Te democratisch Europees theater leidt tot een misbaksel

Jeugdtheater De zaal is halfvol en er is geen jongere te bekennen. En dat terwijl de opzet achter de voorstelling One day in Europe van het MUZtheater zo ambitieus is....

Het plan kwam voort uit Magic-Net, een internationaal netwerk dat zich richt op jongerentheater en dat de afgelopen zeven jaar is gesubsidieerd door de EU. Na dit jaar gaat de geldkraan dicht en houdt Magic-Net op te bestaan.

Achter de schermen hebben de workshops en uitwisselingen van Magic-Net ongetwijfeld veel opgeleverd. Helaas is daar op het toneel niets van te zien. Het decor bestaat uit lelijke schotten, de spelers lijken dikwijls geen idee te hebben wat ze staan te doen.

In sommige scènes ontstaan mooie onderonsjes, maar de samenhang bestaat uit veel te wankele lijntjes en er is gekozen voor een vette internationale muzieksaus om dat te verdoezelen. Ook eerdere projecten van Magic-Net hebben nooit internationale allure gekregen. De reden daarvoor is eenvoudig: er is steeds gezocht naar democratisch theater, meerdere regisseurs die werkten aan één stuk. Maar wat dat betreft is theater als een schip: van meerdere kapiteins gaat het echt niet harder varen.

Aan het einde van de voorstelling hangt een treurige, uitgebeende vis aan een haak. Een man in een te grote regenjas grijpt een verfbus en spuit het dier goud. De vis ziet er opeens stukken blijer uit. One day in Europe heeft in zijn geheel iets van die vis. Het is een te lange, abstracte aaneenrijging van uitgebeende scènes met her en der een gouden vonkje. Een misbaksel, voortgekomen uit hooggestemde idealen.

Jowi Schmitz

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden