Teruglezen Touretappe 12 - Aru: 'Hier durfde ik niet van te dromen'

Wat een ontknoping: Romain Bardet de etappezege, Fabio Aru de gele trui en Chris Froome daar zo'n 20 seconden achter. Volg de laatste reacties en het laatste nieuws in ons liveblog.

Fabio Aru in de gele trui Foto getty

13 juli 2017, 16:51

Mollema: 'Steile finish, niet normaal'

Bauke Mollema kwam als 35e over de finish. De Nederlander gaf een kleine 12 minuten toe op winnaar Romain Bardet. 'Dat was me een steile finish, niet normaal. Of de concurrentie niet eerder moest aanvallen? Ik weet het niet, het was onderweg niet zwaar genoeg. Maar ik was er niet bij, want ik heb geprobeerd mee te zitten en dat is niet gelukt', aldus Mollema.

'Daarna heb ik me zo lang mogelijk om Alberto Contador bekommerd, maar toen die eraf moest, had het niet veel zin meer voor me om nog voluit door te gaan. Ik blijf het proberen de komende etappes, om mee te springen. Geen idee of er nog een echte kans komt op een ritzege.'

13 juli 2017, 16:36

Aru: 'Hier durfde ik niet van te dromen'

Fabio Aru: 'Hier durfde ik niet van te dromen. Dit is het grootste succes dat ik me had kunnen voorstellen', aldus Aru. 'Ik probeerde aan te vallen, maar had het daarna zwaar. Bardet ging op het juiste moment aan. Het zal niet makkelijk worden om het geel te verdedigen, maar daar gaan we als team uiteraard alles aan doen.'

13 juli 2017, 16:19

Froome: 'Ik had de benen niet'

Chris Froome stond in het slot van de zware twaalfde etappe haast geparkeerd. De Britse wielrenner leek onbedreigd af te gaan op zijn vierde eindzege, maar voor het eerst werd zichtbaar dat hij kwetsbaar is.

’Ik had de benen niet vandaag. Ik deed er alles aan, maar kon gewoon niet volgen', zei de Brit van Team Sky. ‘Het is een mooie overwinning voor Romain Bardet, en petje af voor Fabio Aru voor het overnemen van de gele trui. Er zijn nog negen etappes te gaan.'

13 juli 2017, 16:11

Bardet: 'Goede benen, maar geduldig'

‘Ik had goede benen, maar ik was geduldig. Geweldig dit', aldus Bardet, die voor het derde jaar op rij een etappe in de Tour op zijn naam schreef. ‘Ons team is nog nooit zo sterk geweest. We gaan echt meedoen nu. Nu moeten we het laten zien in het beslissende deel van de Tour.’

Bardet na zijn etappezege Foto belga

13 juli 2017, 15:15

De Kort: 'Niet de bedoeling'

Wielrenner Koen de Kort vond zichzelf terug in de kopgroep, terwijl dat eigenlijk helemaal niet de bedoeling was. 'We hadden het plan om als ploeg mee te zitten. Ik was de gelukkige. Of de ongelukkige, net hoe je het wil zien', zei De Kort aan de finish in Peyragudes bij de NOS. 'Het was eigenlijk de bedoeling om één van onze klimmers mee te hebben.'

De 34-jarige renner van Trek-Segafredo moest lossen uit de kopgroep van aanvankelijk twaalf man toen de Port de Balès van de buitencategorie opdoemde. 'We hadden gehoopt in deze etappe iets te kunnen betekenen. Als één van onze klimmers vooraan had gezeten, hadden we misschien voor de dagzege kunnen gaan. Helaas is het niet helemaal uitgepakt zoals we wilden. Maar goed, ik heb in ieder geval een dagje vooraan meegereden.'

De Kort probeerde nog zijn Spaanse kopman Alberto Contador te helpen, maar de tweevoudig Tourwinnaar kon opnieuw niet met de besten mee. 'Alberto is gisteren twee keer gevallen en eerder in de Tour ook al twee keer. Dat helpt niet echt.'

13 juli 2017, 15:12

Etappe-uitslag

1. Romain Bardet (FRA/ALM)
2. Rigoberto Uran (COL/CAN) op 0:02
3. Fabio Aru (ITA/AST) 0:02
4. Mikel Landa (ESP/SKY) 0:05
5. Louis Meintjes (RSA/EAU) 0:07
6. Daniel Martin (EIR/QST) 0:13
7. Christopher Froome (GBR/SKY) 0:22
8. George Bennett (NZL/LNL) 0:27
9. Simon Yates (GBR/ORI) 0:27
10. Mikel Nieve (ESP/SKY) 1:28

13 juli 2017, 15:11

Algemeen klassement

Hier het nieuwe algemeen klassement:

1. Fabio Aru (ITA/AST)
2. Christopher Froome (GBR/SKY), 0.06
3. Romain Bardet (FRA/ALM), 0.25
4. Rigoberto Uran (COL/CAN), 0.35
5. Daniel Martin (EIR/QST) , 1.41

13 juli 2017, 15:07

Naar Peyragudes

Sky onverslaanbaar, toch? Chris Froome ongenaakbaar, toch? Vandaag niet. Hoewel dat de hele dag anders leek. Met knechten als Mickal Kwiatkowski, Mikel Nieve en Mikel Landa leek er vandaag niets in te zitten voor de concurrenten van Froome.

Fabio Aru en Romain Bardet, ze hielden hun benen stil op de voorlaatste klim. Waarom? Nou, omdat ze op de laatste 2,4 kilometer, met een gemiddeld stijgingspercentage van 8,4%, nog wat over wilden hebben. Voor de ultieme poging om Froome pijn te doen.

Dat lukte. Bardet pakte de overwinning en nog bonificatieseconden. Ook Aru pakte secondes op Froome. De Italiaan heeft morgen de gele trui om de schouders.

13 juli 2017, 15:00

Bardet pakt de overwinning

De etappeoverwinning is voor Romain Bardet. En de gele trui? Die is voor Fabio Aru. Die wint hij in de laatste paar honderd meter.

Want Chris Froome valt helemaal stil. 20 seconden verliest de Brit op de helling naar Peyragudes.

13 juli 2017, 14:59

Aanval Bennett

Aanval van George Bennett, Nieuw-Zeelander in dienst van Lotto-Jumbo. Maarja, dan is het Landa die de hem weer terug haalt.

13 juli 2017, 14:55

Landa leidt

Mikel Landa is degene die nu voorop rijdt. Klassementsrenner, maar nu toch vooral meesterknecht. Stoïcijns. Gaat hij zo hard dat Aru er niet eens langs kan?

13 juli 2017, 14:48

Iemand?

Zou een van de concurrenten van Froome nog iets durven op die laatste klim?

Wij gokken dat Chris Froome zelf nog wat extra tijd gaat pakken op dat laatste klimmetje. En zo de Tour wel beslist als er niks geks meer gebeurt.

13 juli 2017, 14:43

Bijna boven

De groep favorieten is bijna boven. Dan volgt een korte afdaling en nog een steil stukje: 2,4 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 8,4%.

Gaat Froome daar de genadeslag uitdelen? Of heet Fabio Aru nog plannen?

13 juli 2017, 14:41

Sky-bots

Nieve, Landa en Froome. Drie man van Sky voorop. Daar moeten Aru en Bardet toch moedeloos van worden? En de neutrale toeschouwer misschien ook een beetje.

13 juli 2017, 14:41

Halve minuut voor Cummings

Schreven we: minuutje voorsprong voor Cummings. Dat is nu nog maar een halve minuut.

Nee, dat gaat de Brit niet meer redden. Hij voelt de groep favorieten naderen.

13 juli 2017, 14:35

Nog 4,5 tot de top

Met nog 4,5 kilometer tot de top is de voorsprong van Cummings nu een minuutje. Hoe lang blijft Sky nog het tempo bepalen?

Kwiatkowski heeft zijn beurt gedaan en staat nu bijna stil.

13 juli 2017, 14:34

Voorsprong Cummings loopt terug

Slecht nieuws voor Stephen Cummings: de Sky-knechten van Froome blijven gas geven. De voorsprong van de Brit loopt terug naar minder dan anderhalve minuut.

13 juli 2017, 14:33

Einde verhaal Quintana

Movistar-kopman Nairo Quintana begon deze zomer met grote woorden: ik wil de Giro én de Tour winnen. Dat dat niet mogelijk is in het moderne wielrennen, dat blijkt wel.

Hij moet nu al lossen. En het is nog 6 kilometer tot de top.

Ook Warren Barguil, de drager van de bolletjestrui kan niet volgen.

13 juli 2017, 14:28

Was het Nieve?

We denken dat het Mikel Nieve was die de stuurfout maakte. Daar achter gaan Kwiatkowski, Froome en Aru ook verkeerd. In die volgorde.

Stellen we de vraag: moet je wel wachten als je klassementsambities hebt? Een stuurfout is een stuurfout, of niet?

Hieronder de beelden.

13 juli 2017, 14:25

Froome en Aru in de berm

Oei, stuurfout van een Sky-renner in aanloop naar de voet van de Peyresourde. Wie gaan door nog meer de berm in? Chris Froome in zijn gele trui. En ook Fabio Aru staat naast zijn fiets in het gras.

Wat doen de concurrenten? Die wachten. Gaan breeduit rijden en laten de mannen terugkomen.

Goed nieuws wel voor koploper Cummings, nu het wat stilvalt in de groep met favorieten.

13 juli 2017, 14:20

Nog 15 kilometer

Stephen Cummings is aan de laatste klim begonnen. Zijn voorsprong heeft hij uitgebouwd naar meer dan 2 minuten. We gunnen het hem van harte.

Maar vrezen ook voor Sky, dat de achtervolging leidt. Wil de geletruidrager niet zelf ook een etappe winnen?

13 juli 2017, 14:15

Nog 20 kilometer

Stephen Cummings is hard op weg naar de voet van de Col de Peyresourde (9,7 kilometer à 7,8%). Heeft hij met die anderhalve minuut voorsprong genoeg tijd op de klassementsrenners?

Of zijn er in het groepje met de favorieten nog renners die iets gaan proberen? Of zelfs proberen voor de etappeoverwinning (en bonificatieseconden) te gaan?

13 juli 2017, 14:13

Iedereen samen

In de afdaling doen onder andere De Gendt en Barguil het voorzichtig aan. Net als de groep met favorieten. Dus die zijn allemaal weer samen.

De enige die alle risico's neemt is dus Cummings. Zijn voorsprong blijft zo rond de 1,5 minuut. Nog 23,5 kilometer te gaan.

13 juli 2017, 14:10

Gauthier de berm in

Daar zagen we in de herhaling dat Cyriil Gauthier zijn fiets optilt en de berm in vliegt. Hoe gaat het met hem? Hij zit in ieder geval weer op de fiets.

Koploper Cummings daarentegen: die daalt volle gas. Zonder angst.

13 juli 2017, 14:07

Op de top

Stephen Cummings is als eerste boven. Achter hem is het Thomas De Gendt die als tweede boven komt.

De Franse Sunweb-klimmer Warren Barguil komt uiteindelijk nog als vierde over de top en pakt 10 punten. Hij gaat deze Tour voor de bollentrui.

13 juli 2017, 14:04

Cummings nog alleen

Stephen Cummings rijdt nog alleen op kop. Daarachter zijn het De Gendt en Gauthier die de achtervolging hebben ingezet.

De voorsprong van Cummings is zo'n 2 minuten. Maar is dat genoeg op de laatste klim?

13 juli 2017, 14:03

Aanval Contador (2)

Dat was alweer de aanval van Contador. Want ja, de mannen van Sky blijven dat tempo constant heel hoog houden. Dan moet je wel heel hard demarreren om weg te komen.

Komen er dan misschien aanvallen op Froome in de afdaling?

13 juli 2017, 13:59

Aanval Contador

Mooi hoor, een aanval van Alberto Contador. Misschien wel de mooiste stijl van allemaal. Meer dansen dan fietsen. De Spanjaard lijkt zijn beste tijd gehad te hebben, maar durft hier wel weg te springen uit de groep favorieten.

Zijn achterstand in het algemeen klassement? 5 minuten en 15 seconden. Dus echt een gevaar is hij niet. Ondertussen moet Contadors teamgenoot Mollema lossen.

13 juli 2017, 13:54

Fuglsang moet lossen

Er werd nog gefluisterd: misschien kan Jakob Fuglsang nog voor een verrassing zorgen. Maar de Deen van Astana, de huidige nummer vijf uit het algemeen klassement, liep kleine breukjes op aan zijn polsgewricht en aan zijn spaakbeen bij de elleboog.

Hij won nog niet zo lang geleden de Dauphiné, maar het lijkt erop dat hij deze Tour geen rol van betekenis meer gaat spelen.

13 juli 2017, 13:51

De Gendt en Cummings

De sterkste renners uit de kopgroep: Thomas De Gendt en Stephen Cummings. Zij rijden nu met z'n tweeën aan de leiding. Bieden weten hoe het is om een Touretappe te winnen. De Gendt was vorig jaar nog de beste op de Mont Ventoux.

Hun voorsprong op het peloton is 2 minuten en 45 seconden.

13 juli 2017, 13:47

Nog vijf koplopers

Vooraan zijn er nog vijf koplopers over: Cyril Gautier (AG2R-La Mondiale), Stefan Küng (BMC), Stephen Cummings (Dimension Data), Jack Bauer (Quick-Step Floors) en Thomas De Gendt (Lotto-Soudal).

Van deze groep lijkt De Gendt de beste benen te hebben.

13 juli 2017, 13:43

Laatste 350 meter

Kijk ondertussen even mee met de Astana-wagen: hun ploegmanager Alexandre Vinokourov rijdt de laatste 350 meter van deze etappe. En die zijn steil. Heel steil.

Ik denk dat degene die zichzelf op die slotklim, met stukken van 20 procent, opblaast nog heel veel tijd gaat verliezen', was de voorspelling van geletruidrager Froome.

Dat denken wij ook.

13 juli 2017, 13:42

Chaves, Pinot niet

We zien achter het peloton dat onder andere Esteban Chaves, Thibaut Pinot en Laurens ten Dam niet kunnen volgen. Ook Greg Van Avermaet heeft het lastig.

De voorsprong van de koplopers loopt terug naar zo'n 3 minuten. Nog 38 kilometer te fietsen.

13 juli 2017, 13:37

Sterkste in de kopgroep?

In de kopgroep is het Thomas De Gendt die het tempo bepaalt. Wie kan hem volgen? Vooralsnog moet in ieder geval Koen de Kort lossen.

Sky rijdt uiteraard hard op kop van het peloton. Durft er op deze klim al iemand van de concurrenten aan te vallen?

13 juli 2017, 13:33

Matthews zegt: au revoir

Het was niet de vlucht van Michael Matthews. Nouja, misschien een beetje: hij pakte punten voor de groene trui. Maar ook Marcel Kittel was mee in de kopgroep. Daar had hij niet op gerekend.

Hij laat de kopgroep nu lopen op de Port de Balès.

13 juli 2017, 13:24

Twee Fransen in de aanval

Dappere poging van Maxime Bouet en Brice Feillu. Twee Fransen in dienst van Fortuneo. Ze proberen vanuit het peloton de oversteek te maken naar de kopgroep.

Trivia: Feillu is getrouwd met Maud, de zus van Bouet. Ze kennen elkaar dus goed.

Maar dan moeten ze wel bijna 4,5 minuut goedmaken. We wensen ze succes. Zeker met de Portt de Bales op komst.

13 juli 2017, 13:03

Nog 50 kilometer

De finale is in aantocht. Nog 50 kilometer te gaan. De voorsprong van de koplopers is teruggelopen naar iets meer dan vier minuten.

13 juli 2017, 12:50

Wat doet Froome?

Het peloton is op weg naar de Port de Balès (11,7 kilometer à 7,7%). Chris Froome gaat vooral zijn tegenstanders in de gaten houden. Met name de Italiaan Fabio Aru, tweede in het klassement. 'Ik zal aan hem plakken als lijm', zei Froome woensdag na de elfde etappe in Pau.

De 214 kilometer lange etappe naar Peyragudes telt drie zware beklimmingen naast de korte steile helling naar de finish. 'Het is een wrede rit. Ik denk dat degene die zichzelf op die slotklim, met stukken van 20 procent, opblaast nog heel veel tijd gaat verliezen. Het is een van de beslissende etappes van deze Tour.'

Froome kondigde aan defensief te zullen rijden. 'De eerste prioriteit is om sommige jongens die eerder tijd hebben verloren niet terug te zien keren in de top van het klassement.'

Froome houdt Aru 18 seconden achter zich, de Fransman Romain Bardet volgt op 51 tellen terwijl renners als Nairo Quintana en Albert Contador al verder achterop raakten. Hij weet ook dat vrijdag een mogelijk nog lastigere rit volgt: aanmerkelijk korter (101 km) maar eveneens met enkele serieuze beklimmingen. 'Die etappe hebben we ook al in ons achterhoofd.'

13 juli 2017, 12:45

Curieuze wielervragen

Weinig sporten die zoveel curieuze vragen oproepen als wielrennen. En kijken naar de Tour wordt (pas) leuk als je alle ins en outs wél weet. Hier de meest prangende vragen, en elke dag komt er een antwoord bij.

Waarom wielrenners hun benen scheren, en andere vragen over de Tour vindt u hier.

13 juli 2017, 12:41

Slecht nieuws Astana

De Deense wielrenner Jakub Fuglsang heeft gisteren kleine breukjes opgelopen aan zijn polsgewricht en aan zijn spaakbeen bij de elleboog.

Fuglsang, nummer vijf in het algemeen klassement, klaagde na afloop van de etappe over veel pijn aan zijn pols. 'Dezelfde pols die hij eerder al een keer heeft gebroken'', vertelde zijn ploegleider Dimitri Fofonov aan FranceTelevisions. Fuglsang was betrokken bij een val in de bevoorradingszone.

Zijn ploeggenoot Dario Cataldo was ook een van de slachtoffers van die valpartij en moest de strijd staken. Na onderzoek in het ziekenhuis bleek dat de Italiaan geen breuken in zijn pols had opgelopen.

13 juli 2017, 12:38

Beroemde wielernamen

In het peloton rijden een Zabel en een Roche. Zoons van. Wielerverslaggever Iwan Tol sprak te heren over het fietsen met de erfenis van een beroemde wielervader. 'Dan hoorde ik de speaker weer roepen: 'De zoon van Erik Zabel staat aan de start.' Als ik dan niet won, had iedereen meteen zijn mening klaar. Iedereen kon zesde worden, behalve ik. Dat heeft me mentaal wel gesterkt.'

Lees hier het hele verhaal: worstelen met beroemde wielernaam.

13 juli 2017, 12:35

Nog 75 kilometer

Op de kop van het peloton zien we de knechte van Chris Froome. Ze rijden in de dikke mist. De lucht is vochtig. Ze zijn bijna boven de Col de Menté - een klim van de eerste categorie: 6,9 kilometer lang met een gemiddeld stijgingspercentage van 8,1 procent.

Later deze etappe volgt nog een klim van de buitencategorie en nog een van de eerste categorie.

De voorsprong van de koplopers is zo'n 5,5 minuut. Nog 75 kilometer te fietsen.

13 juli 2017, 12:02

50 jaar naar Simpson

Wielrenners die wel eens de Mont Ventoux op zijn gefietst zullen de hedenkingssteen wel hebben gezien. Een paar kilometer onder de top, naast de weg midden in het maanlandschap, staat een monument ter nagedachtenis van Tom Simpson, vandaag precies 50 jaar geleden overleden.

Maar de Tour slaat de Ventoux dit jaar over. 'Le Tour au Ventoux cinquante ans après Simpson? Jamais', zei huidig Tour-baas Christian Prudhomme in 2013 in de beslotenheid van een UCI-commissie. 'Ik wil geen bedevaart voor een gedopeerde.'

Lees hier het verhaal van De Morgen-journalist Hans Vandeweghe: 'Hij kwam om de Tour te winnen en verliet Frankrijk in een doodskist. Als de Sagan van zijn tijd won Tom Simpson grote koersen en vermaakte de massa. Onterecht leeft hij voort als ‘de dopingdode van de Mont Ventoux’.

Ook in het Algemeen Dagblad aandacht voor de dood van Simpson. AD-journalist Daan Hakkenberg sprak met Jan Janssen, die de etappe waarin Simpson stierf won. 'Ik hoorde het in het hotel van een ploegleider. Ik zei nog: Tom was bij ons op de Ventoux. Een paar kilometer van boven moest hij lossen. Hij is daar gebleven.’

Tom Simpson op de Mont Ventoux Foto anp

13 juli 2017, 11:52

Nog 95 kilometer

En er is ook een kopgroep. Twaalf renners. De namen: Cyril Gautier (AG2R-La Mondiale), Imañol Erviti (Movistar), Koen De Kort (Trek-Segafredo), Stefan Küng (BMC), Diego Ulissi (UAE Team Emirates), Stephen Cummings (Dimension Data), Marcel Kittel en Jack Bauer (Quick-Step Floors), Nils Politt (Katusha-Alpecin), Thomas De Gendt (Lotto-Soudal), Michael Matthews (Sunweb) en Julien Simon (Cofidis).

Een Nederlander dus. Koen de Kort. En de groentruidrager Marcel Kittel. Slecht nieuws voor Michael Matthews, die hoopte wat punten te kunnen scoren in de tussensprint.

De uitslag van de tussensprint in Loures-Barousse (km 94):
1. Michael Matthews, 20 punten
2. Marcel Kittel, 17
3. Thomas De Gendt, 15
4. Jack Bauer, 13
5. Stefan Küng, 11
6. Koen De Kort, 10
7. Diego Ulissi, 9
8. Nils Politt, 8
9. Cyril Gautier, 7
10. Julien Simon, 6
11. Imañol Erviti, 5
12. Stephen Cummings, 4

13 juli 2017, 11:02

Aru: klaar om de Tour te winnen

Nederlandse wielerliefhebbers kennen Fabio Aru vooral als de renner die in 2015 het feest van Tom Dumoulin in de Vuelta vergalde. Op de een-na-laatste dag van de Ronde van Spanje belandde de Limburger in zijn rode trui onder de pletwals van Astana. Het leverde 'Fabulous Fabio' de eerste eindwinst in een grote ronde op. In de Giro d'Italia was hij al in de buurt geweest: derde in 2014, tweede in 2015. In Spanje was hij in 2014 vijfde geworden.

Hij heeft in de Giro en de Vuelta dus al bewezen dat hij een heel sterke ronderenner is. Nu wil Fabio Aru de Tour winnen.

13 juli 2017, 11:00

Verplichtingen geletruidrager

Meteen in de eerste week van de Tour de France of Giro d'Italia de leiderstrui pakken? Liever niet, zeggen ploegleiders dan. Want het brengt een hoop extra inspanningen met zich mee. Soms is het onvermijdelijk, zoals deze Tour met Chris Froome, die alweer een week in de gele trui rijdt.

Wat houden die extra verplichtingen precies in?

13 juli 2017, 10:50

Groenewegen deed eigenlijk alles goed

Eigenlijk deed Dylan Groenewegen alles goed, woensdag in de straten van Pau. De sprinter van Lotto-Jumbo werd goed afgezet, koos het juiste wiel, maar moest na afloop wederom concluderen dat er momenteel één man met kop en schouders boven iedereen uitsteekt: Marcel Kittel boekte zijn vijfde zege. Groenewegen werd nipt tweede - na de derde plek van dinsdag is hij weer een stapje dichterbij zijn eerste etappewinst in de Tour.

In tegenstelling tot eerdere sprintetappes waarin hij het onderspit had moeten delven tegen de Duitser, was Groenewegen nu wel tevreden. 'Ik heb vrij kunnen sprinten. Als je dan op waarde wordt geklopt, dan moet je ook eerlijk zijn dat Marcel gewoon de sterkste is.' De Amsterdammer trok de vergelijking met een locomotief. 'Hij gaat sneller en sneller, eenmaal op stoom kom je er niet meer overheen.'

Lees hier het etappeverslag. Hieronder de samenvatting.