zoals vorig jaar. De druk op die ploeg zal alleen maar groter worden.'

6 juli 2017, 12:40

Dumoulin in de criteriums

Na de Tour beginnen de criteriums. Voor mensen die een handtekening van Tom Dumoulin willen scoren is er goede nieuws. Hij staat op de startlijst van zeker vijf rondjes: de criteriums van Boxmeer, Wateringen, Tiel, Steenwijk en Surhuisterveen.

Volgens wielermanager John van den Akker komt daar hooguit de Ridderronde van Maastricht, Dumoulins geboorteplaats, nog bij. 'Daarover wordt nog onderhandeld. Zijn ploeg wil ook niet dat hij er meer rijdt', aldus Van den Akker, die al jaren verantwoordelijk is voor de invulling van de voor sommige renners lucratieve 'rondjes om de kerk'.

Dumoulin, een kleine zes weken geleden winnaar van de Giro, rijdt eind juni de Clásica San Sebastian en begin augustus de BinckBank Tour, de opvolger van de Eneco Tour.

Huldiging van Tom Dumoulin in Maastricht Beeld anp

6 juli 2017, 12:12

De koplopers - nog 125 kilometer

Oké, zoals beloofd, wat meer informatie over de koplopers. Perrig Quemeneur (Direct Energie), Frederik Backaert (Wanty) en Vegard Stake Laengen (UAE).

Beginnen we met Perrig Quemeneur, een Fransman van 33 jaar. Geboren in Landerneau. Licht mannetje: 1.81 meter, 67 kilo. Was vorig jaar derde in een etappe in la Vuelta a España.

Vinden we ook leuk: op de site van zijn ploeg Direct Energie staat een playlist van zijn favorieten liedjes. Luister bijvoorbeeld naar Gerard Lenorman met Si j'étais Président. Of Ricchi E Poveri - Sarà perché ti amo.

Vegard Stake Laengen komt uit... Noorwegen. 28 jaar, geboren in Frederikstad. Zijn beste resultaat? Derde in een Giro-etappe vorig jaar of het eindklassement in de Tour d'Alsace.

Forse heer: 1.95 meter, 80 kilo. We kunnen geen playlist vinden. Wel leuk feitje: na Max Walscheid (1.99 meter) en Marcel Sieberg (1.98 meter) del langste renner in de World Tour.

Frederik Backaert is een rossige renner uit Gent. 27 jaar. Werd al eens derde in een etappe in het Critérium du Dauphiné. Was al eerder mee in de ontsnapping. Want ja, hij rijdt bij Wanty, de kleine ploeg die als doel heeft iedere dag mee te gaan in de vroege vlucht.

Verslaggevers Rob Gollin en Iwan Tol gingen op bezoek bij de ploeg. 'Alle negen geselecteerde renners maken hun debuut in de Tour. Ook voor de kok, normaal werkzaam In den Groenen Hond in Zottegem, de fysiotherapeut en de persvoorlichter is het Tourcircus is nieuw.'

6 juli 2017, 12:03

Verhoeven: vertrouwen in Groenewegen

Zeven of acht kansen rekende Dylan Groenewegen zich in deze Tour voor, twee liggen er inmiddels achter hem. Voor de sprinter van LottoNL-Jumbo is de rit van donderdag naar Troyes weer van groot belang. 'We gaan het hetzelfde aanpakken als de eerdere dagen', zei ploegleider Nico Verhoeven voor de start van de zesde etappe in Vesoul.

'Zeker bij de tweede sprint zaten we waar we wilden zitten, maar door die valpartij waren we gezien. Maar ik heb het volste vertrouwen dat we met Dylan om de ritzege kunnen meedoen.'

Zondag in Luik werd Groenewegen vijfde, dinsdag in Vittel was er nog voordat Peter Sagan zijn rivaal Mark Cavendish de hekken in duwde een valpartij op ruim een kilometer van de streep. De Amsterdammer was een van de slachtoffers, al viel de schade mee. Verhoeven: 'Hij heeft er de volgende dag geen last meer van gehad. Er zijn in ieder geval twee sprinters minder, dus dat maakt zijn kans iets groter.'

Dylan Groenewegen komt over de finish na valpartij Beeld anp

6 juli 2017, 11:57

Froome: Tour wordt meer open koers

'De organisatoren wilden een meer open koers en die krijgen ze', zei Chris Froome na afloop van de etappe. 'We hebben nu een glimp gezien van hoe iedereen ervoor staat. Toen ik aanzette konden Richie Porte, Romain Bardet en Daniel Martin nog volgen. Aru was er al vandoor. Hij koos het juiste moment, maar we hebben hem misschien iets te veel ruimte gegeven', zei Froome, die op jacht is naar zijn vierde Tourzege.

Zijn ploeg imponeert tot dusverre, met bijvoorbeeld vier man bij de eerste tien in de openingstijdrit in Düsseldorf. 'Vandaag zaten we in de finale nog met zes man. Dat doet geen ploeg ons na en het geeft vertrouwen. We hebben sinds de eerste dag de gele trui, maar ik denk niet dat wij elke dag de koers moeten controleren. Vandaag deed BMC (Porte) dat, morgen zullen de ploegen van de sprinters het weer doen.'

'De verschillen zijn nog klein', keek Froome naar zijn verwachte concurrenten Alberto Contador en Nairo Quintana, die een paar seconden inleverden. 'Alleen Aru maakt een grote sprong, hem moeten we zeker in de gaten houden. En Richie Porte zat meteen achter me. De organisatie zal krijgen waar ze op hoopte: een spannende strijd. De Tour is nog lang niet voorbij.'

6 juli 2017, 11:44

Reactie Aru: wilde rivalen testen

In zijn Italiaanse kampioenstrui liet Fabio Aru gisteren zien een serieuze uitdager van Chris Froome te zijn. Hij had de beelden van zijn landgenoot Vincenzo Nibali, die in 2014 de Touretappe van La Planche des Belles Filles won, goed bekeken. ; Ik wilde op dezelfde manier naar boven rijden als hij toen en dan maar kijken wat er zou gebeuren.'

'Ik wilde mijn rivalen testen. Eigenlijk dacht ik niet meteen aan de ritzege, maar het is een geweldige dag geworden.'

Aru reed weg uit de uitgedunde groep favorieten iets meer dan 2 kilometer voor de top van de lastige Vogezencol en werd nooit meer teruggezien. Op de streep had hij 16 seconden voorsprong op de Ier Daniel Martin en 20 seconden op de Brit Chris Froome, die de gele trui veroverde. Aru, de kopman van Astana die de Giro miste door een blessure, klom naar de derde plaats in het algemeen klassement. 'Dit is een ongelooflijke zege, maar de Tour winnen is een ander verhaal.'

6 juli 2017, 11:40

Laatste uren Peter Sagan

Door de jury uit koers gezet rest Peter Sagan niets dan een roemloze aftocht uit de Tour. Zijn laatste wapenfeit: een persconferentie waar hij de vermoorde onschuld speelt.

9.40 uur
In het park voor het statige hotel Club Med l'Ermitage in Vittel blikkert het zonlicht op het zwarte wagenpark van Bora-Hansgrohe. De fiets van Peter Sagan, met het plaatje 111 achter de zadelpen gemonteerd, staat op het dak van de ploegleidersauto, tussen de rijwielen van de andere renners.

9.52 uur
Sagan omhelst enkele mecaniciens. Hij loopt de keukenwagen in en drukt de hand van de kok. Een medewerker neemt hem mee naar de receptie. Hij zet een handtekening op een formulier. Dit heeft alles weg van uitchecken. Hij loopt de monumentale trap op, op weg naar zijn kamer. Hoe heeft hij geslapen? 'Goed', is het antwoord.

Lees hier het hele verslag van de laatste uren van Sagan in Frankrijk. 'Vandaag accepteer ik de beslissing van de jury. Maar, for sure, ik ben het er niet mee eens. Ik heb niks verkeerd gedaan in de sprint.'

Drukte bij de jury Beeld anp

6 juli 2017, 11:07

Renners onderweg

Op het programma vandaag opnieuw een lange etappe: 216 kilometer van Vesoul naar Troyes. Twee heuveltjes van de vierde categorie; een dag voor sprinters dus.

En de eerste vlucht heeft zich inmiddels ook gevormd. Daarbij Perrig Quemeneur (Direct Energie), Frederik Backaert (Wanty) en Vegard Stake Laengen (UAE). Zij zullen waarschijnlijk de komende uren op kop rijden, we geven straks wat meer informatie over de beste mannen.

En waarom wielrenners eigenlijk meedoen aan zo'n vaak kansloze vlucht? Dat leggen we hier uit.

Beeld VK

6 juli 2017, 11:04

Aru verbaasde zichzelf

Op zo'n 2,5 kilometer van de finish vertrok Aru - oud-winnaar van de Vuelta, in 2015 tweede in de Giro d'Italia - met een overtuigende dans op de pedalen. Hij moest dit jaar tot zijn grote teleurstelling verstek laten gaan in de Giro wegens een slijmbeursontsteking, uitgerekend in de 100ste editie - die ook nog eens van start ging op zijn geboorte-eiland Sardinië. Hij was woensdag intens gelukkig. Na zeges in de ronden van Spanje en Italië staat er ook een overwinning in Frankrijk op het cv.

Hij verbaasde zichzelf gisteren. 'Ik ben verrast dat ik het kon volhouden. Ik durfde niet eerder te gaan. Ik was echt bang voor dat laatste muurtje.'

Zeker van zijn zaak is Froome nu dus allerminst. 'De Tour is nu pas echt begonnen. Het is wat de Tourorganisatie wilde, het is een open race nu. We gaan nog strijd zien, de komende weken.'

Fabio Aru viert zijn overwinning Beeld anp

6 juli 2017, 10:58

Wat mag in de sprint?

Wereldkampioen Peter Sagan werd dinsdag naar huis gestuurd vanwege een duw in volle sprint, aan het einde van de etappe van gisteren. Statement van de organisatie: 'Gevaarlijk gedrag in de sprint kunnen we niet tolereren.'

Ook vandaag wacht weer een massasprint. Wat zijn eigenlijk de regels? 'Een paar ellebogen heb ik wel gevoeld, ja. En er trouwens ook een paar uitgedeeld', aldus sprinter Dylan Groenewegen. 'Hoort erbij.'


6 juli 2017, 10:57

Chris Froome rijdt vanaf morgen weer in de gele trui, maar of Sky net zo ongenaakbaar is als de afgelopen jaren? Daar leek het niet op.

Toen Fabio Aru, die rijdt in de Italiaanse kampioenstrui, een paar kilometer onder de top versnelde kon Sergio Henao de achtervolging niet volhouden. Ook Geraint Thomas en Chris Froome leken niet sterk genoeg om het gat te dichten. En dat is wel eens anders geweest.

Lees hier het etappeverslag van gisteren terug.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten