INTERVIEW

'Tegenwoordig is boodschappen doen het levensmotto'

Rapper Yousef Gnaoui (Sef) houdt van contrast. De levensles op zijn nieuwe album In Kleur, dat vrijdag verschijnt: denk na. En wees roekeloos.

Rapper Yousef Gnaoui/Sef. Beeld Frank Ruiter
Rapper Yousef Gnaoui/Sef.Beeld Frank Ruiter

Solo of samen?

'Samenwerken is leuker. Gezelliger. Een soloproject is een grotere uitdaging. Het is moeilijker om een heel dan een half nummer te schrijven.

'Voor In Kleur had ik al veel nummers in mijn eentje gemaakt toen ik het samenspel en de luchtigheid begon te missen. Ik vond dat de balans op het album naar het iets te serieuze helde. Dat past niet bij mij. Ik hou van contrast. Contrast is realistisch. Op een begrafenis zal ik altijd een grapje maken.

'Als ik muziek maak met anderen ben ik wat losser. Dus heb ik een huis gehuurd in Bergen aan Zee, met SirOJ en FS Green, die het album hebben geproduceerd. Willem van The Opposites was er, Dio, Faberyayo, Willie Wartaal en de producers Spanker en Garrincha. Het doel was om samen nog meer nummers te maken.

'Ik had bedacht dat we overdag zouden werken en 's avonds konden chillen. Maar iedereen die daar was, vindt muziek maken het leukste dat er is, dus chillen was: laten we nóg een nummer maken, maar dan met een paar flessen wijn op. Of knetterstoned - zo is het nummer Crème ontstaan. We hebben nog een stuk of veertien liedjes liggen die nu niet zijn gebruikt.'

Mooie zinnen of mooie muziek? (1)

'Mooie muziek, zéker. Ik vind tekst minder belangrijk dan muziek. Het begint bij mij ook altijd met muziek. Bij het eerste album, De Leven, had ik van tevoren bedacht hoe alles moest klinken. Ik wilde een eighties-discosound. Voor In Kleur had ik in eerste instantie een UK garage-geluid in gedachten, maar na een tijdje vond ik dat ik veel te trendy bezig was. Ik wilde juist op zoek naar iets geks, iets dat er nog niet was. Dat kost tijd, vandaar dat er vier jaar tussen het eerste en het tweede album zit.

'De titel In Kleur had ik al. Dan kun je niet met iets monochrooms komen aanzetten. Geen nummer mocht van mij op een ander nummer lijken. Ik hoop dat het geheel klinkt als een georganiseerde chaos. Ik zie het album als een fruitschaal. Alle liedjes hebben een andere kleur en een andere smaak, maar ze horen wel bij elkaar.'

De leven of het leven?

'Ik vind het grappig dat 'de leven' een gevleugelde uitspraak is geworden. Ik had een tijdje een Twitter-search aanstaan op de hashtag #deleven. Om de paar minuten kwamen er nieuwe berichten voorbij. Mijn favoriet: 'Ah, lekker, een flesje Canei en een jonko. #deleven'.

'Ik denk dat mensen #deleven aangrijpen als een soort bezinningsmomentje. Zo van: ah, wát een leven! Dat was ook de kern van mijn gedachte, maar het is leuk dat er door anderen steeds meer betekenis aan is gegeven.

'Het verschil tussen je album Het Leven of De Leven noemen, is dat je in het eerste geval zegt: hier mensen, zó zit het. Alsof ik het leven begrijp, de antwoorden heb. De Leven gaf weer wat ik op dat moment dacht te snappen van het leven. Daarmee wilde ik dus gelijk aangeven dat ik er eigenlijk óók helemaal niks van snap, en dat mijn idee van hoe het leven geleefd moet worden, telkens verandert.

'In Het Nachtleven, op De Leven, zeg ik 'party on is het levensmotto'. Tegenwoordig is boodschappen doen ook het levensmotto. Minder party, meer boodschappen.'

Allemaal chicks of helemaal niks?

'Eén chick, al 8,5 jaar.'

Mc Sef: voor de lol of voor het geld?

'Ik sta vaker op het podium als mc van dj The Flexican dan als soloartiest. Mc'en is mijn belangrijkste inkomstenbron én ik vind het leuk. Als mc ben je de link tussen de dj en het publiek. Als jij iets vraagt aan de mensen - zing mee of doe je handen in de lucht - dan zit de hele zaal eventjes op dezelfde golflengte. Dan verlaat iedereen z'n eilandje en wordt het magisch.

'Door mee te gaan met Flex hoor ik doorlopend nieuwe clubmuziek. Het irrationele van met zijn allen op harde muziek bewegen, vind ik vet. We kunnen best zonder. Je eet en drinkt om te overleven, je werkt om geld te verdienen. Van een leven zonder dansen word je hoogstens iets minder gelukkig. Maar muziek en andere kunstuitingen maken mensen mensen, denk ik. Apen dansen niet.'

Drank, drugs of detoxsap?

'Dan toch het gezonde sapje tegenwoordig. Als Flex en ik vroeger vier shows op een dag hadden, konden we bij de eerste al ladderzat zijn en de andere drie tóch nog tot een goed einde brengen. Dat werkt nu niet meer.

'Ik wil het ook niet meer. Hoewel, als ik dronken dezelfde kwaliteit zou kunnen leveren als nuchter, weet ik niet of ik het zou laten. Want daar gaat het om: als mensen kwaliteit van je verwachten, moet je ook kwaliteit leveren.

'Het was tijdens een optreden met Flinke Namen dat ik me realiseerde dat het zo niet langer kon. Ik was in de twintig, had een buik en raakte buiten adem tijdens een vers. En Flinke Namen bestaat dus uit drie rappers hè; ik hoefde niet eens een heel nummer te rappen. Het sloeg nergens op.

'Tegenwoordig sport ik. Ik sta vroeg op en zit vooral overdag in de studio, omdat ik niet wil dat het normale leven aan me voorbij gaat. Ik merk dat gezond en regelmatig leven een langduriger pleziereffect geeft. Het maakt de keren dat ik drank en drugs doe leuker.'

Lil' Kleine of Fresku?

'Ik zal altijd voor Lil' Kleine kiezen. Kleine is een gappie. Ik ken hem al lang. Een tijdje geleden gingen we voetballen. Over sporten gesproken: die gast heeft écht geen conditie.

'Kleine, Ronnie Flex en de andere jongens van hiphopcollectief New Wave doen me denken aan de tijd dat wij - Dio en The Opposities - begonnen. We waren nog niet bezig met de consequenties van ons gedrag, sprongen overal head first in. Afgelopen zomer was ik op Solar Weekend in Roermond, waar Ronnie een nummer meedeed met Broederliefde. Tijdens dat optreden nam hij een pil. Hij kwam helemaal uit zijn reet het podium af en moest toen nog ergens anders optreden. Dat zou ik nu nooit meer doen, maar zo gingen die dingen weleens.

'Kleine schetst een mooi beeld van zijn generatie zonder dat hij daar bewust mee bezig is. Daarmee voelt zijn muziek voor mij frisser dan die van Fresku. Ik ben benieuwder waar het heengaat. Ik zit telkens op het puntje van mijn stoel: wat doe je nu weer Kleine? Ik probeer die jongen gezond te laten eten en heb hem weleens gezegd dat hij niet te bijdehand moet zijn, maar ik weet dat je pas iets aan je gedrag verandert als je zelf voelt dat het anders moet. Tot die tijd is Lil' Kleine een rockster.'

Plat of diep?

'Allebei op één album. In Kleur moest klinken als een palet van wat je allemaal kunt denken op een dag; sommige dingen maken veel sense, andere dingen zijn nikszeggend. Ik heb een hekel aan pretentieuze muziek die is gemaakt om diep te klinken. Een nummer dat volgepropt zit met wijsheden vind ik niet zo interessant.

'Als ik luister naar Yeezus van Kanye West hoor ik veel domme shit die gewoon vet klinkt. En dan opeens komt hij met New Slaves, een zwaarbeladen, politiek nummer. Zo'n nummer wint, omringd door domme, vette shit, alleen maar aan kracht.

'Ik ben blij met deze verse op Ze zeggen: 'Ze zeggen dat je bang moet zijn / voor dingen die je niet kent en anders zijn / En dat je niet bijdehand moet zijn / En dat je alles moet geloven wat de krant je schrijft / Maar als je al je informatie uit De Telegraaf haalt / dan is iedereen eng en is alles een gevaar / Je leest de koppen en dan blader je weer naar / de voetbaluitslagen en de roddelpagina.

'De zinnen zijn een paar keer van nummer gewisseld. Ze bleken het beste te passen in Ze zeggen. Als je iets zinnigs zegt in een luchtige context, springen je woorden er het meest uit.'

Mooie zinnen of mooie muziek? (2)

'Mijn favoriete tekst van het nieuwe album zit in het nummer De Wave. Daarin noem ik een reeks levenslessen, dingen die goed zijn om in je achterhoofd te houden. 'Wees verstandig', zeg ik. 'Denk na.' En meteen erna: 'Wees reckless.'

'Verstandig én roekeloos, die twee zijn natuurlijk totaal tegenovergesteld, maar ik vind het allebei even belangrijk.

'Je moet niet consequent willen zijn. Niemand is consequent, iedereen is hypocriet. Ik spreek mezelf op het album tegen, ik spreek mezelf ten opzichte van het vorige album tegen. Jezelf tegenspreken is volgens mij het meest menselijke dat er is.'

CV Yousef Gnaoui

1984 geboren in Amsterdam
1996 havo, Fons Vitae Lyceum
2004 oprichting rapgroep Flinke Namen met The Flexican, Fit en Murth
2008 hits Stuk en Me Nikes (met The Partysquad, Sjaak en Dio)
2009 debuutalbum met Flinke Namen, Superstuntwerk
2009 hits Tijdmachine en Aye met Dio, Broodje Bakpao met The Opposites
2011 solodebuutalbum De Leven, gelijknamige titelsong voor de film Rabat
2012 hit Bagagedrager met Gers Pardoel
2015 album In Kleur
Yousef Gnaoui woont met zijn vriendin in Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden