Techblog - 'Apple huurt topman Tesla in'

Nieuws, geruchten, tweets en andere tijdingen uit de wereld van de technologie, bij elkaar geblogd door de specialisten van de Volkskrant.

null Beeld reuters
Beeld reuters

Apple heeft een voormalig topingenieur van Tesla ingehuurd om het bedrijf te helpen met de ontwikkeling van zijn eerste auto. Dat schrijven 9to5mac en Electrek op basis van niet nader genoemde bronnen. Het zou gaan om Chris Porritt, die eerder topingenieur was bij autofabrikant Aston Martin. Hij is een belangrijk figuur uit de Britse auto-industrie.

Apple heeft wel meer voormalige Tesla-werknemers aangetrokken - Tesla-topman Elon Musk noemt het bedrijf uit Cupertino niet voor niets schertsend 'het Tesla-kerkhof'. Maar het zou voor het eerst zijn dat er iemand wordt aangenomen die bij de bovenste regionen van de autofabrikant vandaan komt.

Volgens de website werkt Porritt bij de afdeling 'speciale projecten', en daar zou voornamelijk aan een auto van Apple worden gewerkt. Apple heeft overigens nooit officieel bevestigd dat het aan een eigen auto werkt. Eerder deze week ging al het gerucht dat het bedrijf een geheim laboratorium in Duitsland zou hebben, waar aan de technische specificaties van zo'n 'iCar' gesleuteld zou worden. (Thomas van der Kolk)

null Beeld anp
Beeld anp

Zo heb je als Schotse voetbalclub een website waarop je je fans informeert en kaartjes voor wedstrijden verkoopt, zo heb je niks meer. Met dank aan je hostingbedrijf, dat bij een onderhoudsbeurt een onbekend aantal websites heeft gewist.

123-reg wil niet zeggen hoeveel websites er in een zwart gat zijn verdwenen. Het bedrijf heeft 1,7 miljoen klanten, van wie er 800 duizend in het Verenigd Koninkrijk zijn gevestigd. De onverwacht grote schoonmaak gebeurde door een programmeerfout, aldus 123-reg, dat niet beschikt over volledige backups. Maar sinds een dag wel over hele boze klanten.

De voetbalclub, Ross County, probeert zijn website weer overeind te krijgen voor de match komend weekeinde tegen Celtic. (Peter van Ammelrooy)

Spelers van Celtic treffen zondag een mogelijk websiteloze Ross County. Beeld photo_news
Spelers van Celtic treffen zondag een mogelijk websiteloze Ross County.Beeld photo_news

Elf jaar heeft de zaak geduurd, maar de Amerikaanse opperrechter heeft eindelijk het laatste woord gesproken. Google Books, het project waarbij miljoenen boeken worden ingescand voor de webbibliotheek van de technologiegigant, mag. Het Amerikaanse hooggerechtshof heeft maandag een beroep van het schrijversverbond The Authors Guild afgewezen en daarmee de zaak op slot gegooid.

Google begon in 2004 met het inscannen en indexeren van boeken, veelal zonder toestemming van uitgever of auteur. Hierdoor zouden in de resultaten van de zoekmachine voortaan ook zinsneden van geïndexeerde boeken worden vertoond. Handig voor internetgebruikers, maar volgens The Authors Guild en meerdere zelfstandige schrijvers een inbreuk op hun auteursrecht.

In 2005 spanden zij daarom een rechtszaak aan. Het werd een langslepend proces, met in 2013 een eerste uitspraak van de rechter: wat Google doet, mag. Daarop ging het zelfverklaarde schrijversgilde in hoger beroep, maar kreeg niet zijn zin. Een laatste kans bood een stap naar de opperste macht, het hooggerechtshof, maar die hield maandag de uitspraak van oktober 2015 ongemoeid.

De database van Google biedt een inkijkje in zo'n 20 miljoen boeken, waarvan vaak een selectie bladzijden en soms hele hoofdstukken inzichtelijk zijn. Van een deel van die publicaties is de copyright inmiddels verlopen, maar ook miljoenen recente boeken zijn te vinden via Google Books.

Tegen de aantijgingen van de schrijvers bracht Google in dat de boekverkoop juist profiteert van de database. Lezers komen sneller achter het bestaan van boeken, waardoor ze meer zullen aanschaffen, luidt de redenering van Google.

Het bedrijf mag de handjes dichtknijpen dat het hooggerechtshof de schrijvers niet in het gelijk heeft gesteld; een schadevergoeding was hoogstwaarschijnlijk in de miljarden gelopen.

Google-kantoor in New York. Beeld epa
Google-kantoor in New York.Beeld epa

Techlegende en Apple-bestuurder Bill Campbell is op 75-jarige leeftijd overleden. Dit bevestigen familieleden van hem. 'The Coach', zoals hij door velen werd genoemd, streed al een lange tijd tegen kanker. Campbell maakte vooral naam als inspirator van iconen uit Silicon Valley als Steve Jobs en Jeff Bezos.

Campbell stond zelf onder meer aan het roer bij Inuit. Later trad hij in dienst bij verschillende bedrijven waaronder Apple, Claris en Go. Bij Apple was Campbell een van de mensen die door Steve Jobs werd aangesteld, nadat die daar in de jaren negentig was teruggekeerd.

Op de Columbia University was Campbell footballcoach en dat leverde hem de bijnaam op. Hij fungeerde als klankbord voor vele techgrootheden. Naast Jobs en Bezos zochten ook Larry Page, Eric Schmidt en Ben Horowitz geregeld contact met Campbell voor raad.

Een Apple Store in Duitsland. Beeld epa
Een Apple Store in Duitsland.Beeld epa

Apple heeft een geheim laboratorium in hartje Berlijn waar het werkt aan de ontwikkeling van zijn eerste eigen auto. Dat schrijft de Frankfurter Allgemeine Zeitung op basis van gesprekken met ingewijden. De 'iCar' of 'Apple Car' zal volgens deze bronnen in eerste instantie niet bij de autodealer verschijnen, maar ingezet worden als autodeeldienst. Pas later zou de auto dan eventueel in massaproductie worden genomen. Dit omdat Apple nog niet over een groot distributienetwerk beschikt als het gaat om auto's.

Verder zou het niet gaan om een automatisch rijdend voertuig, zoals de auto's waar onder andere Google en Ford aan werken. De productie van de Apple-auto zou plaatsvinden in Oostenrijk en in handen zijn van toeleverancier Magna. In Berlijn werkt volgens de krant een team van 15 tot twintig personen uit de Duitse auto-industrie aan de technische aspecten. Het gaat volgens de krant om mensen van een 'hoog kaliber'. In 2019 of 2020 zou het voertuig op de markt moeten komen.

De geruchten dat Apple aan een eigen auto werkt doen al jaren de ronde, maar tot nu toe werd gedacht dat dit vooral in thuisland de Verenigde Staten zou plaatsvinden. Apple zelf heeft nooit officieel bevestigd dat het een auto op de markt wil gaan brengen. (Thomas van der Kolk)

Het internet heeft gesproken: dit omgerekend meer 300 miljoen euro kostende onderzoeksschip moet de naam Boaty McBoatface op de romp gaan krijgen. Dat is de uitkomst van een internetpeiling die de Britse Onderzoeksraad voor Milieu (NERC) had uitgeschreven en die de afgelopen weken viraal is gegaan.

Internetters konden bij deze peiling zelf een naam voor het schip aandragen. Boaty McBoatface is bedacht door BBC-presentator James Hand, die al snel spijt had van zijn lollig bedoelde inzending. Hij had namelijk liever gezien dat een andere aangedragen naam had gewonnen: RRS David Attenborough, naar de beroemde Britse bioloog en televisiemaker die natuurdocumentaires voor diezelfde BBC maakt. Die naam eindigde op de vijfde plaats.

Gelukkig voor Hand en de NERC is de peiling niet bindend. De NERC heeft laten weten 'te zijner tijd' zijn beslissing bekend te maken. Wij gokken erop dat het niet 'Boaty McBoatface' gaat worden. En ook niet 'What Iceberg', ' I like big boats & I cannot lie', 'It's bloody cold here', 'Usain Boat', 'Ice Ice Baby' of een van de vele andere onzinnamen die hoog scoorden in de peiling.

Het nu nog naamloze vaartuig is het duurste en meest geavanceerde onderzoeksschip van Groot-Brittannië. Het stelt onderzoekers in staat om zelfs in de winter onderzoek te doen naar smeltende ijskappen op zowel de Noord- als de Zuidpool. (Thomas van der Kolk)

Top-10 (aantal stemmen)

RRS Boaty McBoatface – 124,109
RRS Poppy-Mai – 34,371
RRS Henry Worsley – 15,231
RRS It's bloody cold here – 10,679
RRS David Attenborough – 10,248
RRS Usain Boat – 8,710
RRS Boatimus Prime – 8,365
RRS Katherine Giles – 7,567
RRS Catalina de Aragon – 6,826
RRS I like big boats & I cannot lie – 6,452

Artistieke impressie van de nog naamloze boot in het Poolgebied. Beeld epa
Artistieke impressie van de nog naamloze boot in het Poolgebied.Beeld epa

De populariteit van de iPhone dendert achteruit en dus moet de productie van de mobiele apparaten ook dit tweede kwartaal verder worden teruggeschroefd. Dat schrijft de Japanse zakenkrant Nikkei vrijdag. Met name de verkoop van de iPhone 6S en 6S Plus blijven achter bij de verwachtingen.

De krant beticht techreus Apple er bovendien van het aanbod van de onlangs gelanceerde iPhone SE opzettelijk schaars te houden. Apple zou leveranciers van onderdelen al hebben ingelicht over de plannen.

Apple lanceerde de kleinere en relatief goedkopere iPhone SE vorige maand. De introductie gebeurde in een voor Apple bijzonder kwartaal. Analisten verwachten dat de verkoop van iPhones in de eerste drie maanden van dit jaar voor het eerst sinds begin 2007 op kwartaalbasis is gedaald.

null Beeld afp
Beeld afp
null Beeld afp
Beeld afp

Eén van de voordelen van een Mac-computer, aldus de loyaalste fans van Apple, is dat ze zo lang meegaan. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook een computer waaraan je langer lol beleeft dan de vier, vijf jaar die computerbouwers doorgaans rekenen voor de levensduur van hun producten.

Vandaar dat de fanboys vrijdag hun wenkbrauwen fronsten toen bleek dat Apple de pagina heeft aangepast waarop zijn milieubeleid en maatschappelijke verantwoordelijkheid toelicht. Daarop stelt het Californische elektronicabedrijf dat zijn Macs (iMac, MacBook, Mac Pro) in elk geval vier jaar meegaan. Zijn iPhones en iPads zijn gebouwd om het minstens drie jaar uit te zingen.

De 'ophef' is een beetje eigenaardig. Apple zegt NIET dat kopers hun Macs na vier jaar aan de straat kunnen zetten. (Om juridische redenen, zo blijkt, mag/kan Apple ook niet zeggen dat je met producten wel tien jaar doet).

Apple's computers gaan lang mee, getuige bijvoorbeeld het liefdevolle afscheid dat MacWorld-auteur Christopher Phin vorig jaar schreef voor zijn MacBook Pro uit 2008. Phin kocht een andere omdat video's bewerken op dit ouwetje wel erg bewerkelijk werd.

Het is overigens maar goed dat iMacs niet na vier jaar instorten, want onderdelen vervangen in deze alles-in-één-computers is niet eenvoudig.

Het is vaak eerder een kwestie van verouderde software dan van uitgerangeerde hardware dat we onze computers vervangen. Er valt nog heel goed te websurfen en e-mailen met 'bejaarde' computers, je moet er alleen niet de allernieuwste toepassingen op willen draaien, of de jongste versie van het besturingssysteem.

En dat geldt helemaal voor smartphones en tablets. De iPad die ik in 2010 kocht doet het nog steeds prima als hele grote mp3-speler die draait op iOS 5.1.1 - als ik even vergeet hoe lekker vlot de nieuwe iPad Pro (9,7 inch) werkt.

Als het aan Jake Harms ligt, krijgen oude Macs na hun pensionering nog een tweede leven als aquarium of bureaulamp - zijn website laat tal van voorbeelden zien.

Nog een kruimel nieuws die Apple-watchers op de duurzaamheidspagina vonden: het gaat zijn besturingssysteem voor de iMac en MacBook MacOS noemen in plaats van OS X. Stop de persen. (Peter van Ammelrooy)

Van een oude iMac (uit 1998) kun je altijd nog een aquarium maken. Beeld Jake Harms
Van een oude iMac (uit 1998) kun je altijd nog een aquarium maken.Beeld Jake Harms
De allereerste Mac uit 1984. Beeld Apple
De allereerste Mac uit 1984.Beeld Apple

Naar verluidt heeft Apple een geheim team samengesteld om te onderzoeken welke wijzigingen het aan de App Store kan aanbrengen. Er zou onder andere gekeken worden naar mogelijkheden voor ontwikkelaars om hun apps tegen een vergoeding in de store aan te prijzen.

Bij dat laatste gaat het om een met Googles Play Store vergelijkbaar model, waarbij een app tegen betaling bovenaan komt te staan in de zoekresultaten. Op die manier kan Apple meer verdienen aan de App Store, aangezien de marketingbudgetten van app-producenten steeds verder toenemen, schrijft Bloomberg.

Volgens de geruchten zouden zo'n honderd werknemers op het project zijn gezet. Dat is inclusief menskracht vanuit het advertentieonderdeel van Apple, iAd, dat naar verluidt verkleind wordt. Het team zou geleid worden door Todd Teresi, vice president van het bedrijf.Naast de introductie van betaalde zoekresultaten moet de wijze van browsen door de inhoud worden verbeterd. Aangezien het nieuwe team pas kortgeleden is gestart, is nog niet duidelijk welke veranderingen te verwachten zijn.

De App Store is een belangrijke bron van inkomsten voor Apple. Het bedrijf krijgt zo'n dertig procent van elke verkochte app. De store heeft nu zo'n 1,5 miljoen apps. Klanten hebben sinds de start van de store zo'n 100 miljard apps gedownload. Apple boekte in het afgelopen kwartaal een recordwinst van 18,4 miljard dollar, omgerekend omgeveer 16,4 miljard euro. (Krijn Soeteman / Tweakers.net)

Een voormalig Uber-chauffeur en zijn vrouw lanceren op 19 april in Boston een taxiservice voor vrouwen. ‘Chariot for Women’, dat net als Uber via een app werkt, heeft uitsluitend vrouwen achter het stuur en zal alleen vrouwelijke passagiers en transgenders meenemen. Moeders met kinderen onder de 13 zijn ook welkom, zowel jongens als meisjes.

‘Tijdens mijn duizenden ritjes als Uberchauffeur hoorde ik allerlei verhalen over onveilige ritjes, Uberchauffeurs die vrouwen probeerden te versieren en andere nare zaken’, zei oprichter Michael Pelletz tegen ABC News. Na een angstige nacht met een mannelijke passagier die onder invloed was, vroeg Pelletz zich af: ‘Wat als ik een vrouw was geweest?’ Daarop besloot hij Chariot for Women op te richten.

Chauffeurs worden grondig nagetrokken voordat ze passagiers mogen meenemen. Dagelijks moeten ze een vraag beantwoorden via de app om hun identiteit te bevestigen. Wanneer een passagier zich aanmeldt, krijgen zij en de chauffeur een paswoord toegestuurd. Als die bij de ontmoeting overeen komen, kan het ritje beginnen.

Chariot for Women is niet de eerste taxiservice voor vrouwen. In 2014 werd SheTaxis gelanceerd, maar de service is tijdelijk opgeschort omdat de vraag te groot was en omdat ze van discriminatie beschuldigd werden.

Arbeidsrechtdeskundige Joseph Sulman zei tegen ABC News dat het juridisch gezien niet houdbaar is om passagiers van een bepaald geslacht te weigeren. Chariot for Women is er echter van overtuigd alles juridisch goed dichtgetimmerd te hebben, en is van plan de service snel uit te breiden na de lancering in Boston. (Loes Singeling)

Kelly Pelletz, mede-oprichter van taxiservice voor vrouwen Beeld ap
Kelly Pelletz, mede-oprichter van taxiservice voor vrouwenBeeld ap

Google Chrome ondersteunt met versie 50 niet langer Windows Vista, Windows XP, OS X Mountain Lion en OS X Lion. De zoekgigant kondigde enkele maanden geleden al aan dat het zou stoppen met het ondersteunen van de oudere besturingssystemen.

De zoekgigant zei in november vorig jaar dat het deze maand zou stoppen met de support en toont sinds januari een melding in beeld bij gebruikers van de oudere besturingssystemen dat het moment dichterbij kwam.

Aanvankelijk zou Google in april 2015 al stoppen met het uitbrengen van updates, maar die datum werd meerdere keren uitgesteld. In alle gevallen, op Windows Vista na, gaat het om besturingssystemen die ook van hun maker geen ondersteuning meer krijgen. (Arnoud Wokke / Tweakers.net)

Het roken van elektronische sigaretten is volgens sommigen net zo schadelijk als het roken van een gewone sigaret. Deze uitvinding van Balázs Bank zorgt er misschien wel voor dat u de e-sigaret helemaal niet meer wilt wegleggen. Bank maakte het namelijk mogelijk om de spelletjes Flappy Bird en Snake te spelen op de eVic-VTC Mini. Dat is een e-sigaret met een display waarop normaal gesproken zaken als temperatuur en batterijduur worden aangegeven. Het apparaat maakt gebruik van aanpasbare firmware (software die in hardware is ingeprogrammeerd). Bank speelde het klaar om simpele versies van de populaire spelletjes in het apparaat te programmeren, schrijft VentureBeat.

Doordat het om simpele spelletjes gaat, kunnen ze prima gespeeld worden met het beperkte aantal knoppen op de e-sigaret. Het installeren van de spelletjes is wel op eigen risico, waarschuwt Bank.

En hé, misschien kunnen de spelletjes juist wel helpen met het tegengaan van een rookverslaving. Het is namelijk niet mogelijk om te roken en te spelen tegelijk.

Nu op zoek naar een manier om van de Flappy Bird-verslaving af te komen... (Thomas van der Kolk)

null Beeld YouTube
Beeld YouTube

Hij kost ruim twee keer zoveel dan zijn voorgangers, maar dan krijg je ook wat - een Kindle die ruim 20 procent minder weegt en 30 procent dunner is dan zijn voorgangers. Amazons nieuwste e-reader heet Oasis.

'Compleet anders' ronkt het persbericht dat de komst van de Oasis verkondigt: slechts 131 gram door 'een frame van polymeer dat is gegalvaniseerd'.

Er zit een batterij die 'maanden' meegaat, dankzij 'met een aangepaste celarchitectuur die de stroom en de energie optimaliseert. (-) Een nieuwe sluimerstand zorgt er daarnaast voor dat het stroomverbruik tot een minimum beperkt wordt als je je Kindle Oasis niet gebruikt.'

Amazon levert een hoes mee, 'in de kleuren zwart, wijnrood en notenbruin', waarin ook een accu is verwerkt. 'Twaalf magneten zorgen ervoor dat het apparaat en de hoes stevig en veilig aan elkaar vastzitten, maar ze zijn ook makkelijk van elkaar los te maken als je een keer zonder hoes wilt lezen.'

De Oasis beschikt over het nieuwste Paperwhite-scherm, met een hoge resolutie van 300 ppi. 'De opnieuw vormgegeven ingebouwde schermverlichting biedt 60 procent meer LED's'. Het daarmee helderste Kindle-scherm ooit maakt 'optimaal gebruik van nieuwe cilindrische diffractiepatronen die de consistentie en het bereik van de helderheid verbeteren'.

De boodschap is duidelijk: Amazon heeft een nieuwe Kindle én een nieuwe PR-mens met een vaardig pennetje. De Oasis kost 294,87 euro en wordt de komende weken 'leverbaar' - in elk geval vanaf 27 april. (Peter van Ammelrooy)

Zo ziet de nieuwe Kindle eruit, met een bladzijde uit een thriller van Lars Kepler. Beeld Amazon
Zo ziet de nieuwe Kindle eruit, met een bladzijde uit een thriller van Lars Kepler.Beeld Amazon
Kindle met oplaadhoes. Beeld Amazon
Kindle met oplaadhoes.Beeld Amazon

Klik hier voor de oudere berichten uit het Techblog. Met nieuwtjes over zelfrijdende auto's, hacksoftware, de loudness war, qr-codes en nog veel meer.

null Beeld ap
Beeld ap

Google Agenda krijgt de mogelijkheid om doelen toe te voegen. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld aangeven dat ze vaker willen sporten. De agenda zoekt vervolgens zelf geschikte tijden uit om zo'n doel te verwezenlijken.

Volgens Google moet de functie het makkelijker maken om tijd te vinden voor het bereiken van doelen zoals regelmatig sporten, meer boeken lezen of een nieuwe taal leren. Doelen worden net als afspraken of reminders toegevoegd aan de agenda, maar hoeven niet heel specifiek ingevoerd te worden. Een gebruiker kan aangeven dat hij 'meer wil hardlopen' of een aantal keer per week wil sporten. Google Agenda komt vervolgens zelf met een voorstel voor de frequentie en tijdstippen. Een dergelijk schema kan nog naar wens aangepast worden.

Als er een nieuwe afspraak in de agenda verschijnt op dezelfde tijd waarop een 'doel'-activiteit was gepland, wordt er naar een ander gat in de agenda gezocht. Op het moment dat een ingeplande activiteit begint, krijgen gebruikers een melding. Dan kan met de defer-functie altijd nog voor gekozen worden om de activiteit uit te stellen. Agenda kiest vervolgens weer een nieuw tijdstip uit. Volgens Google wordt de agenda steeds beter in het plannen van activiteiten naarmate de gebruiker de functie meer gebruikt.

In 2015 nam Google de agenda-app Timeful over. Destijds beloofde Google de functies van die slimme agenda te integreren in zijn eigen diensten en dat lijkt nu het geval te zijn. (Julian Huijbregts / Tweakers.net)

null Beeld YouTube
Beeld YouTube

Een lek in een webapplicatie voor het maken van afspraken met de gemeente maakte het mogelijk om afspraken te verwijderen en in bepaalde gevallen gegevens in te zien. De webapplicatie is in gebruik bij ongeveer twintig procent van Nederlandse gemeentes.

De kwetsbaarheid, die werd ontdekt door beveiligingsonderzoeker Guido Vranken, is inmiddels opgelost. Toen hij contact zocht met de Informatiebeveiligingsdienst voor gemeenten, oftewel IBD, bevestigde deze dat de webapplicatie 'Afspraken en Reserveringen' van JCC Software in gebruik is bij 20 tot 25 procent van de Nederlandse gemeentes. De kwetsbaarheid maakte het mogelijk om toekomstige afspraken die burgers met de gemeente maken in bepaalde gevallen in te zien, waarbij gegevens als naam, adres, telefoonnummer en soms ook BSN in te zien waren, aldus Vranken. Hij heeft dit niet bij de afspraak van een ander getest, omdat hij daarmee buiten de lijnen van responsible disclosure zou treden. Ook was het mogelijk om een ingeplande afspraak eenvoudig te verwijderen.

Lees meer bij Tweakers.nl

null Beeld YouTube
Beeld YouTube

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden