Live

Teruglezen: Beuving & Polderman over 30 april

Jan Beuving en Katinka Polderman (wie kent ze niet?!) houden vanmiddag hun satirische liveblog bij op Volkskrant.nl

Beeld epa

Deze blog was een live-weergave van onze gedachten over en interpretatie van de kroning en aanverwante festiviteiten op deze dag die we wisten dat zou komen. Als zodanig volgden wij het liveblog van De Speld op.

We zijn verder op Twitter te volgen op @poldermanie en @janbeuving.

Graag tot de volgende abdicatie! (Maar we zijn ook te boeken voor begrafenissen, al dan niet koninklijk.)

30 april 2013, 14:55

Tot zover onze berichtgeving op dit liveblog. Beuving en Polderman gaan nu naar Ahoy, om daar het koningslied mee te zingen. #daargaanwedan

30 april 2013, 14:49

In meer dan 100.000 tweets is al de hasthag #troon gebruikt. Het #isvandedam!

30 april 2013, 14:29

De marathonuitzending van de NOS heeft te kampen met de eerste uitvallers. 'Ik had beter moeten trainen', aldus Els de Groot van de redactie. 'Het gaat heel lang goed, maar op zeker moment kom je toch de man met de hamer tegen. Het weer is ook warmer dan verwacht. Ik heb mijn krachten niet goed verdeeld.'

Bij de diverse EHBO-posten melden zich vooral veel mensen met déjà-vu-klachten.

30 april 2013, 14:28

Opnamefoto nieuwe aflevering Koefnoen veelbelovend. Beeld anp

30 april 2013, 14:08

Voor de bijeenkomst van het republikeins genootschap vanavond wordt nog gezocht naar een bekende Nederlander die niet heeft meegewerkt aan (een variant op) het koningslied.

Fajah Lourens heeft gereageerd, maar 'dat is geen zangeres', aldus Thomas van der Dunk, die zich met de aanstelling bezighoudt.

30 april 2013, 13:46

Er is eindelijk een plek in het land gevonden waar het echt druk is. Op de damestoiletten naast de vrijmarkt in Hillegom is een rij ontstaan. Waarnemend burgemeester Broekhuis: 'Het is waar dat we dranghekken hebben moeten plaatsen, maar die waren vooral om de massaal toegestroomde pers op afstand te houden. Inmiddels hebben we extra Dixi's laten aanrukken.'

30 april 2013, 13:42

De vereniging van voorstanders van discussie over de tussen-n (VVDTn) vindt het jammer dat Koninginne(n)dag nu voorlopig verleden tijd is. 'Niets ten nadele van Willem-Alexander natuurlijk, maar over Koningsdag kun je op z'n hoogst zeggen dat het ook Koningdag zou kunnen heten. Dat is meer iets voor onze zustervereniging VVDTs. We hopen dat Amalia het stokje snel weer overneemt.'

30 april 2013, 13:39

BREAKING: Er is al vijf minuten niets nieuws te melden omtrent het hele gebeuren.

30 april 2013, 13:31

De NOS heeft aangekondigd vanavond met een terugblik op de terugblik van de herhaling van de vooruitblik te komen. 'Koningin van de flashback', Henny Stoel, zal de uitzending presenteren, waarin Maartje van Weegen aan zal schuiven als expert.

30 april 2013, 13:26

Op de Dam is zojuist iemand gesignaleerd die totaal geen mening heeft over de monarchie. Hij is door de politie in bewaring gesteld wegens onvoldoende uiterlijk enthousiasme.

30 april 2013, 13:20

De NOS heeft zojuist bekengemaakt dat Daniela Hooghiemstra een typetje is van Sanne Wallis de Vries.

30 april 2013, 13:12

Emile Roemer hoopt dat er ook sinas is bij de receptie.

30 april 2013, 13:10

Om de scheiding van kerk en staat te bekrachtigen, zal de receptie nu plaatsvinden in het Paleis op de Dam. Om de gasten wakker te houden, wordt er een stamppotbuffet opgediend.

30 april 2013, 12:48

Bonfire en Salinero hebben in een reactie laten weten dat ze het jammer vinden dat ze geen uitnodiging hebben gekregen. 'Op dit soort muziek hebben wij de grootste successen gehaald. Dat Anky daar nu staat zonder ons voelt toch als verraad.'

Van Grunsven reageerde kort en bondig: 'hihihihirrppf.'

30 april 2013, 12:33

Tweede Kamerleden negeren massaal het 'drie vingers in de lucht'-principe. John Ewbank: 'Daar sta je dan. Dit kon er ook nog wel bij.'

30 april 2013, 12:19

André Kuipers: 'Leuk dat ik vandaag mijn medaille van de fietsvierdaagse weer eens kan dragen!'

30 april 2013, 12:07

Koning Willem-Alexander: 'Vandaag ga ik lekker lezen onder een dekentje in mijn luie stoel.'

30 april 2013, 12:03

Nu Prinses Beatrix minder verplichtingen heeft, heeft ze zich opgegeven als overblijfmoeder op de school van de prinsesjes. Koningin Maxima: 'Ik vind het een heel goed initiatief: in mijn vaderland heb je ook heel veel overblijfmoeders.'

30 april 2013, 11:51

Kroonprinses Amalia: 'Ik verheug me nu al op het kringgesprek na de vakantie!'

Beeld afp

30 april 2013, 11:35

Nelson Mandela is er niet bij in de Nieuwe Kerk. Hij mocht niet mee met de bus met koninklijke gasten omdat hij zijn OV-chipkaart niet had opgeladen.

30 april 2013, 11:23

Willem-Alexander en zijn gezin zwaaien de menigte uit vlak voor hun emigratie naar Mozambique.

Balkon Beeld getty

30 april 2013, 11:21

De politici zijn op alfabet geplaceerd in de Nieuwe Kerk. Allemaal bij de W van Kamerleden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten