Telegraaf en VNU azen op Bonaventura-titels

De Telegraaf en VNU zijn in de race om een pakket van zes tijdschriften over te nemen van uitgeverij Bonaventura, een dochter van Reed Elsevier....

Van onze verslaggever

Fokke Obbema

AMSTERDAM

In datzelfde kader vindt ook de verkoop plaats van de Dagbladunie, waartoe de landelijke kranten NRC Handelsblad en Algemeen Dagblad behoren. De Telegraaf en VNU hebben daarvoor eveneens interesse getoond. De zes bladen waarop beide uitgevers nu hun oog hebben laten vallen, zijn: Autovisie, Elegance, Hitkrant, Man, Oor en Residence.

De Telegraaf geeft op dit moment nog betrekkelijk weinig tijdschriften uit, maar daaronder bevinden zich wel commerciële successen als TrosKompas en Privé. Verder wordt een viertal sportbladen uitgeven, waaronder Surf Magazine en Tennis Magazine. VNU geldt als een zeer grote tijdschriftenuitgever en domineert onder meer de markt voor vrouwenbladen met Libelle en Margriet.

Een woordvoerder van VNU bevestigt de interesse voor de Bonaventura-tijdschriften. 'We kijken er heel serieus naar.' Hij noemt de interesse van VNU 'even groot als voor de Dagbladunie.' Anders dan bij de Dagbladunie verloopt de verkoop van de Bonaventura-tijdschriften niet via ABN Amro. Bonaventura-directeur H. Gieskes zal zelf een 'informatiememorandum' opstellen. De verkoop ligt momenteel stil, omdat Gieskes op vakantie is.

Naast de twee grote uitgevers hebben zich nog diverse gegadigden bij Bonaventura gemeld voor een of meerdere titels. Maar de Elsevier-dochter heeft een 'lichte voorkeur' uitgesproken voor afstoting van de zes tijdschriften aan één koper, aldus Gieskes in een brief aan het personeel. Op die manier kunnen de gevolgen voor de werkgelegenheid in de hand worden gehouden.

Met het afstoten van de titels wordt Bonaventura in twee delen gesplitst. Een scheiding wordt aangebracht tussen de bladen die zich op de consumentenmarkt richten en de uitgaves die de zakelijke en fiscale markt bedienen. Tot die tweede categorie behoort het managementblad FEM, beleggingsbladen en Elsevier Belastingalmanak. Ook het opinieblad Elsevier mag blijven op grond van de 'emotionele overweging' dat het de titel van het concern draagt. Bovendien draait het weekblad goed. Bonaventura maakt geen cijfers bekend, maar uit de brief van Gieskes blijkt dat 80 procent van de Bonaventura-winst behouden blijft.

Het aantal arbeidsplaatsen bij Bonaventura, ruim driehonderd, komt door de verkoop onder druk te staan. De bedreigde banen zijn vooral te vinden in ondersteunende diensten, zoals documentatie-afdelingen en automatisering. Op die diensten, waar circa tweehonderd mensen werken, zal minder een beroep worden gedaan na het vertrek van de zes tijdschriften. Van gedwongen ontslagen zal vermoedelijk geen sprake zijn, zo heeft Elsevier-bestuurder P. Vlek in een gesprek met een delegatie van de ondernemingsraad laten weten.

Gieskes houdt de mogelijkheid van gedwongen ontslagen open, al denkt hij 'een redelijke kans van slagen' te hebben om dat te voorkomen. Er is een 'redelijk groot aantal vacatures', het personeelsverloop is 'altijd redelijk' geweest en 'nogal wat potentiële kopers zullen dringend behoefte hebben aan goed ingewerkte medewerkers, omdat ze natuurlijk nooit voldoende overcapaciteit hebben'. Dat laatste pleit in het voordeel van De Telegraaf, dat over een kleiner tijdschriftenapparaat beschikt dan VNU.

Met het oog op de verkoop van de Dagbladunie heeft de Nederlandse Dagbladpers (NDP) een brief geschreven aan de hoofdredacties van dag- en opiniebladen. De branche-organisatie betoogt daarin dat de overeenkomst die de uitgevers hebben gesloten om hun marktaandeel te beperken tot hooguit eenderde van de markt, geen vrijwillig karakter heeft.

Bij de mogelijke scenario's over de verkoop is de Code voor Dagbladconcentraties, aldus de NDP, 'bestempeld tot herenakkoord of termen van gelijke strekking.' Maar 'alle Nederlandse dagbladondernemingen, alsook de moedermaatschappijen Reed Elsevier en VNU, hebben zich verplicht tot naleving van de gemaakte afspraken'.

Maar R. Hopmans, de voorzitter van de journalistenvakbond NVJ, herhaalde dinsdag voor de VPRO-radio nog eens zijn twijfel over het nut van de afspraken. 'Wij zijn voor een rem op de concentratie-ontwikkeling, maar vrezen dat de afspraken in de praktijk een wassen neus blijken te zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden