Te snel en door rood licht rijden oorzaak veel ongelukken GVB verbetert veiligheid sneltram

Binnen een jaar worden er voor tien miljoen gulden maatregelen genomen om de veiligheid van de sneltram van Amsterdam naar Amstelveen te verbeteren....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De maatregelen komen voort uit onderzoek naar de verkeersveiligheid op de Buitenveldertsebaan, waar de sneltram na een kilometers lang vrij tracé het overige wegverkeer kruist. Aanleiding van de studies was het toenemend aantal ongelukken op het gelijkvloerse tracé van de sneltram. Vorige maand vielen daarbij, door diverse oorzaken, twee doden. Bij het laatste dodelijke ongeval werd een vijftienjarig meisje bij het oversteken gegrepen door een sneltram.

Uit de onderzoek blijkt dat de belangrijkste oorzaken van de ongelukken zijn het niet verlenen van voorrang, het negeren van rode verkeerslichten door alle weggebruikers en het rijden met te hoge snelheden. Van alle ongevallen in Amsterdam-Buitenveldert is 75 procent te wijten aan te snel en het door rood licht rijden.

Het Gemeentevervoerbedrijf van Amsterdam (GVB) heeft besloten met onmiddellijke ingang de snelheid van de sneltram op vier kruisingen op de Buitenveldertsebaan te verlagen tot maximaal veertig kilometer per uur. De politie gaat scherper controleren op snelheid en het rijden door rood licht. Uit onderzoek is gebleken dat veel automobilisten de maximumsnelheid en ook rood licht aan hun laars lappen. Dat geldt ook voor bestuurders van sneltrams.

Enquêtes onder ongeveer achthonderd scholieren van twee scholengemeenschappen in Amsterdam-Buitenveldert wezen uit dat circa 70 procent van hen gebruik moet maken van de als gevaarlijk beoordeelde Buitenveldertsebaan. Vooral de hoge snelheden van auto's en de sneltram scoren in het onderzoek hoog als gevaar. Ongeveer 20 procent van de ondervraagde leerlingen geeft 'onoplettendheid' aan als oorzaak van ongelukken.

Slechts 1 procent van de leerlingen van de scholengemeenschappen is voor afsluiting van de kruising Cuserstraat-Buitenveldertsebaan, waar vorige maand een scholiere omkwam. Het Gemeentevervoerbedrijf, de stadsdeelraad Buitenveldert en de verkeerspolitie zien meer heil in het afsluiten van de kruising voor fietsers en voetgangers. Daarover wordt in een later stadium pas een beslissing genomen.

Het actiecomité Te Sneltram is gematigd tevreden over de voorgestelde maatregelen. 'Na meer dan 120 ongevallen in 2,5 jaar wordt er eindelijk iets gedaan. Maar we hadden liever gezien dat de sneltram in Buitenveldert de status zou krijgen van een normale tram en dus niet in staat is de verkeerslichten te beïnvloeden. Op kruisingen moeten auto's, fietsers en voergangers te lang wachten voor rood. Dan gaat men gebruikmaken van alternatieve overgangen die gevaarlijker zijn. De maatregelen die nu worden genomen, zijn ad hoc; we hadden meer gewild', aldus N. van Hasselt van het actiecomité.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden