Teruglezen - Astrid Holleeder getuigt tegen haar broer: 'De vrouwen in onze familie werden alle kanten opgetikt'

Welkom op procesdag elf. Vandaag werd Astrid, de zus van Willem Holleeder, verhoord door diens advocaten. En dat ging er hard aan toe. Onze misdaadverslaggevers Wil Thijssen en Elsbeth Stoker waren aanwezig en maakten onderstaand verslag.

Beeld Annet Zuurveen

16 maart 2018, 14:56

De officier van justitie Tammes leest een verklaring voor waarin het OM herhaalt dat een strafbeschikking met Sonja Holleeder was getroffen, omdat ze had gelogen in het Goudsnip-dossier over de financiering van de prostitutiepanden en andere bezittingen die met Heinekenlosgeld zouden zijn gefinancierd. Volgens officier Tammes kon Sonja Holleeder na die strafbeschikking vrijuit over dit dossier verklaren – er zijn volgens haar geen afspraken gemaakt over de inhoud van die verklaring, of eisen die er door het OM aan zouden zijn gesteld.

Advocaat Janssen is daar niet van overtuigd: ‘Ik lees in het dossier Goudsnip dat Bertus H. zegt dat hij de Achterdam heeft gekocht. Dat sluit aan bij wat de Fiod daarover jarenlang stelt, en strookt niet met de verklaringen van Astrid en Sonja Holleeder. Ik zie dus voldoende grond om te twijfelen aan het waarheidsgehalte van deze getuigenverklaringen.'

Daarop vraagt de rechter aan Janssen: ‘Wat vermoedt u? Wat kan er volgens u aan het licht komen?’
Janssen: ‘Is het mogelijk dat zij verklaringen afleggen tegen hun broer die niet juist zijn? U moet zoveel mogelijk geïnformeerd zijn over de belangen. In het hele traject is steeds die Goudsnipkwestie opgekomen, zit moeilijk, zit ze hoog. Anderzijds: het onderwerp van het onderzoek in Goudsnip, erfenis en afdoening, schuiven zij in de schoenen van Willem. Daarom zou hij Cor hebben vermoord. Maar er zijn belangen die op de achtergrond nog altijd een rol spelen, waardoor zij niet naar waarheid verklaren. Daar komt bij dat het OM tot twee keer toe niet handelt conform haar eigen richtlijnen. Tel dat bij elkaar op, en dan roept dat vragen op. Niet alle informatie ligt er, onder omstandigheden die ik niet begrijp.’

De rechtbank doet volgende week vrijdag uitspraak over Janssens verzoek aan het OM om alsnog met volledige openbaarheid over de afspraken met Sonja Holleeder te komen. Het horen van Astrid Holleeder wordt volgende week vrijdag voortgezet.

16 maart 2018, 13:23

Slag om de Achterdam

Opnieuw insinueert Willem Holleeders advocaat Sander Janssen dat Astrid en Sonja Holleeder liegen over de verkoop van de Achterdam. Volgens getuigen van Janssen zijn de prostitutiepanden aan de Alkmaarse Achterdam verkocht aan Bertus H., maar volgens Sonja en Astrid is ‘de Achterdam’ verkocht aan Rob Grifhorst. De verkoop waarover Janssen het heeft, zegt Astrid Holleeder, gaat over Sonja’s villa in Spanje. Dit raakt wederom aan de centrale vraag: verklaren de zussen Holleeder tegen hun broer wegens een morele overtuiging omdat hij personen liet liquideren, zoals zij stellen, of verklaren zij vanwege financieel gewin, zoals Willems advocaat insinueert?

Peeskamertjes in het hoerenstraatje van Alkmaar: de Achterdam Beeld Joost van den Broek

16 maart 2018, 11:40

Podcast Holleeder

Het proces tegen Willem Holleeder gaat over gruwelijke liquidaties en wordt gedomineerd door verraad en een dramatische breuk tussen hem en zijn zussen. Toch is de zaak ook leuk, zeggen verslaggevers Elsbeth Stoker en Wil Thijssen. Luister in onderstaande podcast waarom dat zo is.

16 maart 2018, 11:15

Psychopaat

Willem Holleeders advocaat neemt Astrid Holleeder kwalijk dat zij haar broer in haar boek Judas als een 'monster' neerzet.
Astrid Holleeder: 'Ik zet hem niet als een monster neer, ik beschrijf hem hoe hij is.'
Janssen: 'Nou, u noemt hem een psychopaat.'
Astrid Holleeder: 'Dat is hij ook. Laat hem lekker onderzoeken. Hij is een psychopaat, een sociopaat. Ik heb dezelfde gebreken als hij, maar ik doe er niet zulke slechte dingen mee.'

Het boek Judas, waarin Astrid Holleeder ingaat op de door haar broer gepleegde misdrijven Beeld anp

16 maart 2018, 11:10

Seksclub

Astrid Holleeder: 'Er gingen verhalen dat aanklager Jo Valente lag te seksen in de club van Jaap (Astrids voormalige partner, red.). Een prostituee had opnamen daarvan naar Fred Teeven gestuurd, met het verzoek haar vriendjes vrij te laten.'

Advocaat Janssen: 'U leest in aantekeningen van een journalist wat Mieremet over uw broer heeft gezegd. Wat mij verbaast, is dat u dan die hele voorgeschiedenis van 'wij waren één' helemaal vergeet en zich tegen uw broer keert.’
Astrid: 'Het ging geleidelijk. Het is niet zo dat Willem na de eerste aanslag rondliep met een uithangbord: ik heb het gedaan hè.’
Janssen: ‘Misschien omdat hij het niet had gedaan.’
Astrid: ‘Maar alle feiten en omstandigheden bij elkaar opgeteld en wat hij me er zelf over heeft verteld, dan weet je hoe het zit.’

16 maart 2018, 10:39

'Moszkowicz vertelde leugens'

Astrid Holleeder vertelt in de beveiligde rechtbank in Amsterdam hoe ze ex-advocaat Bram Moszkowicz, voormalig raadsman van haar broer en Astrids patroon toen ze beginnend advocaat was, waarschuwde voor dreigingen van Cor van Hout. Later vond ze Moszkowicz een bange, huilende man die in tv-programma’s louter leugens vertelde.

Enkele minuten later confronteert de advocaat van Willem Holleeder haar met deze woorden. Want Astrid stelt ook dat Cor van Hout, haar vermoorde zwager, wel dreigde, maar geen opdracht gaf tot moorden. ‘Cor zei het, maar deed het niet. Willem wel.’ Toch wilde u dat risico niet lopen toen Cor toenmalige raadsman Bram Moszkowicz bedreigde, constateert Sander Janssen.

Astrid: ‘Bij ons was het altijd pappen en nathouden. Ik wilde het risico niet noemen. Hij bedreigde een ‘normaal’ iemand uit de bovenwereld.’

16 maart 2018, 10:20

Verschil tussen Cor en Willem

Het grote verschil tussen Willem Holleeder en Cor van Hout is volgens Astrid Holleeder dat ze weliswaar beiden crimineel waren, beiden vrouwen ‘in elkaar tikten’, maar dat Cor van Hout, hoewel hij een alcoholist was, ‘geen levens nam’. En haar broer wist die morele streep niet te trekken. Daar, zegt Astrid Holleeder, ligt voor haar de grens. 'Cor was een vervelende vent, en Willem was een vervelende vent. Weet u wat het is? Als Cor Wim had omgelegd, was ik ook tegen Cor gaan getuigen.'
Astrid: ‘Als Pablo Escobar tegen je zegt: ik snij u de nek af, dan neem ik hem serieus. Als mijn buurman het zegt, denk ik: hij heeft een slechte dag.’

Advocaat Janssen confronteert haar ook met haar eigen woorden: ze heeft eerder gezegd dat ze haar broer had moeten vermoorden. Janssen: ‘Ik vind dat ingewikkeld om te begrijpen.’ Volgens Astrid is het anders als je het over familie hebt. ‘Ik vind dat ik hem het leven mag ontnemen. Net zoals mijn moeder dat mag doen. Ze heeft een slecht product op de wereld gezet. Dat is tussen mijn broer en ik. Simpel. Net als dat hij mij het leven mag ontnemen.’

Alle relaties in onze familie waren problematisch, vertelt Astrid Holleeder. 'De vrouwen werden alle kanten op getikt. Daarom wilde ik niet zo’n vrouw zijn. Het was heel traditioneel, ze hadden niks te vertellen: als de mannen dronken waren kregen ze een tik.'
Willem Holleeders advocaat Sander Janssen: 'U zet twintig jaar later Cor neer als een gezellige gozer en Willem als het monster. Dat verhoudt zich niet met het beeld dat u schetst.' Volgens Janssen intervenieerde Willem tussen Cor en Sonja als ze ruzie hadden.

Astrid Holleeder: 'Sonja is wel een keer in elkaar geslagen terwijl Wim gewoon toekeek en zei: zoek het uit.'
Janssen: 'Jij schetst dit beeld, ik niet. Niemand hier was erbij: ik kijk welke bewijsmiddelen aansluiten op wat u zegt, maar dit sluit niet aan.'
Astrid: 'Cor is een vervelende dronken man, maar niet met een hele kwade dronk.'
Janssen: 'Nou....' (gelach uit de zaal).
Janssen, verwijzend naar een ander tapgesprek: 'Sonja zegt dat Cor heeft gezegd dat hij haar doodmaakt als ze bij hem weggaat.'
Astrid Holleeder: 'Dat is niet zo vreemd, doet Willem ook bij zijn vrouwen. Die wereld wordt gedomineerd door jaloezie. Het wordt pas kwaadaardig als je mensen gaat vermoorden.'
Janssen: 'Ik lees dat niet terug op de taps van uw broer.'
Astrid: 'Ja, maar als je die vrouwen had gezien nadat hij ze onder handen had genomen, zaten ze daar niet ver vanaf.'

16 maart 2018, 10:18

Telefoongesprekken

Astrid Holleeder verklaart dat alle afgetapte telefoongesprekken tussen haar en haar broer Willem ‘totaal verknipt’ zijn. Ze klinken heel vriendelijk, noemen elkaar ‘lief zusje’ en ‘lief broertje’, ‘maar we vinden elkaar helemaal niet lief’, zegt Astrid. Dat was volgens haar nou eenmaal de manier van communiceren, wetend dat ze werden afgeluisterd. ‘We communiceerden allemaal verknipt met elkaar.’ Ze geeft als voorbeeld dat Richie, de zoon van Sonja Holleeder en Cor van Hout, naar Amerika moest voor zijn veiligheid. Hij vroeg niks ‘want hij wist dat hij het antwoord toch niet te horen zou krijgen’, maar zei alleen: ‘Oké As, ik ga.’

16 maart 2018, 10:10

Sjaak B. en Jesse R. zaten op motor

Sjaak B. en Jesse R. zaten op de motor die is gebruikt bij de liquidatie van Cor van Hout in 2003. Dat meldde Astrid Holleeder vanmorgen spontaan, terugkomend op haar verhoor afgelopen maandag door de rechter. Zij zegt niet te weten wie van die twee de schutter of de bestuurder was. Robert ter Haak, die bij Cor van Hout was toen die werd geliquideerd en zelf daarbij ook werd doodgeschoten, was de lokker. Astrid Holleeder zegt dat ze zich niet eerder vrij voelde om dit te verklaren omdat ze pas 'heel recent', sinds 18 februari, wordt beveiligd en Sjaak B. 'nog steeds vrij rondloopt'.

Het nieuws komt van Sonja Holleeder, die in 2012 'werd benaderd om langs te gaan bij Ariën K., een goede vriend van Cor'. K. heeft volgens Astrid Holleeder heel gedetailleerd aan haar zus Sonja verteld dat Sjaak B. en Jesse R. achter de moord op Cor van Hout zitten. Sjaak B. en Jesse R. werkten volgens K. voor Willem Holleeder, maar K. zei niet te weten wie opdracht had gegeven tot de liquidatie. Deze bekentenis van Ariën K. tegen Sonja Holleeder is op band opgenomen en bij het Openbaar Ministerie ingeleverd.

Ariën K. had dit nieuws volgens Astrid Holleeder gehoord van Gilbert, 'een soort van halfbroer' van Jesse R. Jesse R. zou drie dagen 'helemaal doorgesnoven' zijn geweest en spijt hebben gehad dat hij Cor had doodgeschoten, omdat hij met Cor had vastgezeten en Van Hout goed kende. Gilbert heeft volgens Astrid Holleeder tegen Ariën K. gezegd: 'Als ik het had geweten, had ik het tegengehouden.'

Marnix van der Werf, de advocaat van Sjaak B., reageert desgevraagd per mail op de belastende uitspraken van Astrid Holleeder: 'De uitspraak van Astrid is van horen zeggen. Die roddels gaan al langer, maar meer dan roddels zijn het niet. B. ontkent expliciet. Kroongetuige Fred R. ook en diens verklaringen zijn door het hof in Passage betrouwbaar geoordeeld.'

16 maart 2018, 8:34

Tekenaar Jan Rothuizen in de zaal

Een dag research, een zittingsdag, een dag uitwerken en een dag tekenen, en dan ziet volgens Jan Rothuizen het grootste proces van het jaar, de rechtszaak tegen Willem Holleeder, er zo uit. Rothuizen bezocht de rechtbank in Amsterdam Osdorp, ook wel de Bunker genoemd, een aantal weken voordat de zaak begon voor het eerst. Toen mocht hij nog overal vrij rondkijken en zat hij op de stoel waarop Holleeder vandaag ook weer zal plaatsnemen voor procesdag 11. Hij maakte toen een eerste schets. ‘Ik wilde een overzicht maken zodat je ook begrijpt waar iedereen zit. Er is veel aandacht voor deze zaak in de media, maar er is ook opvallend weinig beeld van te zien.’

Een dag volgde Rothuizen het proces vervolgens vanuit de zaal een voorrecht dat is voorbehouden aan de tekenaars. De meeste journalisten volgen de zaak vanaf de publieke tribune. Daarna volgde de eerste potloodschets en begon het echte ordenen van de teksten. Geen makkelijke opgave. ‘Het is jammer dat ik altijd veel meer te vertellen heb dan dat ik kwijt kan in mijn tekening.’

Beeld Jan Rothuizen

16 maart 2018, 8:10

Wie is wie in het proces-Holleeder?

In het proces-Holleeder staat veel op het spel: als hij wordt veroordeeld, dreigt voor hem levenslang. Lees in dit overzicht meer over de verdachte zelf, de aanklagers, advocaten en rechters in zijn proces en de mensen die hij zou hebben laten vermoorden.

16 maart 2018, 8:05

Teruglezen: Holleeder-proces

Het proces tegen Willem Holleeder (59) beleefde maandag de tiende procesdag. Op het programma stond het eerste deel van het verhoor van Astrid Holleeder, zijn jongste zus. Er is bekendgemaakt dat Astrid afgelopen maand vijftien nieuwe geluidsopnames heeft verstrekt aan het OM. Volgens haar weet Willem Holleeder nu 'dat het klaar is voor hem'. Vrijdag wordt haar verhoor hervat. Lees hier het liveblog terug.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten