TCA: jarenlang rechtszaak op rechtszaak

Met het vertrek van de top van Taxi Centrale Amsterdam komt een einde aan jaren strijd tussen chauffeurs en directie....

Taxi Centrale Amsterdam (TCA) werd in 1995 opgericht om de rivaliteit tussen de verschillende Amsterdamse taxiondernemers te beëindigen. Als directeur werd oud-politieman Dick Grijpink aangetrokken, toen al een bekende in de taxiwereld. Met medebestuurders Gerard ‘Bub’ van Gelderen en Hans Janmaat slaagde Grijpink er naar eigen zeggen in om van TCA een gezond bedrijf te maken dat garant staat voor kwaliteitstaxi’s met vriendelijke chauffeurs. Menig Amsterdammer heeft echter een andere associatie bij de centrale.

Toen in 1998 TaxiDirekt het monopolie van TCA probeerde te doorbreken, brak een taxioorlog uit. TCA-chauffeurs reden de concurrentie klem, intimideerden klanten en bedreigden politici die voor de nieuwkomer opkwamen.

In 2003 wierp TaxiDirekt de handdoek in de ring. Grijpink distantieerde zich van het geweld, maar zei de sentimenten van de chauffeurs te begrijpen. En als de emoties oplopen, is een taxichauffeur moeilijk in de hand te houden. Het is een door Grijpink beproefde strategie.

Inmiddels had de TCA-top ook de aandacht van justitie. In 2001 werd het drietal gearresteerd. Op de waslijst met verdenkingen stond onder meer lidmaatschap van een criminele organisatie, witwassen van crimineel geld en afpersing. De heren stonden snel op straat, maar het ‘Marionet’-onderzoek (Grijpink zou een marionet van zijn kompanen zijn) loopt nog altijd.

Tegelijkertijd barstte binnen TCA de bom. Onder leiding van de chauffeurs Jan den Hartog en Cees Meester – in de taxioorlog nog aanvoerder van de ‘knokploeg’ van TCA – begon een opstand tegen het driemanschap. De ‘dissidenten’ hadden genoeg van de cultuur van intimidatie en afpersing die op de centrale bestond, en wilden inzicht in de financiën. Er zouden miljoenen zijn verdwenen.

Vijf jaar lang volgde rechtszaak op rechtszaak. Vorig jaar belandden de partijen bij de Ondernemingskamer, die een onderzoek liet instellen. De uitkomsten daarvan waren reden om donderdag het bestuur per direct te ontslaan.

Rest de vraag waarom de chauffeurs lukte wat justitie niet lukt: het aanpakken van het driemanschap. Volgens justitie heeft het te maken met de complexiteit van het onderzoek, de veelheid aan deelzaken, en het feit dat de verdediging wil dat 150 getuigen worden gehoord. Of de zaak dit jaar eindelijk onder de rechter komt, is daarmee allerminst zeker.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden