Telecom-teaser

Nederland heeft er een nieuw reclame-mysterie bij. Attendeerde eerder SBS 6 voorbijgangers in onbegrijpelijk koeterwaals op de nieuwe soap Goudkust (GDKST, HFTGR DN GTST), sinds zaterdag is er andermaal geen touw aan vast te knopen bij bushalte, op radio en tv....

JAPKE-DOUTZEN BOUMA

Op de posters bij bushaltes is een freaky zilvergrijze opa met heftige zonnebril te zien die aan een verwonderd jochie zijn hagelwitte rij tanden toont. Op de radio roept een tiental stemmen elkaar 'Hallo' toe. Ze zijn het er allemaal over eens dat 'Hallo' binnenkort dient te worden ingeruild voor 'Hi'.

Een vooruitstrevend (duur!) initiatief van het Groene Boekje om Nederlanders te attenderen op het feit dat binnen afzienbare tijd op een andere wijze gegroet dient te worden? Of, gelet op de moderne vormgeving van de posters, het zoveelste nieuwe tijdschrift, automerk of drankje?

Niets van dit al, het raadsel is opgelost, het is PTT Telecom. Maar liever had woordvoerder Mark Zellenrath KPN's bemoeienis met de campagne nog even stil gehouden.

'Ik dacht al, wie zal me het eerst bellen, wie komt er het eerst achter. Maar het is waar, het is een campagne van ons.' PTT Telecom wil met de geheimzinnige posters, radio- en televisieboodschappen de consument prikkelen. In de reclamewereld is voor dit soort plaagstootjes inmiddels een officiële Engelse naam bedacht: teaser. 'Boodschappen die als een teaser gepresenteerd worden, blijven langer in het achterhoofd hangen', weet PTT Telecom.

Op welk produkt de campagne slaat, wil het bedrijf uiteraard niet zeggen. 'Als dat voor maandag bekend wordt, is de hele campagne naar de haaien', zegt een woordvoerster van mediabureau The Media Partnership. Met een beetje logisch nadenken komen we een heel eind. Het laatste produkt waarvoor PTT Telecom actief adverteerde was het Mobiele Netwerk. Het wist er zelfs Johan Cruijff voor te strikken. Ongetwijfeld zal ook deze campagne met mobiele telefonie te maken hebben. Maar hoe precies. . .

Maandag volgt de ontknoping.

Japke-Doutzen Bouma

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden