Telegraaf verwacht val van de oplage dit jaar te stoppen

 De Telegraaf denkt de langdurige val van de oplage dit jaar te kunnen stoppen. Onder meer een actie met het uitdelen van een iPad bij een tweejarig abonnement moet ertoe leiden dat de grootste krant van Nederland niet nog kleiner wordt.

AMSTERDAM - De actie was in februari al goed voor 15 duizend nieuwe abonnees, zei financieel topman Fred Arp van moederbedrijf Telegraaf Media Groep (TMG) woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers. De betaalde oplage van De Telegraaf zakte vorig jaar bijna 10 procent (veel meer dan de markt) tot onder de 500 duizend exemplaren. Rond de eeuwwisseling werden er nog 800 duizend kranten verspreid. Vorig jaar werd de daling al afgeremd door onder meer het uitdelen van cadeautjes als kortingsbonnen. Dit jaar moet de oplage voor het eerst sinds lang stabiel blijven. De krant hoopt ook te profiteren van het komende WK Voetbal in Brazilië, van een digitale krant op zondag en van de overgang op het kleinere tabloidformaat, in de herfst.


De oplage van de regionale kranten zakt nog wel verder, denkt TMG. Deze week werd bekend dat bekeken wordt of het Noordhollands Dagblad, het Haarlems Dagblad en de Gooi- en Eemlander kunnen samengaan met de noordelijke kranten van de NDC. Volgens Arp wordt al lang met NDC gesproken, maar is er nog niks te melden. De dalende oplagen kostten TMG vorig jaar 10 miljoen euro aan inkomsten. De advertentie-inkomsten daalden met 16 miljoen euro. Omdat de digitale poot (onder meer Dichtbij.nl) en de radiotak (Sky Radio, Veronica) wel groeiden, daalde de omzet maar licht, tot 542 miljoen euro.


Door flink te bezuinigen steeg het operationeel resultaat eenvijfde naar 60 miljoen euro. Daardoor kwam de marge (11,1 procent) weer eens boven de 10 procent. Onder leiding van interim-baas Cees van Steijn (woensdag geveld door griep) ging vorig jaar het mes in het kwakkelende TMG. Daarbij gaan 700 volledige banen verloren. Vorig jaar waren het er al 410, waardoor het mediabedrijf nu minder dan 2.500 arbeidsplaatsen telt. Door de eenmalige boekwinst op de verkoop van het belang in het televisiebedrijf ProSiebenSat1 maakte TMG vorig jaar 178 miljoen winst. De verkoop van puzzeltak Keesing werd afgeblazen. Er was wel veel interesse van financiële partijen, maar die konden bij de banken onvoldoende lenen voor een goed bod.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden