Telegraaf koopt zes bladen van Bonaventura

De Telegraaf wordt de nieuwe eigenaar van zes tijdschriften van Elsevier-dochter Bonaventura. De verkoop maakt deel uit van de afstoting van dagbladen en publiekstijdschriften die Reed Elsevier in juli aankondigde....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Oorspronkelijk waren acht uitgevers geïnteresseerd in de tijdschriften van de Reed-Elsevier-uitgever, waaronder VNU met onder meer Margriet, Libelle en Panorama, de grootste uitgever van publiekstijdschriften. De aangekondigde verkoopprocedure is opgeschort, zo deelt Bonaventura mee.

De aankondiging dat er uitsluitend met De Telegraaf wordt gesproken en dat de verkoopprocedure is opgeschort, is een verrassing. Het was de bedoeling eind deze week een lijst op te stellen met enkele partijen.

De Telegraaf heeft volgens R. Nods, voorzitter van de Bonaventure-ondernemingsraad, het meeste geboden. 'Het was het beste bod', aldus Nods die positief gestemd is over de aanstaande transactie. 'We hadden al een voorkeur voor ze. Dat is nog groter geworden nu we meer details van het bod kennen', aldus Nods.

Als de transactie doorgaat, krijgt De Telegraaf de tijdschriften Oor, Man, Autovisie, Elegance, Hitkrant en Residence in bezit. Telegraaf biedt de werknemers die in vaste dienst zijn een garantie voor werk en inkomen aan. De arbeidsvoorwaarden voor tijdelijke contractanten worden onverkort overgenomen. Volgens Bonaventura-directeur Gieskes wordt de operatie zonder gedwongen ontslagen afgesloten.

Bonaventura heeft ruim driehonderd werknemers. De bij de verkoop betrokken banen, behalve de redacties, zijn vooral te vinden in ondersteunende diensten, zoals documentatie-afdelingen en automatisering. Op die diensten, waar rond tweehonderd mensen werken, zal minder een beroep worden gedaan na het vertrek van de zes tijdschriften. 'Wij hebben in ons bod het behoud van werk, de autonomie van de titels en de uitbouw van de titels gegarandeerd', zegt directeur R. van Soest van de tijschriftendivisie van De Telegraaf. 'Dat heeft de or van Bonaventura goed opgepikt.'

Met het afstoten van de zes titels wordt Bonaventura in twee delen gesplitst. Het deel dat naar De Telegraaf gaat, bestaat uit bladen die zich op de concurrentiemarkt richten en is goed voor een omzet van bijna 190 miljoen gulden. Bonaventura houdt de uitgaven over die de zakelijke en fiscale markt bedienen. Daarbij horen het managamentblad FEM, beleggingsbladen en Elseviers belastingalmanak. Ook het opinieweekblad Elsevier mag blijven, onder meer op grond van de 'emotionele overweging' dat het de titel van het concern draagt. De indruk is dat Bonaventura de meest winstgevende bladen heeft behouden.

De Telegraaf heeft een bod uitgebracht op alle zes titels. Dat komt goed uit, want Bonaventura heeft een voorkeur voor de verkoop van het gehele pakket aan één bieder. Ook de ondernemingsraad van de Reed-Elsevier-dochter had al eerder laten weten 'een lichte voorkeur' te hebben voor De Telegraaf.

Door de aankoop krijgt De Telegraafs tijdschriften-groep een groter marktaandeel. Van Soest kan geen omzetcijfer geven, maar stelt wel dat de zes tijdschriften een belangrijke uitbreiding vormen. De Bonaventura-titels zijn een aanvulling, omdat De Telegraaf geen concurrerende bladen heeft. De tijdschriftentak van het Amsterdamse concern zelf heeft als vlaggeschip het roddelblad Privé met een betaalde oplage van 444 duizend. Ook wordt de tv-gids Tros Kompas uitgegeven, die een oplage haalt van 610 duizend.

Daarnaast geeft De Telegraaf ook nog de onafhankelijke TV-krant uit in een oplage van 124 duizend. In totaal heeft de tijdschriftengroep van het concern 25 titels waaronder veel sportbladen, onder meer het verenigingsblad van de KNVB, de tennisbond en de hockeybond. De tijdschriftengroep wordt nu uitgebreid met de bladen van Bonaventura: Autovisie met een oplage van 58 duizend, Elegance (61 duizend), Hitweek (61 duizend), Man (26 duizend), Oor (37 duizend) en Residence (35 duizend).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden