Telegraaf gelooft in Hyves als lokale concurrent Facebook

Amsterdam Dat de sociale netwerksite Hyves vroeg of laat verkocht zou worden, stond min of meer vast. Alleen aan wie en het moment waarop waren nog onbekend. Na een afgeketste overname door het Amerikaanse mediabedrijf Viacom in 2008, meldde zich maandag de nieuwe eigenaar: de TMG Mediagroep, eigenaar van onder meer De Telegraaf.

Marc de Vries, ceo van Hyves, liet op een persconferentie gisteren weten dat al langer met de TMG werd gesproken over een eventuele overname en dat die gesprekken de laatste maand waren 'geïntensiveerd'. De twee partijen kennen elkaar al aardig, onder meer van samenwerking rond het WK voetbal toen ze samen naar eigen zeggen de grootste wk-poule van Nederland maakten.


Hoeveel geld er met de overname gemoeid is, maakten Hyves en TMG niet bekend. 'We hebben geen zin dat aan de grote klok te hangen', aldus De Vries. Analisten en kenners van de markt hielden het, afgaande op de jaaromzet van 20 miljoen euro en geschatte winstmarges van rond de 20 procent, op bedragen tussen de 40 en 80 miljoen euro.


TMG, dat nog goedkeuring moet krijgen van de centrale ondernemingsraad, betaalt in contanten aan de huidige aandeelhouders van het bedrijf: de oprichters Floris Rost van Tonningen, Koen Kam en Raymond Spanjar, de huidige ceo Marc de Vries, een deel van het personeel en Deitmers en Van den Ende, het investeringsvehikel van Joop van den Ende en Hubert Deitmers. Laatsgenoemde nam drie jaar geleden een 'substantieel minderheidsbelang' in Hyves. Over de precieze verdeling van de aandelen wilde De Vries niets zeggen. Wel zei hij dat de oprichters en huidige bestuurders gewoon aan Hyves verbonden zullen blijven.


Voor Hyves is de aansluiting met TMG vooral interessant vanwege het grote aantal digitale activiteiten dat het bedrijf op internet al heeft. Websites als Geenstijl.nl, Habbo.nl en relatieplanet.nl maken al deel uit van het concern. 'Doordat TMG zo'n groot crossmediaal platform biedt, denken wij sneller innovaties door te kunnen voeren en nieuwe initiatieven te kunnen ontwikkelen', aldus De Vries.


Patrick Morley, operationeel directeur van TMG, verklaarde het huwelijk als volgt: 'Deze overname past uitstekend in onze strategie op het gebied van multimedia. Wij hebben sterk geloof in local heroes zoals Hyves en we hebben in de afgelopen zes jaar kunnen zien dat er veel ondernemend en creatief vermogen bij het bedrijf zit.'


Ook de omschakeling twee jaar geleden van een sociaal netwerk dat zich op zo ongeveer de hele wereld richtte, naar een site die alleen nog lokaal relevant wil zijn, past volgens Morley in dat plaatje. De Vries: 'Iedereen buiten dit pand heeft het altijd over Facebook. Wij niet. Door lokaal relevant te zijn en door een nauwe band te houden met onze gebruikers, kunnen wij de concurrentie met Facebook prima aan. Een Hyvesgebruiker heeft bij een probleem binnen een half uur een reactie van een medewerker. Dat kunnen ze bij Facebook vergeten. Wij zeggen altijd: er is in Nederland naast Hyves nog best ruimte voor Facebook.'


Ook om die reden ziet TMG het in Hyves zitten. Dat moet ook wel als het meer omzet wil halen uit digitale activiteiten. Van de 611 miljoen euro omzet die TMG in 2009 realiseerde, kwam ongeveer 50 miljoen euro uit digitale activiteiten. Met de overname van Hyves komt dat nu rond de 70 miljoen euro te liggen.


Ook over de grote doelgroep van Hyves is TMG enthousiast, liet Morley weten. 'Die zou op termijn kunnen dienen als bron voor nieuwsgaring van al onze producten en is bovendien interessant voor adverteerders.' Dat komt met name doordat de tijd die jongeren doorbrengen op sociale mediasites nog altijd toeneemt.


Over het bereik is overigens wel het nodige te doen. Op veel weblogs wordt al lang gespeculeerd over de vraag of Hyves niet over zijn hoogtepunt heen zou zijn. Veel mensen hebben het idee dat de site steeds meer door jongeren van onder de 16 jaar wordt gebruikt en dat mensen van boven de 20 massaal overstappen naar Facebook.


De Vries deed dit af als een 'hardnekkig misverstand'. 'Van de 9 miljoen mensen met een profiel, bezoeken 5,5 miljoen minimaal één keer per maand de site. Hun gemiddelde leeftijd is 31 jaar.' Hoe de verdeling over alle leeftijden eruitziet, maakt het bedrijf echter niet bekend.


Over zijn onafhankelijkheid hoeft Hyves zich onder de nieuwe moeder vooralsnog geen zorgen te maken, liet Morley weten. Hij wees ter illustratie op de reactie op de overname van weblog Geenstijl.nl dat ook onderdeel is van TMG. Het blog schreef: 'Hyves is voor keuvelende huisvrouwen en bff-ende safari-sletjes. De onrendabelen gaan samen met de kneuzen. Wie wil nu vriendjes zijn met Hyves?'


Eronder stond een handleiding hoe je je profiel van Hyves kunt verwijderen. Morley: 'Dat kan omdat wij geloven in een verzameling van bedrijven met een eigen profiel.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.