Televisie weet wel raad met Youtubers - andersom geldt dat ook

Televisie weet wel raad met YouTubers. En YouTubers weten wel raad met televisie.

Halverwege augustus mocht hij het bekendmaken, natuurlijk in caps lock, want YouTube: 'IK DOE MEE AAN EXPEDITIE ROBINSON 2017!!' 'Als klein klereventje' op de bank hoopte Kaj Gorgels ooit aan het survivalprogramma mee te doen, al was het nimmer zijn droom 'om met een brandnetel mijn reet af te vegen'. Nu kon hij eindelijk zeggen hoe 'ontzettend dankbaar' hij was voor de geboden kans: Gorgels is bekend genoeg geworden om als bekende Nederlander aan te treden in Expeditie Robinson.

Televisiemakers prijzen zich gelukkig met de YouTuber als snel gerezen ster aan het BN'er-firmament, een welkome aanvulling op de reeds uitgebreid bestudeerde acteurs, zangers, 'tv-persoonlijkheden' en familieleden van 'tv-persoonlijkheden' - er zijn zoals u weet nogal wat programma's met dit zonderlinge volkje te vullen. En wie weet kunnen jonge, populaire YouTubers wat jeugd naar het vergrijzende medium lokken. YouTubers willen op hun beurt bést wat benieuwde ouderen op antropologische verkenning verwelkomen; hoe meer zielen, hoe meer views, vermogen en vreugd.

Dus zit Monica Geuze met Bram Moszkowicz in Kroongetuige. In een vlog toonde ze deze week dat Peter van der Vorst over de vloer kwam voor Van der Vorst ziet sterren. Met Kaj Gorgels vormde ze donderdag een duo in de spelshow Een goed stel hersens.

Kaj Gorgels.

Allemaal RTL-programma's. Geen wonder, RTL stapte tijdig het YouTube-wereldje binnen en zette een 'multi channel network' op dat 'influentials' vertegenwoordigt. StukTV, Anna Nooshin en Kaj Gorgels zijn de paradepaardjes. En zoals YouTubers elkaar rondpompen in hun vlogs en de formats die ze verzinnen voor hun eigen kanalen, zo zorgt de zender ervoor dat ze op tv komen.

Giel de Winter van StukTV is een van de verslaggevers in het populair-wetenschappelijke programma Galileo. Gorgels is de hulpsinterklaas van John Williams in SOS: Mijn vakantie is een hel. Nooshin begon als 'lifestyledeskundige' bij RTL Boulevard, haalde vorig jaar de halve finale van Expeditie Robinson en presenteert dezer maandagen Holland's Next Top Model.

Na dat programma is de realityshow Models in Paris: het echte leven te zien, over Nederlandse meisjes die proberen door te breken als model in Parijs. Een van hen is Famke, die een jaar geleden startte met - jawel - een eigen YouTube-kanaal en daar haar eerste schreden op het modellenpad liet zien. In de aflevering van vorige week kreeg ze haar vriendje op visite: YouTuber SnapKing.

'We gaan het hebben over het belang van social media', zei Anna Nooshin maandag in Holland's Next Top Model tegen de modellen in spe. 'Want jullie weten allemaal dat het tegenwoordig ook heel erg draait om hoe je je presenteert, hoe je je social media bijhoudt en wat je daar allemaal op knalt.' Zij kan het weten, met haar 533 duizend Instagram-volgers en 206 duizend YouTube-abonnees: word je met je knappe kop en voor-de-cameraskills geen model, dan ben je op een dag wellicht het gezicht van een RTL-programma.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden