Te veel tv?

Sinds maandag is de commerciele zender SBS 6 op menige kabel te ontvangen. Deze week volgt Veronica. Kan de kijker deze nieuwste zender-uitbreiding nog wel verwerken?...

Natja Iflé van SBS 6: 'We hebben hier geen kantine, maar wel een grote ruimte, waar iedereen om half zes bij elkaar kwam. In de hoeken stonden vier televisies opgesteld. Daar hebben we met z'n vijftigen naar zitten kijken. In het begin natuurlijk een beetje zenuwachtig, want de telefoon rinkelt gewoon door. Maar toen de officiële aftiteling begon, is de champagne ontkurkt en hebben we van het koude buffet gegeten. Heel ontspannen allemaal. We hebben niet veel gepraat over de kijkcijfers. Dat hebben we de dinsdagochtend pas gedaan. Toen was iedereen wel nerveus, benieuwd naar wat de kranten ervan vonden. Het viel niet tegen, geloof ik.'

Elco Brinkman, voormalig minister van WVC: 'Dat is al weer lang geleden zeg, dat ik de Medianota schreef. Dat was in Noordwijk aan het strand. Ik herinner me vooral dat het toen zulk mooi weer was. Maar voor wat betreft de nieuwe zender moet ik u teleurstellen, ik heb er niets van gezien. Ik ben überhaupt niet zo'n tv-kijker, afgezien van het late journaal en soms in het weekend. Ik sluit overigens niet uit dat ik nog heel lang niets zal zien, want je wordt natuurlijk steeds kritischer in de keuze van de programma's. De tijd dat je een knop indrukte en dat zich vervolgens het wonder voltrok, is voorbij. Een kijker heeft veel keus en weinig tijd. Dat betekent dat hij naar kwaliteit gaat zoeken. En als hij dat bij de een niet vindt, zoekt hij bij de ander. Dat wil niet zeggen dat al die zenders geen bestaansrecht kunnen hebben. Als kleine doelgroepen voldoende body hebben, kunnen ze best een zender overeind houden. Dat zie je ook in de tijdschriftensector. Er zijn bladen voor tuinders, voor senioren. Die draaien per slot van rekening ook allemaal.' Gerard van Westerloo, VN-redacteur en broer van SBS 6-directeur Fons: 'Ik heb het niet gezien, want wij hebben hier in Edam geen SBS 6 op de kabel. Jammer, ik had graag gekeken. Ik heb er met Fons wel over gesproken, maar dan zoals broers doen. We hebben het in elk geval niet over de programmering gehad. Ik geloof dat ze een totaal-programma willen gaan maken met films, soaps en snel nieuws.'

Peter Hofstede, media-socioloog: 'Ik heb geprobeerd om te kijken, maar toen ik de schotel er op afstemde, bleek het beeld gecodeerd te zijn. Echt rouwig ben ik daar niet om, nadat ik vorige week een trailer had gezien. Als uit de Zak van Sinterklaas werd er veel reality-tv getoverd. Dat komt erop neer dat iedere correspondent met een cameraatje mag rondzwaaien, zodat elke open gulp op de televisie komt. Het is vreselijk: winden, boeren, copuleren in de vrije natuur, wildplasserij, van alle onsmakelijkheden wordt mededeling gedaan. Zo is Nederland, heet het dan. Nou, kwalitatief is alles wat leuk was, al lang voorbij en kwantitatief is dat binnenkort het geval. Je kunt wel de hele dag zappen, maar die tijd gaat van je rantsoen van 24 uur per etmaal af. Daarom verdwijnt het allemaal vanzelf, want de adverteerders kunnen er ook geen chocola meer van maken. Die worden gek van al die zenders en dat gegoochel met kijkcijfers. Nee hoor, de televisie is aan haar laatste reis begonnen, de reis naar de dood. Nu kan er in sterven veel moois schuilen, alleen ben ik bang dat het geen mooie herfst wordt, maar een grote kladderadatsch.'

Han Nieman van de verenigde reclamebureaus: 'Op kranten- en tijdschriftengebied heb je specifieke bladen en kranten voor specifieke doelgroepen. Daar is men bij de televisie nu naar op weg. Elke doelgroep krijgt zijn eigen tv: bejaarden, jongeren, muziekliefhebbers, lifestyle, nieuws. Alleen denkt iedere zender nu nog de grote stroom en het grote geld te kunnen pakken. Dat is natuurlijk onmogelijk en daarom gaan er klappen vallen. Alleen weet ik niet waar. De reclamewereld is daar ook niet zo in geïnteresseerd. Wij zijn, net als het publiek, alleen geïnteresseerd in pragramma's. Wie dat uitzendt, zal ons verder een zorg wezen. Reclamemakers zitten achterop bij de programmamakers, en worden het liefst zo direct mogelijk naar hun doelgroep gebracht. Zoals je in een blad over golf heel goed kunt adverteren voor BMW, gaat het straks ook met televisie. Daarom is het onderscheid straks niet meer tussen de publieke en commerciële omroep, maar tussen een open en gesloten net. Wie van golf houdt, neemt een abonnement op een golfzender en wie nieuws wil zien, neemt CNN. Dat heeft gevolgen voor de omroepbijdrage. Laten we ervan uitgaan dat er drie publieke netten overblijven. Die kosten tweehonderd gulden aan kijkgeld. Dat kan men best wel eens te duur gaan vinden, als je voor minder geld abonnementen te koop zijn op zenders die alleen uitzenden waarvoor je hebt gekozen.'

Wil Moerer van het Commissariaat voor de Media: 'Voor ons is SBS 6 gewoon een van de zenders die we op het volgen van de Mediawet controleren. We zijn niet gelukkig, maar ook niet ongelukkig. Hoogstens komen er meer zenders en krijgen we meer werk. Maar dat het media-landschap gauw en erg gaat veranderen, is zeker. Wat die mijneer Nieman zei over het onderscheid tussen gesloten en open televisie is waar. Heeft u het ook van een ander.'

Gijs Zandbergen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden