Tena beoordeelt incontinente patiënt

Veel incontinente patiënten die zijn verzekerd bij Achmea worden deze zomer ondervraagd over hun urineverlies door een medewerker van fabrikant Tena. Die bepaalt hoeveel en welke luiers de patiënt vergoed krijgt.

Nachtkastje met luiers in een zorghotel. Beeld ANP

Het is nieuw dat een fabrikant zich zo direct met patiënten bemoeit. Achmea bezuinigt op incontinentiematerialen en eist daarom dat de apotheek elke cliënt na een gesprek indeelt in een 'gebruikersprofiel'. Tena neemt de apothekers veel werk uit handen door uit naam van de apotheek de patiënten te bellen.

'Een bizarre situatie', zegt Herman Klein Tiessink van Cliëntenbelang Amsterdam, waar de meeste verzekerden klant zijn van Achmea. 'Van een onafhankelijk oordeel is zo natuurlijk geen sprake. Bovendien is urineverlies een privacygevoelig onderwerp. Je wilt niet dat een fabrikant je daarover het hemd van het lijf vraagt.'

Tena heeft de patiëntgegevens verkregen van de apotheken met wie het samenwerkt. Op de Tena-site staat een voorbeeldbrief die apothekers kunnen verzenden, die vermeldt dat cliënten bezwaar kunnen maken als zij niet willen worden gebeld. Een bron bij het bedrijf stelt echter dat de meeste patiënten van niets weten als zij de telefoon opnemen.

Ongeveer 450 duizend personen krijgen incontinentiemateriaal via de verzekering. Voorheen was de vergoeding onbeperkt. Maar Achmea en dochterverzekeraars Agis en Zilveren Kruis zijn per 1 juli overgestapt op een maximum dagtarief. Ook CZ en VGZ schakelen in de toekomst over op een ander systeem.

In de nieuwe werkwijze van Achmea bepaalt het 'gebruikersprofiel' hoeveel een apotheek vergoed krijgt per patiënt. Dat varieert van 0,12 cent per dag voor de lichtste categorie tot 1,86 euro voor patiënten die zowel urine als ontlasting verliezen.

Apotheken verdienen nauwelijks op incontinentiemateriaal. Ruim tweehonderd apothekers hebben het voeren van patiëntgesprekken daarom uitbesteed aan Tena. Voor de fabrikant van incontinentiematerialen is samenwerking aantrekkelijk, omdat zij patiënten bij de intake een eigen product kan voorschrijven.

Achmea vindt het geen probleem als een fabrikant de intakegesprekken voert. 'De Tena-verpleegkundige kan namelijk ook niet-Tenaproducten aanbevelen', staat in een interne notitie.

Volgens Yvonne Groenstege van het Farmaceutisch Bureau Amsterdam is de apothekers door de verzekeraar eenzijdig opgelegd dat zij in de toekomst aan maximaal 40 procent van de patiënten de duurdere incontinentiebroekjes mogen aanbieden. Nu gebruikt pakweg 90 procent van de patiënten dit 'luxe' product. Hans Lokker van Achmea ontkent dat een dergelijke afspraak is gemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.