Tele2 trakteert klanten opnieuw op spookfacturen

Wat is er mis bij Tele2? Twee weken geleden meldde V. Postema uit Slochteren op deze plek zijn ervaringen met het belbedrijf....

Zo ook van J. Postma uit Meppel. Zijn vrouw vroeg hem of hij de Volkskrant van hun perikelen met Tele2 op de hoogte had gesteld. 'Er stond een verhaal in van een meneer Postema, dat over mij leek te gaan.' Niet dus, maar 'het onbeschofte gedrag van Tele2 kwam me zeer bekend voor', schrijft Postma. 'Onbereikbaar, mensen van het kastje naar de muur sturen, niet reageren op faxen, u noemt het en Tele2 doet het.'

Postma had al zijn twijfels over de facturen van Tele2. Zo betaalde hij tweemaal een identiek bedrag, 16,58 gulden. Echt vreemd werd het pas toen hij - per automatische afschrijving - een rekening betaalde van 25,30 gulden, om vervolgens een herinnering te ontvangen voor bijna hetzelfde bedrag: 25,31 gulden.

Hij probeert contact op te nemen met Tele2, maar de klantenservice blijkt overbelast. Postma spreekt daarom zijn naam en nummer in, zodat hij teruggebeld kan worden. Terwijl hij - vergeefs - wacht op de reactie van Tele2, besluit hij toch maar de 25,31 gulden te betalen.

Postma ontploft bijna als hij vervolgens post krijgt van Tele2's incassobureau Intrum Justitia. Of hij even 25,31 gulden wil betalen, plus 134,58 gulden incassokosten. 'U kunt zich hopelijk voorstellen hoe kwaad een mens dan kan worden.' Dagenlang doet hij vruchteloze pogingen om door te dringen tot het incassobureau. Veel gehoord: 'Probeert u het zaterdagochtend nog eens.'

Na anderhalf uur proberen krijgt hij op een dag Tele2 aan de lijn. Het probleem zou onder meer te maken hebben met een verkeerd rekeningnummer en een automatische incasso, die is geweigerd door de bank.

Echt duidelijk wordt het Postma allemaal niet, temeer omdat hij (dubbel) heeft betaald én er steeds voldoende saldo op zijn rekening stond. En docent Postma heeft er verstand van, want de neerlandicus en econoom schreef ooit een boek over debiteuren en crediteuren.

Alle uitleg ten spijt, zijn geld heeft hij nog niet terug. 'Goedkoper bellen met Tele2? Dat kan, maar het lijkt erop dat je winstkansen bij de Staatsloterij groter zijn.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden