Teruglezen Giro d'Italia - Dumoulin: 'Vechten, vechten, vechten en conclusie aan de finish'

Tom Dumoulin moest poepen. Daarom verloor hij ruim twee minuten op zijn belangrijkste concurrenten. Ja, dat klinkt inderdaad een beetje raar. Maar na zijn stop in de berm reed hij alsnog een zeer sterke etappe. Hij behoudt de roze trui en staat nog op 31 voorsprong van Quintana. Vincenzo Nibali won de etappe. Lees hier het etappeverslag terug. Hieronder leest u het liveblog terug.

Een teleurgestelde Dumoulin na de finishBeeld anp

Hij voelde al dat hij moest poepen in de afdaling van de Stelvio. Maar kon het echt niet meer houden in aanloop naar de laatste klim van de Umbrailpas. 'Het was niet mogelijk om door te gaan, dat was geen optie'

En toen? 'Nouja, dan is het vechten, vechten, vechten. Meer kun je niet doen. En de conclusies pas trekken op de finish', zei Dumoulin in een korte reactie naar de finish.

Dat hij nog in het roze rijdt is een magere troost. 'Ik ben toch vooral teleurgesteld.'

Tom Dumoulin in het roze wordt omringd door zijn teamgenotenBeeld anp

Bauke Mollema zakte dinsdag in de zware zestiende etappe van de Ronde van Italië een plaats in het klassement. De Nederlandse wielrenner van Trek-Segafredo kon in de rit naar Bormio het laatste deel niet mee met zijn concurrenten en kwam uiteindelijk als zevende over de finish, op 1.35 van ritwinnaar Vincenzo Nibali.

'Wat een helse rit zeg, de laatste beklimming zat ik compleet 'en bloc'. Jammer dat ik op bijna alle mannen voor me in het klassement tijd verlies', aldus Mollema, die van de zesde naar de zevende plek daalde.

Zijn achterstand op klassementsleider Tom Dumoulin, die dinsdag de grote verliezer was en nog maar een kleine voorsprong op zijn belangrijkste uitdagers over heeft, is 3.49 minuten.

Steven Kruijswijk, kopman van LottoNL-Jumbo, zette dinsdag de twaalfde tijd neer. In het klassement steeg hij van de tiende naar de negende plaats. 'Ik ben mee gesprongen in de hoop dat ik wat tijd zou pakken. Ik had helaas geen superdag, dus eigenlijk is het voor niets geweest', zei Kruijswijk.

1. Tom Dumoulin (Netherlands / Sunweb) 70:14:48"
2. Nairo Quintana (Colombia / Movistar) +31"
3. Vincenzo Nibali (Italy / Bahrain) +1:12"
4. Thibaut Pinot (France / FDJ) +2:38"
5. Ilnur Zakarin (Russia / Katusha) +2:40"
6. Domenico Pozzovivo (Italy / AG2R) +3:05"
7. Bauke Mollema (Netherlands / Trek) +3:49"
8. Bob Jungels (Luxembourg / Quick-Step) +4:35"
9. Steven Kruijswijk (Netherlands / LottoNL) +6:20"
10. Adam Yates (Britain / Orica) +7:00"

De uitslag van de etappe:

1. Vincenzo Nibali (Italy / Bahrain) 6:24:22"
2. Mikel Landa (Spain / Team Sky) ST
3. Nairo Quintana (Colombia / Movistar) +12"
4. Domenico Pozzovivo (Italy / AG2R) +24"
5. Ilnur Zakarin (Russia / Katusha) +34"
6. Davide Formolo (Italy / Cannondale) +1:26"
7. Bauke Mollema (Netherlands / Trek) +1:35"
8. Bob Jungels (Luxembourg / Quick-Step)
9. Adam Yates (Britain / Orica)
10. Thibaut Pinot (France / FDJ)


Tom Dumoulin behoudt de roze trui. Hij heeft nog een voorsprong op Nairo Quintana van zo'n 31 seconden.

Mogen we voorzichtig concluderen dat hij niet echt ziek is? Op de zware laatste klim en in de afdaling verloor hij, in zijn eentje, niet heel veel tijd op zijn concurrenten.

We wachten op het eerste interview.

De eerste Italiaanse etappeoverwinning gaat naar Vincenzo Nibali.

We wachten op Tom Dumoulin.

Wie pakt de etappeoverwinning? Landa of Nibali?

Of komt Quintana ook nog terug?

Oké, nu lijkt de achterstand van Dumoulin richting de drie minuten te gaan. Vergeef ons als we het fout hebben: we geven de schuld aan de Italiaanse tijdmeting.

De beste optie is toch: wachten op de finish en daar onze eigen stopwatch aanzetten.

Schreven we: Dumoulin gaat waarschijnlijk zijn roze trui verliezen. Nu lijkt hij de afdaling toch nog wat tijd goed te maken op Quintana.

Hij rijdt dus een sterke afdaling. Hij komt ook steeds dichter bij de groep van Pinot, Mollema en Kruijswijk. De achterstand tot die groep is nog zo'n 50 seconden.

Voor de liefhebbers van de daalkunst die geen televisie in de buurt hebben: u mist Nibali die met een bunnyhop de natte plekken in de weg vermijdt om natte banden te voorkomen. Vlak voor een bocht, ook dat nog.

Zo, de klim zit erop. Voor Tom Dumoulin is het nu zaak om niet te veel tijd te verliezen op Nibali in de afdaling. Op de vlakke stukken kan Dumoulin misschien nog wat tijd terugpakken.

Vooraan daalt Nibali naar het wiel van koploper Landa, die toch lang geghoopt heeft op de eindoverwinning.

Het lijkt erop dat Tom Dumoulin vandaag zijn roze trui gaat verliezen. Voor wie het gemist heeft: hij moest poepen aan de voet van de Umbrailpas, de laatste klim van de dag.

Op de top van de klim heeft hij 2 minuten en 20 seconden achterstand op Quintana. Dat betekent dat hij nog 20 seconden overheeft voor de afdaling.

Maar daar heefft Nibali zich op kop gezet, misschien wel de beste daler van het peloton.

Daar gaan Nibali en Quintana samen naar de top van de Umbrailpas. Gaat Nibali in de afdaling nog meer tijd pakken op Dumoulin?

Mikel Landa is ondertussen boven. Hij begint aan de afdaling.

Steven Kruijswijk zakt er nu door. Hij reed de hele dag in de aanval, zoals hij eerder had beloofd. Maar moet nu toch al zijn directe concurrentie voor laten gaan.

We kunnen zo gaan tellen: de concurrenten van Dumoulin zijn dan de top van de Umbrailpas over. Behoudt hij wel zijn roze trui? De achterstand van Dumoulin loopt nu wat harder op.

De achterstand van Quintana in het algemeen klassement is 2 minuten en 41 seconden.

Nibali, Zakarin, Pozzovivo en Quintana zijn nog samen. Daarachter rijden nog Mollema, Jungels en Pinot. Dus ook de favorieten hebben het zwaar.

En Dumoulin blijft daarachter maar renners oprapen. Hoe groot is zijn achterstand op de top?

Op zo'n vijf kilometer van de top gaat Dumoulin nog een keer op de trappers staan. Hij neemt ook nog zakje met voedingsgel aan uit de ploegleiderswagen.

Vooralsnog lijkt hij geen minuten te gaan verliezen op zijn concurrenten. Het moet hem goed doen dat hij renner na renner tegenkomt.

Slecht nieuws voor Dumoulin: zijn concurrenten gaan in de aanval. Vincenzo Nibali en Nairo Quintana rijden samen weg. Of vallen ze stil?

Het gevaar is dat Nibali en Quintana samen gaan werken en de voorsprong op de Nederlander gaan vergroten.

Het rijtje wordt wel akelig: een valpartij in een sneeuwwand (Kruijswijk), een valpartij aan het einde van de Tour die Mollema zijn podiumplek kostte vorig jaar en dan nu de diarree van Dumoulin...

Pakt Kruijswijk dan nog de etappezege? Het lijkt er niet op: Kruijswijk kan niet volgen als Landa zijn laatste aanval plaatst.

Het wordt wat vlakker: daar trekt Tom Dumoulin nog even door. De handen losjes over het stuur, de rug horizontaal. Zo kruipt hij in zijn tijdrithouding. Pakt hij daar nog wat extra tijd terug?

Excuus, maar we gaan nog even door over Dumoulins darmen.

Het is hem al eerder overkomen, dat poepen in de koers, merkt NOS-redacteur Robbert de Rijk sterk op. Toen dook hij een camper in en bedankte hij de familie op Twitter.

En in de Holland Sport-special over Tom Dumoulin gaat het ook al over poepen.

Ondertussen doet Steven Kruijswijk nog mee om de overwinning. Hij zit nog steeds in de kopgroep met Landa en Hirt.

De achterstand van Tom Dumoulin op de groep favorieten wordt niet groter. Hij hangt nu op zo'n minuut en 20 seconden.

Dat moet hem toch iets van moraal geven: hij stort niet in.

Het is een lijdensweg voor Dumoulin: 9 kilometer naar de top van de Umbrailpas.

Helemaal alleen.

Het is zaak dat hij nu zijn eigen tempo blijft rijden. De voorsprong op zijn directe concurrent Quintana is 2 minuten en 41 seconden.

De achterstand van Dumoulin wordt gemeld op ruim 1 minuut van zijn concurrenten. Sterker: op bijna anderhalve minuut.

Is met de sanitaire stop ook de roze trui verloren gegaan?

Tom Dumoulin wachtte zondag keurig toen Nairo Quintana was gevallen. De concurrenten lieten Dumoulin even terugkomen, maar beginnen nu toch ook tempo te maken.

Wat is het verschil straks op de top? Is Dumoulin leeg, of heeft hij nog wat over?

Wat gebeurt daar? Tom Dumoulin trekt zijn kleren uit en duikt de berm in. Hij moet poepen, dat is de enige conclusie.

Zijn dat de zenuwen? Of is hij ziek? Is het de warmte?

En wat doet de concurrentie? Ilnur Zakarin, de kopman van Katoesja, gaat onderaan de klim meteen in de aanval.

Aanval van Steven Kruijswijk in aanloop naar de laatste klim. Hij zal goede benen hebben. Sky-renner Mikel Landa sluit aan bij Kruijswijk.

En Amador? Die kan het tempo van Jan Hirt niet volgen.

Ook de groep met Tom Dumoulin en zijn concurrenten in begonnen aan de laatste klim. Ze zitten er allemaal nog: Quintana, Pinot, Mollema, Nibali, Zakarin.

De voorsprong van de koplopers loopt snel terug. Gaat Quintana dan toch nog iets proberen met zijn twee knechten vooruit? Of kunnen ze gewoon niet harder? In tien kilometer is er bijna een minuut voorsprong afgereden.

De kopgroep is inmiddels begonnen aan de Umbrailpas.

Beeld Giro

Met Andrey Amador in de kopgroep komen de plekken van de verschillende klassementsrenners ook in gevaar. Amador staat negende in het klassement met een achterstand van zes minuten op Dumoulin.

Dus gaan ook Katoesja (Zakarin), Mollema (Trek) en Yates (Orica) hun knechten op kop zetten.

Nog een keer de namen van de kopgroep: Steven Kruijswijk, de knechten van Quintana Amador en Izagirre, Anton, Hirt, Sanchez en Landa.

De Ierse Sky-renner Deignan moet lossen.

De renners zijn op weg naar de laatste klim, de Umbrailpas. Een beklimming van 13,4 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 8,4 procent.

Steven Kruijswijk is weer teruggekeerd bij Landa en Amador. Hij heeft veel kopwerk gedaan in de achtervolging en zal nu even uit de wind gaan zitten.

Tom Dumoulin krijgt zodadelijk weer wat hulp na de afdaling van de Stelvio. Zijn ploeggenoot Laurens ten Dam is teruggezakt uit de kopgroep.

Voor Steven Kruijswijk is het nu zaak om Landa (Sky) en Amador (Movistar) terug te halen voordat ze aan de Umbrailpas beginnen. De twee rijden op zo'n 20 seconden voorsprong.

Maar Deignan (Sky) en Anacona (Movistar) zullen Kruijswijk waarschijnlijk niet meehelpen in de achtervolging.

Telt u mee; 48 tornati tot aan de voet. Daar draait het peloton vanuit Zwitserland de Umbrailpas op, tot vlak bij de top van de Stelvio omhoog te fietsen.

We geven u zo een overzicht, als de Italiaanse regie heeft besloten hoe ze deze afdaling het beste in beeld kunnen brengen. Wat we in ieder geval weten: Landa en Amador rijden met z'n tweeën voorop.

Mikel Landa lag ook bij de valpartij waar Wilco Kelderman zijn vinger brak. Maar hij heeft zich goed hersteld en komt nu als eerste boven op de Stelvio.

In de groep van de favorieten blijft het nog steeds rustig. Wachten de concurrenten van Dumoulin dan op de laatste klim? Of gaat Nibali toch nog iets proberen in de afdaling?

De sneeuw wordt hoger naarmate de top van de Stelvio dichterbij komt. Hoe voelt Steven Kruijswijk zich in de sneeuw? Vorig jaar kwam hij hard ten val en verloor hij zijn roze trui.

We vroegen hem voor deze Giro of hij er een trauma aan heeft overgehouden? ‘Nee. Het was goed dat ik de dag erna gewoon weer de fiets op moest. Toen moest ik ook gewoon mee met de afdalingen, dan is het gewoon weer koers. Weer volle snelheid naar beneden.’

Maar de valpartij was wel de schuld van de sneeuw. ‘Langs de weg van de afdaling waar we aan begonnen lagen metershoge muren van sneeuw. In de zomer is het daar kaal en dan zie je precies hoe de weg loopt. Maar als er zo veel sneeuw ligt kun je de bochten niet doorkijken. Het is zelfs een beetje verblindend. Ik schatte daardoor de bocht verkeerd in.’

Dat wordt nog wat: de afdaling telt zo 48 haarspeldbochten.

In het groepje met de favorieten wordt vooralsnog niet aangevallen. Dumoulin zit in het wiel van Mollema, die weer op de rug van Nairo Quintana kijkt.

Nog vijf kilometer naar de top van de Stelvio.

De kopgroep bestaat nog uit acht man. Daarbij dus Steven Kruijswijk, de knechten van Quintana Amador en Izagirre, Anton, Hirt, Sanchez, Deignan en Landa.

Tom Dumoulin en Bauke Mollema maken zich kwaad nadat een toeschouwer Nairo Quintana een zet geeft tijdens de beklimming van de Stelvio. Met veel misbaar wordt de supporter terug richting de rand van de weg geschreeuwd.

Zijn het de zenuwen? Of oprechte frustratie bij de Nederlanders? Hoe dan ook is het verspilde energie.

De kopgroep wordt ook steeds kleiner. Steven Kruijswijk zit attent in het wiel van de twee Movistar-wielrenners. Laurens ten Dam moet de eerste groep laten gaan.

De voorsprong van de kopgroep gaat weer richting de twee minuten. Op kop van het peloton rijden Trek en FDJ. Voor Sunweb is het werk even gedaan. Misschien dat Ten Dam zo aansluit vanuit de kopgroep.

Tom Dumoulin laat zich even afzakken in het peloton. Hij zoekt het wiel van Quintana en Nibali. Hij wil zich niet laten verrassen, zo lijkt het. Hij neemt ontspannen een slokje uit zijn bidon.

Het peloton wordt steeds kleiner. Het verschil met de kopgroep trouwens ook: minder dan 2 minuten nu. Gaan de knechten van Quintana zich af laten zakken om hun kopman straks op te halen? Want in de kopgroep zitten nog Andrey Amador, Gorka Izaguirre en Winner Anacona.

De kopgroep rijdt op zo'n 2,5 minuut. Voorop zijn het Preidler, Geschke en Haga die het werk verrichten voor hun kopman Dumoulin, die in vierde positie rijdt. Wie deze mannen zijn? Dat leest u in dit stuk over de onmisbare steunpilaren van de man in het roze.

Achter het treintje van Sunweb zit Quintana met zijn Movistar-teamgenoten. Vincenzo Nibali lijkt alleen te zitten.

Hoe de klim er uit de lucht uitziet? Zie de foto op onderstaande tweet.

Om in de gaten te houden: Steven Kruijswijk. Hij zit in de kopgroep. Blijft hij vooruit en kan hij meestrijden om de etappezege? En: pakt hij misschien ook wat tijd terug in het algemeen klassement?

De voorsprong van de kopgroep is zo'n 2,30 minuten. Het peloton wordt aangevoerd door de knechten van Dumoulin.

De wielrenners naderen de voet van de Stelvio. 21,7 kilometer met een gemiddelde van 7.1 procent gemiddeld.

Gaan we hier de eerste aanvallen zien van de concurrenten van Dumoulin? Gaat Nairo Quintana wachten op de laatste kilometers? En wat zijn de plannen van Vincenzo Nibali?

In de kopgroep zijn het Sky en Movistar die samenwerken. Wil Landa (Sky) voor de etappeoverwinning gaan? Movistar zit met drie man in de kopgroep en wil de druk op Dumoulin opvoeren.

In het peloton krijgt Sunweb van Dumoulin hulp van Trek, de ploeg van Bauke Mollema. De Groninger staat zesde op 4,32 minuten. Hij stond derde, totdat hij zaterdag werd gelost op de klim naar het heiligdom Santuario di Oropa. Een dag later wist hij zich te handhaven in de groep van de favorieten en perste er in de slotfase zelfs nog een sprint uit.

Mollema: 'Het was een teleurstelling zaterdag, dat moest ik even verwerken. Ik verlies eigenlijk net een minuutje te veel. Het was een vlakke en rustige aanloop met een klim op het eind volle bak naar boven. Misschien dat ik er gewoon niet klaar voor was. Ik ontplofte en kon daarvan niet meer herstellen. Maar ik kijk nu uit naar de derde week. Lange dagen met veel klimmen, zoals dinsdag en donderdag, dat ligt me denk ik beter. Nee, het roze zit er op dit moment niet in. Maar ik blijf vechten voor elke plek.'

Bauke MollemaBeeld anp

De Stelvio is de hoogste berg van deze Giro d'Italia. De Cima Coppi, noemen de Italianen dat. Het dak van de Giro, kan ook.

Hoe komt Tom Dumoulin daar boven is de vraag. Hij heeft zich voor deze Giro laten omvormen van tijdrijder tot ronderenner. Maar hoe gaat die omscholing in zijn werk? In aanloop naar deze Giro spraken we Dumoulin over eten, klimmen, leiderschap en de last van de roze leiderstrui.

Hij weet het; gewicht is belangrijk. 'Vervelend belangrijk', zegt hij. 'Vijf jaar lang hard trainen is één. Maar vijf jaar lang trainen met net genoeg energie is twee.'

Een paar jaar geleden liet hij nog optekenen in een interview: 'Ach, wat maakt die ene hamburger uit?' Maar dat was de Tom Dumoulin die je lekker moest laten fladderen. Die zich het liefst focuste op zijn specialiteit: de tijdrit. En die je niet moest vermoeien met hoe het leven van een wielerprof eruit zag.

Nu, een paar jaar ouder en wijzer, beseft hij: 'Ik ben op een punt gekomen in mijn carrière dat die ene hamburger wel degelijk telt.' Want wil hij ooit een grote ronde winnen, dan moet hij kunnen vlammen over de bergen. Met een grote motor, maar zonder al te veel kilo's. In die zin is voeding één grote evenwichtsoefening. Te veel eten is niet goed, maar te weinig ook niet.

De namen van de koplopers: Andrey Amador (Movistar), Jesus Herrada (Movistar), Gorka Izaguirre (Movistar), Laurens ten Dam (Sunweb), Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo), Mikel Landa (Team Sky), Vasil Kiryienka (Team Sky), Philip Deignan (Team Sky), Sebastian Henao (Team Sky), Luis Leon Sanchez (Astana), Pello Bilbao (Astana), Omar Fraile (Dimension Data), Natnael Berhane (Dimension Data), Igor Anton (Dimension Data), Pierre Rolland (Cannondale-Drapac), Joe Dombrowski (Cannondale-Drapac), Michael Woods (Cannondale-Drapac), Rui Costa (UAE Team Emirates), Edward Ravasi (UAE Team Emirates), Laurens De Plus (Quick-Step Floors), Jose Mendes (Bora-Hansgrohe), Manuel Senni (BMC), Alexander Foliforov (Gazprom-Rusvelo), Felix Grosschartner (CCC Sprandi Polkowice), Jan Hirt (CCC Sprandi Polkowice).

Zij hebben iets meer dan 1,5 minuut voorsprong op weg naar de voet van de Stelvio.

In het peloton laat Haga zien ook in deze zware etappe te kunnen stunten.

Op de rustdag gaf Nairo Quintana een persconferentie. Over Dumoulin: 'Tom heeft getoond dat hij heel sterk is en het is geen verrassing voor mij dat hij het roze draagt. Hij wist zich de voorbije dagen perfect te verdedigen en ik zag nog geen enkel teken van zwakte. Maar we weten niet hoe hij zal reageren op die opeenvolging van bergetappes.'

Quintana vertrouwt op zijn ploeg, die hem lang moet kunnen bijstaan in de komende ritten. 'Ik ben ervan overtuigd dat we onze sterkte moeten uitspelen en moeten proberen om tijd terug te pakken om deze Giro alsnog te winnen. We hopen ook dat Tom wat minder sterk zal zijn in deze slotweek.'

Quintana moet niet alleen de verloren tijd goedmaken, weet de Colombiaan. Hij zal ook een marge moeten opbouwen met het oog op de afsluitende tijdrit. 'Ik weet niet hoeveel tijd ik nodig heb: misschien 30 of 40 seconden. Ik wil daar nu nog niet te veel aan denken, maar beginnen met wat eerst komt, de etappe van dinsdag.'

Luis Leon Sanchez mocht als eerste de top van de Mortirolo passeren: als eerbetoon aan zijn overleden teamgenoot Michele Scarponi. Omar Fraile, de drager van de bergtrui, liet de Astana-renner voorgaan.

Een mooi gebaar, dat zeker, maar voor Fraile betekent het dat hij zijn bergtrui voorlopig kwijt is. De punten op de top van de Mortirolo tellen dubbel.

Steven Kruijswijk doet wat hij heeft aangekondigd: aanvallen. Hij is ook naar de kopgroep toegereden op de Mortirolo. Goed nieuws voor Dumoulin: Ten Dam zit in de kopgroep. Slecht nieuws voor Dumoulin: ook Amador is mee. Dat is een van de belangrijkste knechten van Nairo Quintana.

De voorsprong is zo'n 1 minuut en 15 seconden.

'Het lef heb ik wel, maar het draait uiteindelijk allemaal om de benen', zei Steven Kruijswijk voor de camera's van de NOS. Maar de Nederlander straalt hernieuwd vertrouwen uit, na een moeilijke eerste week.

Hij rijdt rond met een barstje in de ribbenkast, een erfenis van een val in de Ronde van Yorkshire. Dat hij vorige week tijd inleverde in de klim naar de Blockhaus kwam niet geheel onverwacht. Het verlies van 48 seconden, twee dagen later, tijdens een niet extreem zware etappe naar Bagno di Romagna was niet ingecalculeerd. Hij zegt nog maar weinig last te hebben van de blessure.

De Mortirolo is de eerste beklimming van de dag. 12.6 kilometer met een gemiddelde van 7,6 procent. De wielrenner die als eerste op de top van de berg is, krijgt dubbele punten als eerbetoon aan de verongelukte wielrenner Michele Scarponi, die daar in 2010 won.

Lees hier het postuum dat wielerverslaggever Iwan Tol schreef over Scarponi. 'In het peloton stond Scarponi bekend als een grapjas. Dan weer begon hij spontaan te zingen tijdens een interview, dan weer trainde hij met een papegaai op zijn schouder.'

Zijn ploeg Astana rijdt vandaag rond met de papegaai op hun bidons.

Beeld Giro

In de kopgroep: 27 wielrenners. En zoals voorspeld heeft Nairo Quintana twee teamgenoten meegestuurd. Winner Anacona en Daniele Bennati. Maar ook Sunweb is scherp geweest. Voor Dumoulin zijn Phil Bauhaus en Chad Haga mee in de vroege vlucht.

Over Chad Haga: hij maakte eerst zijn studie bouwkunde af in Colorado voordat hij zich richtte op het wielrennen. Hij komt uit Texas, maar is geen typische Texaan, zegt Sunweb-ploegleider Aike Visbeek. 'Hij is rustig, bescheiden kerel. En slim dus.'

Haga lijkt als fietser wel op zijn kopman. Hij kan genieten van een lange tijdrit en kan behoorlijk bergop. Visbeek: 'En hij heeft grote stappen gezet in de finales. Hij kan heel goed in het gedrang van het peloton een treintje naar voren rijden en zo Tom in een veilig positie brengen. En dan te bedenken dat hij vorig jaar tijdens een training zo hard is aangereden dat hij met een traumahelikopter naar het ziekenhuis is vervoerd. Maar hij is een taaie. Mentaal zit het ook goed.'

Alle namen: Marcato, Ladagnous, Anacona, Losada, Belkov, Bauhaus, Haga, Pedersen, Mohoric, Amezqueta, Modolo, Senni, Bilbao, Jauregui, Villella, Samojlav, Dombrowski, Bizhigitov, Grosschartner, Bennati, Berhane, Kirijenka, De Plus, Van den Broeck, Serry, Stuyven en De Buyst.

Het zag er strak uit de afgelopen dagen: Tom Dumoulin onberispelijk in roze, de kopman als staatsman, met om hem heen zijn bodyguards in het zwart-wit van het Sunweb-tenue. Knechten, zo worden ze wat oneerbiedig genoemd in wielerjargon. Niettemin mannen die bereid zijn te sterven voor hun leider; met doodsverachting in de afdaling of in het zenuwachtige gedrang van het peloton.

Maar wie zijn eigenlijk deze mannen, afkomstig uit alle windstreken, van Noorwegen tot de zuidelijke staten van Amerika, die zichzelf dagelijks opofferen om de roze trui van een Limburger te verdedigen?

We vroegen Sunweb-ploegleider Aike Visbeek naar de kwaliteiten van de knechten van Dumoulin. Naar Laurens ten Dam bijvoorbeeld. 'Laurens is een van de weinige renners die je vijf dagen aaneen, zeven uur per dag kunt laten trainen en die dan nog met een glimlach thuiskomt. 'We moeten Laurens soms dwingen rust te nemen. Dat hebben we dit jaar ook beter kunnen doen. Hij is naar Nederland verhuisd en heeft een goede vorm gevonden.'

Laurens ten DamBeeld anp

Geen rustige aanloop naar de eerste beklimming van de dag. Het gemiddelde ligt na een uur fietsen op 50,3 kilometer per uur. De uitzending is nog niet begonnen, we komen zo met de namen van de voorste groep.

Hij heeft wel eens makkelijker wedstrijdbesprekingen gehad, zei Tom Dumoulin voorafgaand aan de start. 'En je kunt ook niet alles voorspellen. Maar het meest voor de hand liggende scenario is dat ze klassementsploegen een mannetje mee sturen in de ontsnapping. En er dan later zelf naartoe springen.'

Wat gaat Sunweb dan doen? 'Ook mannetjes meesturen. Althans, dat is de bedoeling. Dat moet eerst maar eeens lukken. Want het is lastig om in het begin én energie te sparen én een mannetje mee te krijgen in de vlucht.'

Hij wilde ook nog wat kwijt over de Nederlandse pers: 'Die zijn weer vrij opportunistisch. Het wordt nog een heel zware week.'

Het peloton is vertrokken uit Rovetta. Er werd eerst nog een minuut stilte gehouden ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de aanslag in Manchester, de overleden motorcoureur Nicky Hayden en de overleden triatlete Julia Viellehner.

Hayden overleed maandag in het ziekenhuis van het Italiaanse Cesena aan de verwondingen die hij had opgelopen door een verkeersongeval in Rimini. De 35-jarige wereldkampioen van 2006 in de MotoGP was enkele dagen ervoor aangereden door een auto toen hij een ritje op zijn racefiets maakte. Viellehner overleed op dezelfde dag in hetzelfde hospitaal. Ook de Duitse sportvrouw was opgenomen in de kliniek van Cesena met ernstig letsel door een verkeersongeluk, eveneens in Rimini. Een vrachtwagen schepte de fietsende Vielleher.

Het laatste nieuws over de aanslag in Manchester kunt u volgen in ons liveblog.

'Er staat achter Tom Dumoulin nog één vraagteken: hoe goed is hij op tweeduizend meter?', schrijft Bert Wagendorp. 'Boven de 1.500 meter wordt wielrennen het domein van coureurs die worden aangeduid als 'adelaar' of 'berggeit', of die in elk geval op onverklaarbare wijze omhoog stampen alsof het geen moeite kost. De Stelvio is ruim 2.700 meter. Wanneer Dumoulin laat zien dat hij meekan op die duizelingwekkende hoogte, dan treedt een oude wielerwet in werking: de tegenstanders leggen zich neer bij zijn suprematie en gaan voor de tweede plek. Die wet krijgt in de voorbeschouwingen meestal weinig aandacht, maar dat is omdat hij de spanning wegneemt en daar zit geen wielerjournalist op te wachten.

'Bij elke getalenteerde sporter, en eigenlijk bij elke mens die over uitzonderlijke kwaliteiten beschikt, is op zeker ogenblik sprake van een kantelmoment waarop de belofte die al een tijdje in de lucht hing wordt ingelost óf wordt gelogenstraft en een illusie blijkt te zijn geweest. Als ik me niet vergis, bevindt Tom Dumoulin zich vandaag op dat kruispunt.'

Lees hier de hele column van Wagendorp.

Beeld anp

Milaan is nog ver, zei Dumoulin. Maar met nog zes etappes voor de boeg komt Milaan toch snel dichterbij.
Nou, snel, snel. Alle renners hebben al vanaf de eerste dag geroepen dat de Giro eigenlijk pas echt begint in de derde week. Daar moet het verschil worden gemaakt.

De sprinters kunnen in ieder geval op het vliegtuig naar huis, want vanaf nu zijn het alleen maar bergetappes. En een tijdrit op zondag.

Doet u maar een voorspelling.
De finish ligt aan het einde van een lange afdaling, dus de voorspelling ligt voor de hand: Vincenzo Nibali zal daar wat seconden pakken, Dumoulin zal geleerd hebben van de fout van Kruijswijk vorig jaar en zich niet laten opjagen.

Lees hier de rest van de voorbeschouwing.

Toen de Italiaanse schrijver Dino Buzzati in 1946 aan zijn drieweekse reis met het Giro-peloton begon, was hij naar eigen zeggen 'een man die inzake wielrennen een complete onbenul is; hij weet niets van derailleurs en verzetten, hij heeft geen duidelijk besef van de koerstactiek en de afgelopen dagen is het wel gebeurd dat hij, te midden van al die experts, zulke onnozele vragen stelde dat het bijna aanstootgevend was.'

Maar hij kon wel schrijven. En wist: wielrennen is de sport die het dichtst bij de literatuur staat. Schoonheid zit verborgen in eenvoud. Het is de simpele heroïek van een man, zijn fiets en een berg.

We bezochten zijn geboortehuis aan de voet van de Dolomieten.

Giro d'Italia - Honderd jaar

Italië-correspondent Jarl van der Ploeg en wielerverslaggever Just Fontein reizen langs het parcours van de honderdste Giro d'Italia op zoek naar de mooiste verhalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden