Tekenfilm voor volwassene is zwart en wreed

De tekenfilmindustrie heeft de volwassene ontdekt als doelgroep. Na het succes, dat series als The Simpsons en Southpark onder volwassenen hadden, ontwikkelen internationale bedrijven nu ook animaties speciaal voor volwassenen....

Zo programmeert de zender Cartoon Network volgend jaar drie series voor kijkers rond de 20 jaar in de avonduren. Het zijn soaps en sitcoms in animatievorm, zegt M. Nagelkerke, adjunct-directeur van de Nederlandse divisie van Cartoon Network. 'Het gaat om de dialogen. De verhalen stippen de realiteit aan, maar overdrijven die. Ze nemen het leven niet zo serieus.'

Ook TV Loonland uit Duitsland is bezig met drie series voor volwassenen. En het Engelse Aardman, dat tot nu toe alleen familie-entertainment maakte, ontwikkelde de animatie Angry Kid, over een volwassen man die geen volwassene wil worden.

De cartoons draaien om mensen, en niet om knuffeldieren, zoals soms bij kinderseries. Belangrijk zijn de zwarte humor en de ironie. De grappen zijn vaak wreder en bevatten meer geweld.

Animaties worden steeds serieuzer genomen. Zo zouden er volgend jaar Academy Awards worden uitgereikt voor de beste animaties. Een groeiend aantal volwassenen kijkt naar Cartoon Network, aldus Nagelkerke. Binnen een jaar tijd is het aandeel van kijkers boven de twintig jaar gestegen van 32 naar 39 procent. Onder jongeren van 13 tot 19 jaar steeg het aandeel kijkers met 5 procent. Binnen een paar jaar wil Cartoon Network programma's ontwikkelen die ook oudere twintigers en begin-dertigers aantrekken.

De zender is populair onder studenten. 'Studenten gaan helemaal voor Cow & Chicken', zegt Nagelkerke. 'De serie heeft absurde humor, en neemt het Amerikaanse gezinsleven op de hak.' Johnny Bravo, een soort Popeye met enorme kuif, heeft zelfs een cultstatus verworden onder jongeren. In de Verenigde Staten zendt Cartoon Network al talkshows uit met de cartoonheld als gastheer. Ook de Nederlandse zender gaat dit doen.

En verdient de industrie bij kindercartoons flink aan merchandising ook bij volwassenenseries is dat mogelijk, aldus Nagelkerke. Hij denkt niet alleen aan kleding, maar laat ook spelletjes op internet ontwikkelen, evenals Tamagotchi-achtige cartoonhelden, die gebruikers moeten verzorgen op hun wap-telefoons. 'Gaming is een enorm succes', zegt Nagelkerke. 'We krijgen per maand anderhalf miljoen pageviews.'

Op internet zijn de volwassenencartoons al langer een succes. Tot nu toe ontbrak het vooral aan zendtijd op televisie. Het Amerikaanse Wildbrain zegt per maand meer dan een miljoen pageviews te hebben op de sites met zijn volwassenencartoons. Ook het Amerikaans-Engelse Atom Films heeft animaties die naar eigen zeggen op meer dan tien miljoen computers staan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden