Tegenstrooms

Op de Utrechtse Neude was het vrijdag op Tweetakt een jungle aan lieve, gekke, prille jeugdvoorstellingen.

Vrijdag, tijdens de openingsdag van Festival Tweetakt, probeerde een vlammend rode actrice, (Anneke Sluiters) de duivel op te roepen tijdens een ironischlugubere seance, met lucifers, tomaten, rosbief en plakband. Over twee weken, wanneer dit belangrijkste internationale festival voor jeugdpodiumkunsten in Nederland is opgedoekt, doen jonge meisjes onder regie van Alexandra Broeder aan uitdrijving. Satan neemt bij hen de vorm aan van hun moeder; daar willen ze vanaf tijdens Mamma van NTJong. Je zou haast denken dat Tweetakt 2014 als thema heeft: 'ik & het kwaad' want acteur Niek van der Horst speelt bijvoorbeeld in zijn eentje in Goed Kwaad van Theater Artemis alle pestkoppen, waaghalzen en meelopers uit één klas. En de jonge actrice Wies Fest ziet in haar solo de fixatie op het uiterlijk als bron van ellende voor jonge meisjes zoals zijzelf.


Maar Tweetakt kent geen thema's. Daarvoor is de programmering te divers, in genre, onderwerp, niveau en lengte. Van pril tot ervaren, van twintig minuten tot twee uur, van tegendraads tot lief, van cabaret, muziek, theater en dans tot beeldende kunst, installatie, raps, radio en debat. Als het maar jong, tegendraads en veel is.


Tweetakt is een jungle. Je moet goed weten te navigeren om wegwijs te worden uit het aanbod. Geen wonder dat op de Neude, in het centrum van Utrecht, tijdelijk het Wilde Westen is nagebouwd, met wc's achter saloondeuren. Daar ook vond de magere festivalopening plaats. Artistiek leider Petra Blok houdt niet van speeches. Hierdoor mist ze het moment een statement te maken over de huidige jeugdpodiumkunsten en het belang van een brede jeugdcultuur. Nu mochten 150 basisschoolleerlingen met een stel volwassenen een schattige Indianendans doen, waarna een veertjeskanon knalde. Wat blije indiaantjes in het Wilde Westen hebben te zoeken, roept historische verwarring op. Maar zo diep moet je blijkbaar niet nadenken.


Van de korte openingssolo's maakte Sluiters indruk met haar weirde verschijning en sekte-achtige adoratie van Lucifer. Wies Fest, vorig jaar winnaar van de ITs On Tour prijs, is ook nog een prille theatermaker, blijkt uit haar solo What am I doing, Where am I going. Dat geldt ook voor de in Maastricht als performer afgestudeerde Iris van den Ende. Haar interpretatie van een filiaalmanager blijft hangen; spannender is de wijze waarop ze transformeert tot chillend mbo-meisje.


België is traditiegetrouw goed vertegenwoordig op Tweetakt. Jef van Gestel liet een heerlijk anarchistisch, rommelig en vindingrijk Leeghoofd zien, voor kinderen vanaf 4 jaar. De dansvoorstelling Sens Interdit, ook uit België, was cartooneske dans met veel gekke bekken en brutale balletparodie maar met weinig lijn. Waarom de voorstelling Verboden in te rijden heet? Omdat Tweetakt graag tegen de stroom inrijdt?


Festival Tweetakt t/m zondag 20/4, op vele locaties in Utrecht. De bijbehorende expositie KAAP op Fort Ruigenhoek t/m zondag 29/6. tweetakt-kaap.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden