Telegraaf schorst primeurjager

De Telegraaf heeft sterverslaggever Martijn Koolhoven op non-actief gesteld. Hij verzon voor een vriend een verhaal over een sm-fotograaf en loog tegen de hoofdredactie.

AMSTERDAM - De Telegraaf heeft zijn flamboyante sterverslaggever op non-actief gesteld. Martijn Koolhoven, die al 25 jaar voor de krant werkt, heeft gelogen over een verzonnen artikel. Daardoor is er nu een vertrouwensbreuk met de hoofdredactie.


Onder de titel 'De chocoladeletters van De Telegraaf' bracht het tv-programma Zembla de zaak vorige week vrijdag aan het rollen. Koolhoven zou een artikel hebben verzonnen. Een Rotterdamse 'moslimwijk' zou 'in shock' zijn omdat er een 'fetisjstudio' was gevestigd. Hij zou het artikel hebben geschreven als een vriendendienst aan Rob Heilbron, eigenaar van lingeriemerk Sapph. Heilbron had een zakelijk conflict met de fotograaf van de studio.


Koolhoven schrijft op het scherp van de snede. De Raad voor de Journalistiek behandelde in totaal zestien klachten over zijn artikelen. Daarvan zijn er elf gegrond en drie deels gegrond verklaard. De Telegraaf erkent het journalistieke controleorgaan overigens niet.


Sinds uitzendingen van Zembla en ook PowNews is de sfeer op de Telegraaf-redactie gespannen. Verslaggevers vrezen dat de affaire rond Koolhoven op de hele krant afstraalt. Powned, de telg uit de GeenStijl- en Telegraaffamilie, is donderdagmiddag ruw de deur gewezen toen de omroep er kwam filmen.


De Telegraaf wil niet reageren op de zaak, maar bronnen verklaren dat de krant momenteel onderzoek doet naar de geruchten dat Koolhoven zich heeft laten betalen om het artikel te schrijven. Daar heeft de krant vooralsnog geen aanwijzingen voor.


Onjuist en tendentieus

De publicatie over de fotograaf in de moslimwijk is al langer omstreden. Deze zomer oordeelde de rechter dat het artikel over fotograaf Leo de Deugd onjuist en tendentieus is. Zo citeert Koolhoven bronnen die hij nooit heeft gesproken. Ook schrijft hij dat de ophef ontstond toen DeDeugd zich 'onlangs' vestigde in de wijk. In werkelijkheid woont en werkt de fotograaf er al tien jaar. Hoewel het verhaal niet op de werkelijkheid berust, miste het zijn uitwerking niet: na publicatie werd De Deugd op moslimfora bedreigd en weggepest uit de buurt. De Telegraaf creëerde zo een werkelijkheid die er aanvankelijk niet was. De fotograaf kwam in acute financiële problemen omdat zijn opdrachtgevers wegliepen.


Een getuige verklaarde dat journalist Koolhoven zich voor het karretje heeft laten spannen van eigenaar van lingeriemerk Sapph, Rob Heilbron, om zo een zakelijk conflict te beslechten. De getuige zei dat Heilbron het artikel had laten schrijven om de fotograaf economisch en fysiek te beschadigen.


Heilbron reageert laconiek op de commotie. Hij heeft zich 'de pleuris gelachen' om het artikel, maar Koolhoven zou zelf hebben besloten erover te schrijven. Hij ontkent de journalist te hebben betaald voor het artikel.


Naar aanleiding van het vonnis had Koolhoven in juli een onderhoud met Sjuul Paradijs, hoofdredacteur van De Telegraaf. Hij ontkende alles en zijn hoofdredacteur geloofde hem. 'Er is niets onrechtmatigs aan de artikelen van Koolhoven', liet de krant in een verklaring weten.


De Zembla-documentaire bevatte geen nieuwe feiten, zegt Nico Beltman, de advocaat van de gedupeerde fotograaf. Maar de grote aandacht die de uitzending genereerde, was voor de hoofdredactie reden Koolhoven opnieuw in de kamer van Paradijs te ontbieden.


Ditmaal bekende Koolhoven dat hij de Rotterdamse sm-studio had verzonnen. Dat, maar vooral zijn eerdere leugens, neemt de hoofdredactie hoog op. Aan de Telegraafredactie werd donderdagochtend meegedeeld dat Koolhoven vanwege een vertrouwensbreuk op non-actief is gesteld.


Martin Choucours

Sjuul Paradijs droeg Koolhoven op handen, zo blijkt uit videobeelden van zijn 25-jarige jubileum in juni. Als een joviale pater familias prijst Paradijs Koolhoven om zijn journalistieke kwaliteiten en zijn imposante netwerk. 'Jij bent een van de vaste waarden in onze Telegraaffamilie. Ik kan me een Telegraaf niet indenken zonder Martijn Koolhoven.'


Maar intern is er ook al jaren kritiek. Oud-collega's noemen Koolhoven een 'icoon' maar ook een 'patjepeeër' en een 'cowboy'. 'Hij heeft een gouden pennetje, maar journalistieke mores zijn aan hem niet besteed', zegt een van hen. Een ander: 'Hoor en wederhoor was niet heilig voor hem.' Een derde: 'Hij heeft een enorm netwerk waar enorm veel uitkomt. Maar de onafhankelijkheid ten opzichte van het netwerk is zoek.'


Het jubileumfeest bood een inkijkje in het netwerk van society en zakenlieden. Sapph-eigenaar Heilbron was er ook.


Koolhoven schreef overigens niet alleen voor De Telegraaf. Onder het pseudoniem Martin Choucours (zijn naam in het Frans) schreef hij artikelen voor verschillende (bedrijfs-)bladen.


Geregeld schreef Koolhoven voor de glossy Miljonair, het aan de Miljonair Fair gelieerde tijdschrift van zijn goede kennis Yves Gijrath. Met regelmaat verscheen na een grote publicatie van Choucours in Miljonair een 'primeur' over hetzelfde onderwerp in De Telegraaf. Auteur: Martijn Koolhoven.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden