Te weinig en te veel van het goede

Jossine Modderman en Arno Kantelberg geven elke week ongevraagd stijladvies aan bekende mensen. Deze week Lieke van Lexmond en Egbert Jan Weber.

null Beeld null

Lieke van Lexmond

Lieke van Lexmond, dat weet u misschien niet, heeft behoorlijk wat in haar mars. Zoals velen van haar generatie laten haar talenten zich niet beknotten tot één stiel. Acteren, presenteren, jureren, Van Lexmond draait haar hand er niet voor om. Ze is ook entrepreneur. Samen met zus, de styliste Jetteke, ontwerpt ze sieraden. En niet zomaar een slavenarmband - nee, hun ringen en oorbellen leggen een zorgvuldig uitgestippelde route af langs de modewegen en naar verluidt is zelfs Anna Wintour een fan. Zelf zou ik zo'n kokosnootketting, zo fors als een scooterslot, aan m'n deur voorbij laten gaan. Maar ja.

Momenteel staat Van Lexmond op ons netvlies vanwege haar rol in het Nederlandse epos Michiel de Ruyter. Haar 'post-bevalling-body', hierboven bij de filmpremière, is jaloersmakend. De zwarte avondjurk van de Frans-Tunesische ontwerpkeizer Azzedine Alaia is formidabel in z'n eenvoud en snit. Prachtig materiaal en zijn befaamde signatuur (strak lijfje, wijde rok) kleedt m'n moeder nog af. Totaal niks mis mee. Toch doet het mij niet watertanden of schuimbekken. Lieke is gezond, stabiel, mooi, fris. Ze is het perfecte buurmeisje, de vriendin die we allemaal wensen, de zus met wie we kunnen shinen op de rode loper, iemand die we zelden zullen betrappen op een faux pas de la mode. Maar ook niet betrappen op onverwachte momenten. Perfectie kan soms persoonlijkheid overstemmen. Laat ze je affikken, laat ze je verafgoden - kan jou het schelen. Maar dóé iets.

Jossine Modderman, hoofdredacteur LINDAnieuws.nl

null Beeld null

Egbert Jan Weber

De hoed is terug op de hoofden van de Hollandse heren en daar ben ik blij om. Op straat zie je ze weer in soorten en maten, van kleine tweedhoedjes tot vlammende flapexemplaren. Ik betoog het al jaren: de hoed is het ideale accessoire voor het Nederlandse klimaat. Het houdt het hoofd warm wanneer het koud is, droog wanneer het regent en koel wanneer die koperen ploert op volle toeren draait. Je kuif gaat er wel van naar de filistijnen, maar daar halen we dan gewoon even een soepele hand doorheen - cool cats als we zijn.

Hier zien we acteur Egbert Jan Weeber een exemplaar dragen op de loper die tegenwoordig vaker níet dan wél rood is. Misschien dat NPO3 bij de première van de Telefilms de sfeer van een CDA-congres wilde oproepen, maar het resultaat is dat iedereen een groenige gloed op de wangen krijgt. Originaliteit is a bitch; hou de loper rood!

Enfin, de outfit van deze knapperd - 'adventitious endowed with irrelevant photogeneity', zou Anthony Burgess zeggen - vatten we samen als eclectisch. Je zou ook kunnen beweren: iets te veel van het goede. Én witte sneakers, én een pak met contrasterende inzetten, én een zwart (niet wit, wat nog bij de sneakers had gepast) overhemd, én dan dus die hoed... Een hoed, lieve vrienden, is als de piek op een kerstboom: hang je de boom te vol met gekleurde ballen, dan ziet niemand meer de piek.

Arno Kantelberg, hoofdredacteur Esquire

null Beeld null
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden