Tentoonstelling Dumas trekt half miljoen bezoekers

Beatrice Ruf, de directrice van het Stedelijk Museum bij de tentoonstelling van Marlene Dumas.Beeld Guus Dubbelman/de Volkskrant

De brievenrubriek van de Volkskrant stroomde een jaar geleden vol nadat redacteur Sander van Walsum in een opinieartikel vraagtekens had gezet bij de lof van recensenten voor Marlene Dumas, van wie net de overzichtstentoonstelling The Image as Burden was geopend in het Stedelijk Museum Amsterdam. Opvallend veel briefschrijvers waren het met de kritiek eens dat de in Amsterdam wonende kunstenares foto's uit kranten naschildert en dat nog slecht doet ook. De felle anti-Dumas-uitingen leidden tot publicaties in andere kranten, ook omdat ze nogal verschilden van de vijf sterren die Volkskrant-criticus Rutger Pontzen aan Dumas had gegund.

Afgelopen zondag was The Image as Burden voor het laatst te zien. De expositie is na het Stedelijk doorgereisd naar Tate Modern in Londen en Fondation Beyeler in Basel. In het licht van de kritiek is het aardig te weten hoe de shows zijn bezocht - al zegt dat niet alles over de waardering voor Dumas' werk.

Lovende perskritieken

In Amsterdam werden 312 duizend bezoekers geteld, in Londen 88 duizend en in Basel 129 duizend. De totale opkomst komt daarmee op 529 duizend. De expositie kreeg overal lovende perskritieken.

Dumas trok in het Stedelijk meer publiek dan de tentoonstelling over Malevitsj (279 duizend bezoekers in 2013), maar minder dan die over Matisse (360 duizend dit jaar). Zakelijk directeur Karin van Gilst wijst op een mogelijke reden voor de rangorde: Malevitsj was 106 dagen te zien, Dumas twee weken langer en Matisse 143 dagen. Niettemin noemt zij het bijzonder dat Dumas eindigt tussen groten uit de kunstgeschiedenis. 'Al speelde ze wel een thuiswedstrijd.'

Beduidend minder

In Fondation Beyeler eindigde The Image as Burden als tweede in het rijtje meest succesvolle exposities van levende kunstenaars ooit. Dumas trok meer publiek dan Jeff Koons (109.567 bezoekers in 2012), maar haalde niet het record van Duitslands gevierde kunstenaar Gerhard Richter (ruim 160 duizend vorig jaar).

In Tate Modern was de belangstelling voor Dumas beduidend minder, maar in lijn met shows van levende collega's als Jeff Wall, Cy Twombly (in 2008, drie jaar voor zijn dood) en Gabriel Orozco.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden