Te duur?

Uitvinder James Dyson maakt ingenieuze, maar prijzige huishoudelijke apparaten. Een rage in Japan, maar te duur voor Nederland?..

Bart Dirks

James Dyson, uitvinder van een revolutionaire stofzuiger en dito wasmachine, donderdag in de Volkskrant: 'In Japan sloeg de stofzuiger direct aan. Japanners willen voor een stofzuiger veel meer geld neertellen dan Europeanen. Japan went snel aan nieuwe technologie. Europa is conservatiever. Engeland valt nog mee, maar in Nederland duurt het even voordat mensen nieuwe technologie begrijpen. Ze zijn hier wat voorzichtiger.'

Roeland Loggen, op jacht naar een wasmachine in de MediaMarkt, Amsterdam-Zuidoost: 'Waarom zou je er een van vijfduizend gulden kopen? Dan moet dat ding er een massage bij leveren. Ik zoek een middenklasser, tussen de 1200 en 1400 gulden. Van een goedkoper exemplaar vertrouw ik de kwaliteit niet, een duurdere is te duur. Ook als ik het geld ervoor had.

Ik heb een tijd in het buitenland gewoond en ben onlangs teruggekomen. In Zweden heeft bijna niemand een wasmachine. Flats en appartementencomplexen hebben een centraal wasgedeelte. Daar staan prima wasmachines met extra grote trommels. Zweden zijn dan ook verbaasd dat ik hier zelf zo'n ding moet kopen.'

Mevrouw J. van Beek, klant in de MediaMarkt: 'Ik denk dat het deze simpele Rowenta Dymbo van 249 gulden wordt. Meer betalen vind ik onzin: een stofzuiger is een stofzuiger.

De Dyson Dual Cyclone kost 899 gulden. Er staat dat-ie in 1991 een Japanse designprijs kreeg en dat het daar een statussymbool werd, hoewel hij nog tweeduizend dollar kostte. Nou, ik hoef geen statussymbool in mijn bezemkast. Waarom zijn die Japanners zo gek?'

James Dyson: 'Japanners hebben kleine auto's en kleine huizen, waar bijna niets in staat, en dus geld over.'

Hiromo Tojo, een Japanner die sinds twintig jaar in Nederland woont: 'Dat is een rare verklaring. De huizen zijn inderdaad klein, maar stampvol. Wel snap ik waarom mijn landgenoten voor die stofzuiger van meneer Dyson zijn gevallen. We zijn dol op nieuwe dingen uit het buitenland en willen dat ons huis en het hele land helemaal schoon zijn. In een bakkerij geeft de ene verkoopster het wisselgeld, de ander het brood. Anders is het al onhygiënisch.'

Verkoper Seth Osei Amankwah van MediaMarkt legt uit waarom je beter een Miele Novotronic W937 van 3200 gulden kunt kopen dan een wasmachine die half zo duur is: 'Vergelijk het met een Mercedes. Die is duur, maar je rijdt comfortabel en hoeft bijna nooit naar de garage. Een Fiat is goedkoper, maar roest sneller en is sneller kapot.

Het toerental van deze Miele is heel hoog. Daardoor hoeft de was maar heel kort in de droger en al zeker geen uren in de winter aan de waslijn. De levensduur van deze is misschien het dubbele van zo'n goedkopere machine. Daarvan moet je misschien na zes jaar een nieuwe kopen. En dan is de BTW misschien wéér hoger.

Het rare is dat mensen zonder moeite een computer van vijfduizend gulden aanschafffen, maar een wasmachine van 1500 gulden al duur vinden. Terwijl die pc na een jaartje is verouderd.'

Linda Dragt, klant in de MediaMarkt: 'Tja, daar heb ik nooit zo bij stilgestaan. Maar zo'n computer is toch iets heel anders. Bij een wasmachine let ik op hoe zuinig hij is en hoeveel herrie hij maakt. Alleen voor een energiebewuste machine wil ik iets meer betalen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden