Te gast bij de gast

Veel belangwekkende popplaten verschijnen er dit jaar niet meer. Alleen de hiphopbranche heeft het er nog druk mee, de New Yorker Jay-Z (alias Shawn Carter) in het bijzonder....

Het vervolg op The Blueprint (2001) bestaat uit twee cd's met een eigen titel: The Gift en The Curse.

O jee, een conceptplaat, denk je dan.

Maar nee. Jay-Z bedoelde er vast van alles mee, maar ondanks de pretentieuze subtitels lijkt van een centraal thema nauwelijks sprake. Sterker: zelfs de samenhang is ver te zoeken. Vooral op The Gift, dat dankzij het overstelpende aantal studiogasten en producers die Jay-Z een handje hielpen een bonte potpourri van stijlen is geworden.Zo staat de lompe hiphopproductie van Dr. Dre (The Watcher 2) haaks op het zoete, r & b-achtige geluid van Timbaland (The Bounce). En ook het duo The Neptunes doet mee, met de pooierige Excuse Me Miss en F**ck All Nite.

Eens te meer blijkt hoe incestueus de hiphopscene van nu is. TLC en Destiny's Child-frontvrouw Beyoncé Knowles, die een mopje kwamen meezingen, zijn ook te horen op het pas verschenen album van Missy Elliott, waaraan ook Jay-Z bijdroeg. Ook Timbaland werkte aan beide albums mee. Het circuit der gastbijdragen kent vaste patronen. Echt verrassen doen al die kruisbestuivingen niet meer.

Het gebodene is vrijwel overal van hoge kwaliteit, maar wie het geduld heeft het tweeluik in zijn geheel te beluisteren, zal worstelen met de vraag wat van dit pretentieuze opus precies de bedoeling is. 108 minuten Jay-Z is te veel van het goede.

De boeiendste helft van The Blueprint 2 is daarom het bozer getoonzette The Curse, waarop Jay-Z het simpeler houdt en meer ruimte voor zichzelf opeist.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden