Teruglezen etappe 4 - Peter Sagan uit Tour de France gezet om elleboogstoot

De Franse kampioen Arnaud Démare heeft de vierde etappe gewonnen. De finale werd ontsierd door twee zware valpartijen. De laatste reacties en het liveblog leest u hieronder. Het etappeverslag leest u hier.

De sprint, waar links Cavendish in de hekken wordt gereden Foto anp

4 juli 2017, 16:59

Sagan uit Tour gezet

Peter Sagan is na protest uit de Tour de France gezet. In de slotfase van de vierde etappe kwam Mark Cavendish zwaar ten val na een elleboogstoot van de wereldkampioen. Sagan verklaarde vlak na de etappe dat hij de Britse renner niet met opzet in de hekken had gereden: 'Ik wist niet dat Mark achter me zat.'

4 juli 2017, 16:53

Cavendish: Sagan is te ver gegaan

Mark Cavendish heeft weinig begrip voor de actie van Peter Sagan. De Britse renner kwam zwaar ten val toen hij door de wereldkampioen de hekken in werd gereden. ‘Ik kan normaal goed opschieten met Peter, maar hier snap ik niks van', zei de gehavende Cavendish. ‘Dat hij wat van zijn lijn afwijkt, daar zou ik nog mee kunnen leven, maar met die elleboog is hij te ver gegaan.’

4 juli 2017, 16:46

Sagan: geen opzet

Peter Sagan duwde Mark Cavendish volgens eigen zeggen zeker niet met opzet in de hekken in de slotfase van de vierde etappe, ‘Ik wist niet dat Mark achter me zat’, zei de Slowaakse wereldkampioen. ‘Hij kwam van rechts, toen ik naar het wiel van Kristoff of Démare wou springen. Mark kwam er heel snel tussen, ik had niet genoeg tijd meer om naar links te sturen. Ik ging daarom in de verdediging’. Na afloop heeft Sagan zijn excuses aan Cavendish aangeboden.

4 juli 2017, 15:53

Tijdstraf Sagan

De jury durft het niet aan om de wereldkampioen en publiekslieveling Sagan naar huis te sturen. Na kort beraad is de straf: 30 seconden tijdstraf en teruggeplaatst naar de laatste positie van de groep (115de).

Update: Sagan krijgt ook nog eens 80 punten straf in de strijd om de groene trui. Dat maakt de strijd om de puntentrui een stuk spannender dan voorgaande jaren.

4 juli 2017, 15:46

Groenewegen: 'Ben er goed vanaf gekomen'

Zo eindigde een saaie etappe in totale chaos. Want de eerste 190 kilometer waren allesbehalve reclame voor het wielrennen. Een eenzame Belg genaamd Guillaume Van Keirsbulck reed in zijn eentje urenlang op kop.

Op zo'n 15 kilometer van de streep begon de etappe pas echt. De ploegen van de klassementsrenners en de sprinters wilden allemaal voorin zitten in de bochtige, snelle laatste kilometers.

Daar kwam Lotto-Jumbo-sprinter Dylan Groenewegen uiteindelijk in een aardige positie, maar moest van zijn fiets springen toen een renner van Quick Step voor hem viel.

'Dan kun je remmen wat je wil, maar je vliegt er toch met z'n allen overheen. Ik ben er goed vanaf gekomen: sprong van mijn fiets en landde op mijn voeten. Cavendish en Degenkolb zijn er slechter afgekomen.'

Hij baalde wel dat er weer een kans minder was. 'Dat is zonde.' Over de elleboogstoot van Sagan: 'Of hij naar huis moet? Dat is aan de jury. Maar het is wel al een soort Wilde Westen in de sprint, met twee valpartijen nu.'

4 juli 2017, 15:37

Sagan bij bus Cavendish

Peter Sagan is zich in ieder geval wél van kwaad bewust: hij staat bij de bus van Dimension Data, de ploeg van Mark Cavendish.

Is hij daar om zijn excuses aan te bieden?

We wachten het oordeel van de jury af.

Peter Sagan viert zijn etappezege Foto anp

4 juli 2017, 15:35

Top-10

Hieronder nog een keer de uitslag van de sprint.

4 juli 2017, 15:16

Elleboog Sagan

Wat zien we daar in de herhaling? Is het Peter Sagan die met een elleboogstoot Mark Cavendish de hekken in duwt? Dat is op geen enkele wijze goed te praten.

We wachten op de reacties.

4 juli 2017, 15:06

Twee valpartijen in finale

De sprint in de finale van de vierde etappe werd ontsierd door zware valpartijen. De winst ging uiteindelijk naar Arnaud Démare, de Franse kampioen, die in de sprint Peter Sagan en Nacer Bouhanni voorbleef.

Het hardst gingen John Degenkolb en Mark Cavendish tegen de vlakte in de laatste honderd meter. Ook Sonny Colbrelli lag erbij.

4 juli 2017, 15:03

Nog 5 kilometer

Eerlijk: we kunnen er niet zoveel over zeggen. Het gaat hard, boven de 50 kilometer per uur. En de topsprinters wurmen zich met hun ploegen naar voren. Maar wie zit er het best gepositioneerd? Dat weten we in de laatste kilometer.

We geven u zo de winnaar. Nog 5 kilometer.

4 juli 2017, 14:57

Nog 10 kilometer

Aan kop van het peloton zien we de treintjes van FDJ, Movistar, Astana. Iets verder in het peloton zit Marcel Kittel, met de Quick Step-trein voor zich.

En waar zit Lotto-Jumbo met Dylan Groenewegen? Ook die zien we wat verder ingesloten in de groep.

4 juli 2017, 14:50

Update: op naar de massasprint

Et voilà, dat was het avontuur van Van Keirsbulck. 190 kilometer in zijn eentje op avontuur door het Noord-Franse landschap. Mooi hoor. Beetje in beeld voor de sponsor, de rode rugnummers voor de meest aanvalslustige renner zullen voor hem zijn.

We gaan kijken naar het gekrioel van het peloton in de laatste 15 kilometer. Want het tempo gaat omhoog, de stress wordt groter.

P.S. Wat Jetse Bol zegt.

4 juli 2017, 14:49

Op naar de massasprint

Nou, hup, peloton, pak die Van Keirsbulck terug. Dan kunnen we ons opmaken voor stressvolle laatste kilometers. Alle sprintersploegen zullen vooraan willen rijden, de klassementsrenners zullen ook zo lang mogelijik voorin willen zitten.

Een beetje spanning kunnen we wel gebruiken.

Nog 20 kilometer, de voorsprong van Van Keirsbulck is inmiddels minder dan een halve minuut.

4 juli 2017, 14:39

Nederlands succes in Oostenrijk

Tom-Jelte Slagter heeft dinsdag gezorgd voor Nederlands succes in de Ronde van Oostenrijk. In de tweede etappe over 199,6 kilometer van Wenen naar Pöggstall was de renner van Cannodale Drapac de beste van een groepje van vier.

Slagter reed in de laatste kilometers samen met de Colombiaan Miguel Lopez Moreno, Mekseb Debesay uit Eritrea en landgenoot Martijn Tusveld met succes weg uit het peloton. Slagter bleef Debesay en Lopez Moreno voor. Tusveld kwam als vierde over de finish. De Belg Sep Vanmarcke, ploeggenoot van Slagter, behield de leiderstrui.

4 juli 2017, 14:26

Nog 1,5 minuut

Veel kracht zit er niet meer in de benen van Van Keirsbulck, die al bijna de hele dag in zijn eentje op avontuur is. Zijn voorsprong is nog 1,5 minuut. Afstand tot de finish: 33 kilometer.

4 juli 2017, 14:24

Punten tussensprint

We geven u nog even de punten van de tussensprint:

1. Kurt Van Keirsbulck, 20 points

Op 2.40:
2. Arnaud Démare, 17
3. Peter Sagan, 15
4. André Greipel, 13
5. Marcel Kittel, 11
6. Michael Matthews, 10
7. Ben Swift, 9
8. Maciej Bodnar, 8
9. Mark Cavendish, 7
10. Sonny Colbrelli, 6
11. Rüdiger Selig, 5
12. Jack Bauer, 4
13. Thomas De Gendt, 3
14. Matteo Trentin, 2
15. Ramon Sinkeldam, 1

4 juli 2017, 14:01

Demare wint tussensprint

De Franse sprinter Arnaud Démare is in vorm, zoveel is duidelijk. Hij wint de tussensprint voor onder andere Sagan en Greipel nadat hij al zeer vroeg op kop komt.

Hij rijdt in de Franse driekleur en jaagt op een etappezege.

Volgend jaar krijgt hij naar alle waarschijnlijkheid de Nederlands kampioen als knecht in de sprinttrein: 'Ramon Sinkeldam naar FDJ', zo gaat het gerucht.

4 juli 2017, 13:55

Nog 55 kilometer

Laten we hopen dat Van Keirlsbulck snel weer wordt bijgehaald. Hij rijdt op zo'n 3 minuten en 30 seconden voorsprong.

Niet dat we hem dit avontuur niet gunnen hoor. Maar, mocht alles weer samenkomen op zo'n 25 kilometer van de streep, zal er vast nog een avonturier proberen weg te springen. Ook kansloos, wel vermakelijk.

4 juli 2017, 13:41

Van Vleuten wint

Jawel, nog meer Nederlands succes in de Giro d'Italia. Excuus, de Giro Rosa, de variant voor vrouwen. De tijdrit vandaag is gewonnen door Annemiek van Vleuten.

De roze trui blijft voor Anna van der Breggen.

4 juli 2017, 13:20

Minder dan 5 minuten

Nog 70 kilometer. De voorsprong van Van Keirsbulck, die al de hele dag in zijn eentje op avontuur is, loopt terug naar minder dan 5 minuten. Langzaamaan komt het peloton dus terug.

U kunt nog even een boodschapje gaan doen: het wordt pas interessant in de laatste kilometers.

4 juli 2017, 13:02

Valverde: OK

Een akelige schuiver maakte Alejandro Valverde tijdens de proloog in Düsseldorf. Hij moest met de ambulance naar het ziekenhuis om direct geopereerd te worden aan zijn knieschijf. Eeuwig zonde voor de Tour: Valverde staat garant voor aanvallen. En hij zou een belangrijke knecht geweest kunnen zijn voor Nairo Quintana.

Eind carrière werd zelfs gefluisterd. De Spanjaard is al 37. Maar dat zal hij zelf niet zo zien. Op foto's uit het ziekenhuis is te zien dat het goed gaat met het herstel.

4 juli 2017, 12:45

Muurtje op

De mannen hebben het makkelijk vandaag, zeker als je het vergelijkt met de tijdrit die de vrouwen vandaag moeten rijden in de Giro Rosa, de belangrijkste rittenkoers voor vrouwen.

Kijkt u maar naar onderstaande filmpjes. Op het menu de Muro di Cocciari, zo'n 350 meter tegen 28,6 procent stijgingspercentage.

Geloof ons: daar mag je als amateur blij zijn als je überhaupt boven komt zonder af te stappen.

4 juli 2017, 12:35

Nog meer dan 100 kilometer

Kijken naar de Tour de France is ook een soort meditatie. Zeker op dit soort dagen. Lange, vlakke ritten waarin niet veel gebeurt. Tijd om wat te lezen dus.

Zoals dit interview van Wielerflits met Michel Wuyts, de commentator bij de Belgische publieke omroep. Drie weken lang de Tour bespreken, ga er maar aan staan.

De meest positieve reacties krijgt hij gek genoeg vaak van Nederlanders, die Sporza in veel gevallen boven de eigen NOS of Eurosport verkiezen. 'Het is zo dat Nederlanders veel gemakkelijker dan Vlamingen met woorden van lof komen. Ik heb altijd gedacht: dat stopt boven de grote rivieren. Vorig jaar deed ik de presentaties bij de start van de ritten in de Eneco Tour en toen zijn we begonnen in Bolsward, Friesland. Ik denk dat ik van het podium tot aan de parkeerplaats waar ik geparkeerd stond een keer of 35 ben tegengehouden door Noord-Nederlanders.'

'Dat is een mooi compliment, en ik wil er wel rekening mee houden dat veel noorderburen meekijken tijdens onze uitzendingen, maar ik ga daar niet zitten met de gedachte: ik moet hen absoluut te vriend houden en bedienen. Maar ik zal toch weleens meegeven waar de eerste Nederlander in koers is of is geëindigd.'

4 juli 2017, 12:13

Nog 125 kilometer

Even een update uit de koers, de uitzending is begonnen. Nog 125 kilometer en de eenzame fietser Van Keirsbulck heeft een voorsprong van 9 minuten.

4 juli 2017, 12:02

Bellen met Klaas Jan

Volkskrant-fotograaf Klaas Jan van der Weij (64) is dit jaar bezig aan zijn 23ste Tour de France. Aan de hand van een foto vertelt hij hoe hij op een koersdag te werk gaat. Door autopech is het maar de vraag of hij vandaag een foto kan maken.

Noodbericht uit Luxemburg, even na half 12. Klaas Jan staat in een autogarage, in een buitenwijk van de gelijknamige hoofdstad Luxemburg. Hij kreeg onderweg naar de startplaats Mondorf-les-Bains autopech.

Wat is er gebeurd?
'Nou, gisteren sms'te een collega: Ik zie je bij de start. Waarop ik antwoordde: In de Tour weet je dat nooit. Ik had net het hotel verlaten en de auto verloor op de snelweg al het vermogen. Via een paar omwegen, waar je niet hard mag rijden, ben ik bij een Volvodealer terechtgekomen. Ze gaan de auto met heel veel spoed proberen te repareren.'

Jeetje
'Voorlopig ben ik gestrand. Het is niet de eerste keer hoor, eigenlijk al de zoveelste in een grote ronde. Vorig jaar overkwam me hetzelfde op weg naar de Giro. De ANWB heeft de auto toen opgehaald, waarna ik de reis vervolgde met een huurauto.

'Geen start vanochtend, dus. Ik wilde de prominenten fotograferen, want een dezer dagen volgt een update over hoe iedereen ervoor staat. Toen kwam dat gepiep op de snelweg. Het is afwachten of ik de etappe nog wel zie vandaag.

'Het kan allemaal gebeuren, maar zeker in de Tour houd ik een slag om de arm.'

4 juli 2017, 11:52

Alleen op de vlucht

Waarom zou een renner proberen mee te gaan in een ontsnapping als hij weet dat hij wordt teruggepakt?

Daar zijn meerdere redenen voor, legt Michel Cornelisse uit, ploegleider bij Roompot - Nederlandse Loterij. In vrijwel elke koers zitten zijn renners mee in de vroege vlucht. Cornelisse: 'Kleine ploegen als Roompot, zonder sprinter om het af te maken in een lange vlakke etappe, moeten wel mee in die ontsnapping. Anders zijn we sowieso kansloos. En stel dat het één op de twintig keer lukt? Die kans moeten we grijpen.' Is dat niet opportunistisch? Cornelissen: 'Jazeker, dat is ook wielrennen. Maar het is niet de enige reden. Het is ook een tactisch wapen.'

Uiteraard is de sponsor blij met de reclame als de ploegnaam veelvuldig door de camera wordt gevangen. 'Daar moeten we niet te moeilijk over doen. Maar dat de belangrijkste reden noemen is te cynisch', zegt Cornelisse. 'We willen het wielrennen ook aantrekkelijk maken. Dat zeggen we ook tegen elkaar in de bus 's ochtends: laten we lekker aanvallen. Je rijdt uiteindelijk voor het publiek.'

Michel Cornelissen Foto Klaas Jan van der Weij

4 juli 2017, 11:18

Wandeletappe

U zit niet voor de televisie? Geen ramp, hoor. Vandaag is een wandeletappe, zoals dat heet in wielerjargon. Betekenis laat zich raden: het kabbelt voort. Het peloton gelooft het wel en peddelt rustig door het Noord-Franse landschap. Een eenzame Belg rijdt de hele dag als een levend reclamebord rond voor zijn sponsor Wanty (we krijgen niet zo snel gegoogeld wat dat precies is: iets in de bouw, met gewapend beton en ook met hernieuwbare energie).

Enfin, tijd voor een transfergerucht. Nederlands kampioen Ramon Sinkeldam zou na dit seizoen vertrekken naar het Franse FDJ, om zich daar in de sprinttrein van Arnaud Démare te melden. Het nieuws komt van het Algemeen Dagblad.

En nu we het toch over Sinkeldam hebben. Wat vindt u van de kampioenstrui die Sinkeldam deze Tour de France draagt: heiligschennis of chic?

Nederlands kampioen Ramon Sinkeldam Foto anp

4 juli 2017, 10:50

Eenzame fietser

In je eentje op avontuur, waarom niet? Guillaume Van Keirsbulck, van de kleine Belgische Wanty-ploeg, krijgt al 7 minuten voorsprong van het peloton, dat heel langzaam de beentjes rond laat draaien.

We pakken er even wat statistieken bij van Van Keirsbulck. Flinke jongen: 1,92 meter en boven de 80 kilo. Geen klimmer dus. Zijn beste resultaat: winnaar van de Driedaagse van de Panne in 2014.

En nog wat persoonlijke informatie van zijn website:
Opleiding: Automechanica- carosserie - VTI Roeselare
Geboorteplaats: Roeselare
Hobby: film, internet
Favoriete type film: actie
Favoriete kleding : sportieve kledij

Nog 180 kilometer te gaan.

Guillaume Van Keirsbulck wint Grand Prix du Samyn Foto anp

4 juli 2017, 10:40

Thomas: rijd met plezier rond

Geletruidrager Geraint Thomas verwacht dat hij woensdag zijn gele trui gaat verliezen op de klim naar La Planche des Belles Filles. 'Ik ben iets zwaarder dan toen ik aan de Giro d'Italia begon, maar ik denk dat ik nog wel een aardige ronde kan rijden', zei hij na afloop van de etappe gisteren.

'Als ik de gele trui moet verliezen dan het liefst aan Froome (teamgenoot, kopman bij Sky). Ik geniet er nu vooral van om hier in het geel rond te rijden. Het is wel best hectisch: veel bochten en straatmeubilair. Het zijn geen rustige dagen.'

4 juli 2017, 10:32

Leezer: nog dag afzien

Tom Leezer is nog niet helemaal hersteld van de beenblessure die hij zondag opliep bij een val tijdens de tweede etappe in de Tour de France. De Nederlandse wielrenner hoopt dinsdag de vierde rit te doorstaan en daarna weer van waarde te kunnen zijn voor zijn ploeg LottoNL-Jumbo.

'Ik ben de maandag goed doorgekomen, dat ging op zich wel redelijk. Aan het einde was ik een beetje leeg. Vandaag kost het misschien nog een beetje moeite, en dan gaat het hopelijk daarna weer beter', aldus Leezer dinsdag voorafgaand aan de etappe van Mondorf-les-Bains naar Vittel.

'Ik ben geen fan van pijnstillers, ik voel me beter zonder. Het wordt waarschijnlijk een sprintje vandaag, en ik hoop weer een beetje mee te kunnen doen. Daar was ik maandag sowieso nog niet toe in staat. De koers gaat uitwijzen wat wel en niet mogelijk is.'

Tom Leezer tijdens de proloog Foto anp

4 juli 2017, 10:24

Vertrokken

Het peloton is vertrokken uit Mondorf-les-Bains, Luxemburg. Over 207,5 kilometer komen de renners aan in Vittel - het Franse plaatsje bekend van het bronwater. We verwachten een massasprint, we hopen stiekem op een verrassing.

Het profiel van de etappe hieronder.

Foto VK

4 juli 2017, 10:20

Geen Belgen

De touretappe van Verviers naar Longwy had alle ingrediënten voor een Belgische clash van jewelste. Maar in de derde etappe van de Tour de France weten de Belgische renners Philippe Gilbert en Greg Van Avermaet geen podiumplaats te behalen.

De teleurstelling van Wallonië en Vlaanderen liet zich na de finish eenvoudig samenvatten in twee cijfers: 4de en 22ste. Een Australiër, Michael Matthews van Sunweb, en een Ier, Martin Daniel van Quick-Step, kaapten de podiumplaatsen voor de Belgen weg.

Vooral de fletse rol van Gilbt schrijnde. Zijn ploeg kondigde van tevoren aan dat ze meer troeven konden uitspelen, onder wie Zdenek Stybar en Matteo Trentin ('Trentieneke'), maar manager Patrick Lefèvre beaamde dat hij de uitgesproken favoriet was. Hij zat lekker in zijn vel.

Een likje balsem voor de Belgische ziel was er ook: met Tim Wellens op plaats 13 en Tiesj Benoot op 15 zou er in het virtuele landenklassement behoorlijke zaken zijn gedaan.

Philippe Gilbert Foto anp

4 juli 2017, 9:54

Kijkwijzer: massasprint

Moreno Hofland, tijdens de Giro lid van de sprinttrein van André Greipel, omschreef de aanloop naar een massasprint aldus: 'Alsof je met honderd man tegelijk een heel drukke kroeg in wilt. Maar dan met 60 kilometer per uur. Op een fiets met bandjes van 2,5 centimeter breed.'

Jean-Paul van Poppel (54) mist het niet, dat gedrang in aanloop naar een massasprint. Het gevoel na een overwinning, ja, dat mist hij nog wel eens. Hij is een van de succesvolste sprinters uit de Nederlandse wielergeschiedenis. Hij won 22 etappes in de drie grote ronden.

In de tijd van van Poppel - tussen 1985 en 1994 - zagen de aankomsten van vlakke etappes er anders uit. Hij legt uit hoe het eigenlijk in z'n werk gaat, zo'n massasprint.

Jean-Paul van Poppel in 1990 Foto anp

4 juli 2017, 9:51

Super Sagan

Het domste wat je kunt doen is aan Peter Sagan vragen wat hij dacht tijdens de sprint. Een journalist probeerde het gisteren toch, en het antwoord van de Slowaakse wereldkampioen liet zich raden. 'You don't have much time to think. You just do', klonk het in typisch Sagan-Engels.

Niet denken, gewoon doen. Het is het motto waarmee Peter Sagan al jarenlang een van de succesvolste renners van het peloton is, al leek hij het afgelopen seizoen minder ongenaakbaar dan voorgaande jaren. In de meeste voorjaarsklassiekers won hij net-niet en soms helemaal niet. Typerend was zijn 27ste plaats in de Ronde van Vlaanderen, waar hij ten val kwam nadat een jas van een toeschouwer in zijn stuur verstrikt was geraakt.

De afgelopen tijd liet de wereldkampioen zich alleen in de Ronde van Zwitserland gelden. In de vijfde etappe was weer een glimp van de oude Sagan te zien. Hij katapulteerde zichzelf in de sprint en won met zoveel overmacht dat hij zelfs de tijd had voor een jolig dansje op de fiets. Maar toen hij afgelopen zondag in de Touretappe naar Luik tiende werd, waren er toch weer twijfels. Was Sagan zijn glans kwijt?

Nee dus. De rest van het etappeverslag vindt u hier.