Terminator 2, The Nile Hilton Incident en De Getemde Feeks

Wat kwam er de laatste dagen weer voor moois bij in het cultuuraanbod? De Volkskrant-specialisten kiezen hun favorieten, van de re-release van Terminator 2 tot een kijkje in het hoofd van moordenaars.

Terminator 2.

1. Film

Terminator 2: Judgement Day (3D re-release). Regie: James Cameron

Die derde dimensie voegt bar weinig toe, in deze opnieuw uitgebrachte versie van Terminator 2: Judgement Day uit 1991, maar wat een feest is het om dit meesterwerk opnieuw óf voor het eerst in de bioscoop te kunnen zien. De film, waarin Arnold Schwarzenegger tracht te voorkomen dat de mensheid door zelfbewuste machines wordt vernietigd, leek zelden zo griezelig actueel.

2. Film

The Nile Hilton Incident. Regie: Tarik Saleh.

De Zweedse regisseur-scenarist Tarik Saleh baseerde zijn politieke thriller The Nile Hilton Incident op een moordzaak die in Egypte veel stof deed opwaaien. De film laat zien hoe verstikkend de invloed van een corrupt systeem kan zijn. Het scenario is niet altijd even logisch, maar gezien het beperkte budget en het feit dat er niet in Egypte gefilmd mocht worden, ziet de film er indrukwekkend overtuigend uit.

Pauline Kleijer

3. Theater

Pelléas et Mélisande. Regie Krysztof Warlikowski. Op de Ruhrtriënnale in de Jahrhunderthalle in Bochum, t/m 3/9.

De filmbeelden en de subtiele uitvoering van Pelléas et Mélisande sleuren je mee in een drieënhalf uur durende roes. Met een diepe buiging voor Sylvain Cambreling, de dirigent die een schat aan ervaring tentoonspreidt. Hij laat de Bochumer Symphoniker spelen met de trefzekere verfijning van een wereldensemble.

Biëlla Luttmer

Pelléas et Mélisande.

4. Theater

De Getemde Feeks door Shakespeare Theater Diever. In Openluchttheater Diever, t/m 23/9.

Messcherpe slapstick en kolderieke taferelen domineren in Jack Nieborgs vlotte regie van Shakespeares De Getemde Feeks. Elke avond bepaalt het lot wie de feeks Katharina speelt, en wie haar onderdrukker: de acteur of de actrice. Genderneutrale opvattingen dus in het Dieverse Bos. Met de talentvolle Inge Wijers en Tim van der Molen als beide jonge hoofdrolspelers.

Hein Janssen

5. Theater

STIL.de expositie van Hoge Fronten onder leiding van Lieke Benders op Festival Cultura Nova, Heerlen, t/m 27/8.

In een meerjarig project vraagt theatermaker Lieke Benders met Hoge Fronten aandacht voor vertraging en verstilling. Hoewel het cliché mag zijn om onder de noemer 'stil' een ode aan de natuur te exposeren, blijkt er tot in detail over 'de onopvallende stillevens' te zijn nagedacht. Het mooist is het kopje koffie, dat door gelakte nagels in de 'aandachtschenkerij' voor je wordt neergezet.

Annette Embrechts

6. Beeldende kunst

Een Koninklijk Paradijs: Aert Schouman en de verbeelding van de natuur, Dordrechts Museum, t/m 17/9.

Een schitterende tentoonstelling over de 18de-eeuwse schilder Aert Schouman. De olieverfschilderijen, de sierbehangsels en de kopieën naar 17de-eeuwse meesters - alles is er, en meer. Zo worden de waterverftekeningen van vogels vergezeld door opgezette exemplaren en hangt een portret van een verzamelaar naast een kabinet met naturalia. Het geeft een beeld van de kunstenaar én zijn tijd.

Stefan Kuiper

Koningin Maxima krijgt een rondleiding door het Dordrechts Museum. Beeld ANP

7. Documentaire

The Making of Justice. Regie: Sarah Vanhee.

Je werkt aan een script voor een misdaadfilm en zoekt naar karakter en motieven van de hoofdfiguur, een moordenaar. Hoe komt hij tot zijn daad en hoe vergaat het hem tijdens en na zijn straf? De Vlaamse Sarah Vanhee vroeg het aan delinquenten, allemaal veroordeeld voor dodelijk geweld, en legde dat vast op film. Een eerlijk en onbevooroordeeld kijkje in het hoofd van een moordenaar.

Annette Embrechts

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden