Telefilms

20 leugens, 4 ouders en een scharrelei

Regie: Hanro Smitsman


Met o.a. Nils Verkooijen, Anneke Blok, Marieke Heebink, Marcel Musters, Mark Ram


Uitzending: zaterdag 16 maart, 20.20 uur, Nederland 2


'Dylan, hoe zit het nou?' Het wordt een paar keer gevraagd aan de 15-jarige puber die aan het begin van de film nog bij zijn twee moeders woont, maar noodgedwongen al snel verkast naar zijn vader en diens vriend, van wie hij het bestaan niet eens kende. Dat komt doordat die vader het de afgelopen jaren een beetje te druk had met zichzelf. Net als zijn moeders eigenlijk. En dan raar opkijken als Dylan zich een beetje afzet. Tegen zijn moeders die bieslooksap drinken en zijn vaders die eten van vierkante borden en wijn drinken uit een decanteerkaraf.


Nee, van de volwassenen moet Dylan (een opgeruimd boze Nils Verkooijen) het niet hebben. De zin van zijn bestaan en een vorm om daaraan gestalte te geven, moet hij zelf vinden. Dat gaat met clichérijke puberproblemen gepaard. Maar door de vrolijke schmierende manier waarop sommige acteurs zich van hun rollen kwijten en de licht ironische toon die de film daarmee krijgt, stoort dat geen moment. De makers beseften dat een film van bijna negentig minuten voor nog geen miljoen euro moet stoelen op een sterk scenario met rake dialogen. Voor filmische luchtfietserij is geen geld. 'WTF, is dat mijn feestmaal?' 'Dat is een mengsel van vergeten groenten.' 'Vergeten groenten? Daar zal wel een reden voor geweest zijn, hè?' Zo pingpongen jong en oud heerlijk door de draagbaar zware problemen van het moderne leven.


Exit

Regie: Boris Paval Conen


Met o.a.Emmanual Ohene Boafo, Romijn Conen, Hubert Fermin


Uitzending: zaterdag 23 maart, 20.20 uur, Ned. 2


Ze zijn uitgeprocedeerde asielzoekers en moeten het land uit. Ze worden behandeld als criminelen. Misschien kan het niet anders, ze zijn vluchtgevaarlijk; daarvan geven sommigen zelf blijk. Maar schrijnend blijft het, te zien hoe onschuldige mensen in een bus worden afgevoerd, opgesloten in hokjes waarvan zelfs de kijker het benauwd krijgt. Om uiteindelijk op een vliegtuig te worden gezet met een onheilspellende bestemming.


Regisseur en scenarioschrijver Boris Paval Conen (1968), die naam maakte met de enigszins mystieke tv-series De 9 dagen van de Gier, Vuurzee en De geheimen van Barslet, laat in Exit geen ruimte aan de verbeelding. Voor de scène waarin de mannen worden afgevoerd in een justitiebus, gebruikte hij een substantieel deel van zijn film. Daarmee zegt hij direct wat de film is: een nauwgezette reconstructie (de film is op een waargebeurde geschiedenis gebaseerd) van hoe een simpele procedure uit de hand loopt. Want dat is wat er gebeurt in Exit: de zorgvuldig voorbereide uitzetting, waaraan talloos veel cynische en minder cynische ambtenaren een bijdrage leveren, ontspoort door een klein foutje en kent tot slot alleen maar verliezers. De feiten die Conen gebruikt zijn verbijsterend en spreken voor zich. Misschien geholpen door het kleine budget waarmee telefilms qualitate qua te kampen hebben, waakte hij ervoor al te veel dramatiek toe te voegen; de juiste aanpak voor zo'n verhaal.


Matterhorn

Regie: Diederik Ebbinge


Met o.a.Ton Kas, Rene van 't Hof en Porgy Franssen


Uitzending: zaterdag 30 maart, 20.20 uur, Ned. 2


Fred (Ton Kas), eenzame oer-Hollander van middelbare leeftijd, ademt en leeft het gedachtengoed van Johannes Calvijn. Bij de thee komt steevast één krakeling uit de koektrommel. Precies om zes uur gaan de gekookte aardappelen, boontjes en slavink op het bord. De naamloze, verwarde zwerver (René van 't Hof) die plotseling zijn leven binnenwandelt, is in alles het tegenovergestelde. Rond dit overzichtelijke duo draait deze film van voormalig Vliegende Panter Diederik Ebbinge, die eerder met Gewoon Hans (2009) een aardige tv-film maakte over sterrendom en fancultuur.


Matterhorn haalt het opvallend genoeg niet bij dat debuut. Ondanks de ambitieuze opzet (als enige Telefilm uit de lichting 2013 kreeg Matterhorn een bioscooprelease) en enthousiaste eerste reacties (publieksprijs tijdens het filmfestival van Rotterdam), blijft de film hangen in geforceerde, oubollige malligheid. Daaronder zit wel degelijk drama, maar wanneer het onmogelijk wordt gemaakt om de personages serieus te nemen (een dieptepunt is Van 't Hof in een jurk), voelt ook dat drama onecht.


Stuk voor stuk zijn ze in het afgemeten keurslijf van het Malle Typetje gedrukt, van homofobe dominee tot gladde rijke yup. Het valt Ebbinge te prijzen dat hij iets anders probeert met Kas en Van 't Hof, maar waar ze in de misdaadkomedie Plan C de hele film meesterlijk naar hun hand zetten, blijft nu vooral de gedachte kleven dat ze veel meer kunnen dan het spelen van een voorgekookte absurditeit.


De nieuwe wereld

Regie: Jaap van Heusden


Met o.a.Bianca Krijgsman, Issaka Sawadogo


Uitzending: 20 april, 20.25 uu, Ned 2


'Je bent een rare vrouw', zegt de verse West-Afrikaanse asielzoeker Luc (Issaka Sawadogo, uit The Invader) tegen de schoonmaakster van het asielzoekersdetentiecentrum bij Schiphol. Goed punt. Mirte (Bianca Krijgsman, van Plien & Bianca) is een vaalbleek stuk chagrijn. Zo'n vrouw die in de weg lopende vluchtelingen als vee opdrijft - ksst! - en ze als bijverdienste haar binnen- gesmokkelde telefoon verhuurt, en zo bevrijdt van hun laatste bezittingen. Toch ontwikkelen de twee gevoelens voor elkaar.


De nieuwe wereld is de tweede Telefilm van regisseur Jaap van Heusden, die eerder indruk maakte met Win/Win, over het wonderlijke milieu van de valutamakelaars aan de Amsterdamse Zuidas. Ook nu weet de regisseur een intrigerende omgeving zowel reëel als vervreemdend weer te geven.


Het spel van beide hoofdrolspelers is sterk, evenals de dialoog: 'net een schuursponsje, maar dan zachter', merkt Mirte op over een plukje afgeknipt kroeshaar. Terwijl de bootvluchteling zich langs de verhoorders en tolken tracht te praten, leren we meer over Mirte's privéleven, waarin een en ander is voorgevallen dat haar gedrag beïnvloedt.


Die tweede, geruststellende laag onder het verhaal is iets te verklarend. Mooie scènes zat, maar wat wrang begon, ontspint zich toch een tikje braaf.


Nooit te oud

Regie: Pollo de Pimentel


Met o.a. Aart Staartjes, Kitty Courbois, Gerda Havertong, Bram van der Vlugt, Frits Lambrechts, Kasper van Kooten, Georgina Verbaan, Caro Lenssen


Uitzending: 27 april, 20.15 uur, Ned. 2


Respect, eisen ze. 'We hebben ons leven lang keihard gewerkt en belasting en premies betaald', verwoordt voorman Marius (Aart Staartjes) de ontevredenheid van de bewoners van 'zorgcentrum' Vertstraete, die het gebouw waar ze zijn ondergebracht hebben bezet. Want waarom worden ze nog maar één keer per week gewassen, is het eten niet lekker en zijn er zo weinig recreatiemogelijkheden? De schuldigen, een in 'efficiency' denkende directeur (Kasper van Kooten) en zijn gevoelloze manager (Georgina Verbaan), trachten de bezetting met behulp van politie-inzet te beëindigen, en sussen onderwijl de opgetrommelde media en bezorgde familieleden van de bewoners.


Niet zo moeilijk om de financierende omroep achter Nooit te oud te raden: MAX. Pollo de Pimentels (o.a. Oesters van Nam Kee) mildsatirische komedie is bij vlagen amusant en berust op een wat dun scenario; meer een langgerekte aflevering van een nooit gerealiseerde tv-serie dan een volbloed tv-film. Niettemin: best leuk om de hele parade aan oudere acteurs (o.a. Courbois, Van der Vlugt, Lambrechts) nog eens gezamenlijk te zien opdraven. Al was het maar om Gerda Havertong, die als tehuisbewoonster enkel nog maar dood wil, of roti. Voeg Staartjes toe aan zo'n scène en de kijker waant zich even in de donkere parallelwereld van Sesamstraat.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden