Tchibo en Eduscho fuseren tot groot Duits koffieconcern

Twee van de grootste koffiebranders in Duitsland en heel Europa, Tchibo en Eduscho, gaan fuseren. Daardoor ontstaat een koffiegigant met een jaaromzet van 5,7 miljard mark (6,4 miljard gulden) en 11.750 werknemers....

ANP, DPA

BREMEN

Tchibo Holding, een houdstermaatschappij van de familie Hertz die behalve koffie ook nog andere belangen omvat, neemt Eduscho over. De twee ondernemingen blijven zelfstandig opereren, maar gaan wel samenwerken 'om de sterke punten bij het aanbod van koffie en gebruiksartikelen en bij de dienstverlening aan klanten nog beter tot hun recht te laten komen'.

Het samengaan leidt tot een ingrijpende wijziging van de verhoudingen op de Duitse koffiemarkt, verreweg de grootste in Europa. Tchibo heeft een aandeel van 20 procent en Eduscho 12 procent.

Dat betekent dat de nieuwe combinatie de leidende positie overneemt van Jacobs, onderdeel van Kraft Jacobs Suchard dat op zijn beurt weer eigendom is van het Amerikaanse concern Philip Morris. Dat bedrijf heeft 30 procent van de markt in handen. Melitta en Aldi zitten rond de 12 procent.

Duitsland neemt ongeveer een kwart van de import en de consumptie in West-Europa voor zijn rekening. Over de hele wereld gezien vormen alleen de Verenigde Staten een grotere markt voor koffie. De consumptie per hoofd van de bevolking in Duitsland bedroeg vorig jaar 5,8 kilo. Binnen Europa drinken alleen de Nederlanders (7,9 kilo per hoofd) en de Scandinaviërs meer koffie.

Eduscho, in 1924 opgericht in Bremen, was tot nu toe volledig eigendom van Rolf Schopf. Tchibo Holding werd in 1949 opgericht. Tot de belangen buiten koffie behoren deelnemingen in sigarettenfabrikant Reemtsma en het chemie- en cosmeticabedrijf Beiersdorf. De jaaromzet van de holding bedraagt 6,3 miljard mark.

Eduscho en Tchibo behalen een flink deel van hun omzet met zogenoemde verswinkels, een in Nederland nog onbekende opzet. Deze zaken verkopen behalve koffie ook koffiezetapparaten, servies en andere producten.

Behalve in Duitsland zijn de twee bedrijven ook actief in Oostenrijk, Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije. De samenwerking moet de positie in deze landen versterken. De fusie zal per 1 januari effectief worden, als de Duitse en de Europese kartelautoriteiten akkoord gaan.

Voor de Duitse radio verklaarde Eduscho-eigenaar Schopf dat hij de concernkas geregeld met eigen geld heeft moeten aanvullen. De onderneming zou vorig jaar diep in het rood terecht zijn gekomen. 'Aartsconcurrent Tchibo is de enige redding voor mijn levenswerk', aldus Schopf. De verkoop levert hem naar eigen zeggen 200 miljoen mark op. Grond en gebouwen blijven zijn eigendom.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.