'Terecht een staande ovatie voor documentaire over Kurt Cobain'

Meer dan 70 duizend bezoekers uit 82 landen togen naar Austin, Texas voor South by Southwest (SxSW), een conferentie en festival over interactieve media, film en muziek. Muziekjournalist Gijsbert Kamer houdt ons op de hoogte.

Een jonge Kurt Cobain Beeld Screenshot

Het is een lange zit, twee uur en een kwartier, maar Kurt Cobain: Montage Of Heck is een adembenemende documentaire. Gisteren was hij in Austin te zien als onderdeel van het SXSW Film. In een stampvol Paramount Theater kreeg regisseur Brett Morgen terecht een staande ovatie.

Uniek aan de film is dat Morgen als eerste (en voorlopige enige) toegang heeft gekregen tot de vele banden, video's, cassettes, dagboeken, super-8 filmpjes uit Cobains nalatenschap. Alleen al 200 uur aan audiotapes (een ervan, een mixtape, noemde Cobain Montage Of Heck) heeft Morgen doorgespit, zo vertelde hij na afloop van de film. En dan al die super-8 filmpjes met vrolijke huiselijke tafereeltjes van het gezin Cobain, eind jaren zestig, begin jaren zeventig.

Kurt Cobain onder de kerstboom Beeld Screenshot

Scheiding

Kurt met zijn zusje samen onder de kerstboom. Hij lijkt zowaar gelukkig. Dat was hij ook, tot zijn zevende jaar toen zijn ouders gingen scheiden. Hier zat de kiem voor Cobains latere lijden, zo wil Morgen de kijker doen geloven.

Morgen wilde met zijn film, zo zei hij, nadrukkelijk geen verhaal vertellen over Cobain en zijn 'quest to rock stardom'. Hij wilde vooral een verhaal vertellen over Cobains verlangen een gewoon normaal gezinsleven te hebben. Dat was volgens Morgen het belangrijkste doel in het leven van Cobain. Daarom trouwde hij (met Courtney Love) en werd hij vader (van Frances Bean, inmiddels een twintiger en 'executive producer' van de film).

Dat hij in zijn eigen ogen niet slaagde een goede vader te zijn, en afhankelijk bleef van heroïne, dat is volgens Morgen het grote drama in Cobains leven. Alle ingrediënten voor een gewoon, gelukkig gezinnetje waren aanwezig, en toch verklootte hij het.

Zodanig dat hij geen andere oplossing zag zijn leven te beëindigen. Dat is wat Morgen wil vertellen. En dat doet hij heel lineair en kraakhelder. Beginnend met de huiselijke super-8 filmpjes wordt het verhaal van Cobains opgroeien verteld door Cobain zelf aan de hand van knappe animaties van dagboekteksten. Geen voice over, en een aantal talking heads dat tot een minimum beperkt is.

Cobains moeder (lang), vader (kort) zijn eerste echte vriendin Tracy, Courtney Love en Nirvana bassist Krist Novoselic zijn zo ongeveer de enigen die geïnterviewd worden. De regisseur had gisteren wat uit te leggen. Waarom geen Dave Grohl bijvoorbeeld. Die had eerst geen tijd, en toen hij die wel had, hoefde het niet meer. Het was immers geen verhaal over Nirvana maar over het leven van Kurt Cobain. Eén bandlid bleek genoeg, vond Morgen.

(tekst loopt door na de trailer)

Beeld Screenshot

Toch is het de muziek van Nirvana die het verhaal een meerwaarde geeft. Razendknap worden demo's, live-opnamen en plaatfragmenten gemonteerd. Wie zijn liefde voor Nirvana even kwijt was krijgt die na het zien van de film meteen terug.

Je gaat zelfs een beetje van Courtney Love houden. Zij heeft het hele project met haar dochter geïnitieerd en de regisseur echt hun hele privé-archief ter beschikking gesteld. Naar verluidt hebben ze geen enkele vorm van veto of censuur toegepast. En Courtney Love komt er ook goed uit. Ze lijkt nerveus tijdens het interview, en steekt de ene na de andere peuk op, maar lijkt eerlijk: 'I am a big flirt. I flirt with chairs.'

Het aantal videobeelden van Kurt, Courtney met of zonder baby in de badkamer had wat minder gekund maar ze oogden in elk geval dolgelukkig met elkaar.

Fraai is ook de muziek onder de (halfnaakte) badkamerscenes: Kurt die tokkelend op een akoestische gitaar And I Love Her van de Beatles zingt. Niet eerder te horen geweest, en beslist ontroerend.

Zoals uiteindelijk de hele film.

De moeder van Cobain in de documentaire Beeld Screenshot
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden