Tele2 gaat mobiele bellers inpalmen als prijsstunter

Tele2, de grootste alternatieve aanbieder van vaste telefonie in Nederland, gaat zich vanaf 1 september ook presenteren als mobiele aanbieder....

Al enkele weken circuleerden geruchten dat Tele2 zich op de mobiele markt zou willen begeven, maar het bedrijf wil dit nu pas bevestigen en met details over de plannen naar buiten treden.

'We verwachten dat de komende vijf à tien jaar steeds meer mensen hun vaste telefoon definitief zullen verruilen voor enkel een mobiel abonnement', zegt T. Aurik, directeur van Tele2. 'Die tendens kunnen we niet negeren, willen we in de toekomst nog meetellen.' Circa 11,5 miljoen Nederlanders hebben nu een mobiele telefoon.

Tele2 bedient nu naar eigen zeggen een miljoen huishoudens en kleine bedrijven in Nederland, die via een viercijferige code goedkoop bellen op het vaste net.

Voor mobiel bellen maakt Tele2 gebruik van de zendmasten van Telfort. De nieuwkomer is daarmee de eerste zogeheten mobile virtual network operator in Nederland. Dit is een bedrijf - zonder eigen netwerk - dat capaciteit huurt bij een bestaande aanbieder, om vervolgens onder eigen naam mobiele diensten te exploiteren.

Daarmee onderscheidt Tele2 zich van verkopers zoals Debitel en Talkline, die abonnementen van derden aan de man brengen. Een buitenlands voorbeeld van dit nieuwe type speler is het Britse Virgin Mobile, een bedrijf van miljardair Richard Branson.

Onderzoeksbureau Forrester voorspelde vorig week dat zich op de Europese markt meer partijen als mobiele aanbieder zullen melden; tot de kandidaten behoren ook winkelketens en financiële instellingen. Hoewel veel bestaande mobiele aanbieders nog huiverig zijn, heeft het toelaten van nieuwkomers onder meer als voordeel dat de netwerkcapaciteit beter wordt benut, aldus Forrester.

Het aanbod van Tele2 is een mengvorm tussen een abonnement en prepaid-bellen. Een klant kan zijn beltegoed telefonisch opwaarderen. Het gewenste bedrag wordt echter niet vooraf, maar aan het einde van de maand in rekening gebracht. Niet gebruikte minuten blijven een jaar staan.

Vaste abonnementskosten rekent Tele2 niet. Het tarief tijdens de piekuren varieert van 24 tot 86 cent per minuut, afhankelijk van het gekozen nummer: vast of mobiel, voicemail of een andere Tele2-klant. Na zeven uur 's avonds en in het weekend is het tarief 24 cent tot 33 cent.

Daarmee claimt Tele2 niet de allergoedkoopste te zijn, maar opereert het bedrijf wel aan de onderkant van de markt. Ook worden klanten met lokkertjes gepaaid. Zo kosten sms-berichten - na bellen verreweg de populairste toepassing van mobiele telefoons - tot februari volgend jaar 24 cent. Daarna zal de prijs volgens directeur Aurik 'iets stijgen'; nog niet bekend is hoeveel. Blijvend is de bonus die de klant ontvangt voor elk inkomend gesprek, inclusief voicemail, van 7 cent per minuut. Het spaarbedrag wordt bij het beltegoed opgeteld.

Naast bellen in het buitenland verkoopt Tele2 informatie. Via sms kunnen het weer of files opgevraagd worden. Hiermee negeert Tele2 de WAP-diensten van concurrenten, die volgens Tele2 'niet gebruiksvriendelijk' zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden