Taxioorlog pas over als elke chauffeur meedoet

De taxioorlog in Amsterdam lijkt voorbij, nu gemeente en taxicentrales morgen een herenakkoord sluiten over standplaatsen en telefoonpalen. Nieuwkomer Taxidirect is sceptisch, want het einde van dit conflict is al wel eens vaker voorspeld....

Directeur D. Grijpink van Taxicentrale Amsterdam (TCA) voorspelde voor de derde keer sinds 1996 het einde van de taxioorlog. Ook de Amsterdamse wethouder Köhler is euforisch. Morgen tekenen de gemeente, TCA en de andere taxicentrales een herenakkoord. Maar de taxioorlog is pas voorbij als alle chauffeurs zich erbij neerleggen.

Tot het weekeinde gingen de bedreigingen en het leksteken van banden van auto's van TCA-concurrenten gewoon door. Het herenakkoord voorziet in praktische regels over verdeling van standplaatsen voor alle taxibedrijven en het gebruik van de telefoonpalen. Concurrent Taxidirect vindt het te mooi om waar te zijn en eist dus evaluatie en controle.

De TCA-chauffeurs hebben dikwijls in het verleden laten blijken weinig op te hebben met papieren akkoorden. Zij keren zich niet alleen met woorden maar ook met vuisten en wapens tegen de nieuwe concurrentieregels.

De taxioorlog is voorbij, wist Grijpink in november 1998 toen hij al twee jaar druk in de weer was met acties in Amsterdam en Den Haag tegen de nieuwe Wet Personenvervoer. Die maakt een einde aan monopolieposities in de taxibranche en versoepelt de regels voor nieuwe bedrijven om zich te mengen in de concurrentiestrijd op de weg.

The Parking Company bijvoorbeeld, die automobilisten van de rand van de stad naar het centrum wilde brengen, kreeg te maken met agressieve taxichauffeurs. Snorders, illegale taxi's, werden hardhandig aangepakt. Toen in september 1998 Taxidirect kwam met tientallen chauffeurs, richtte alle agressie zich op hen. Het kantoor werd bezet, honkbalknuppels werden uit de achterbak gehaald, banden werden en worden lek gestoken, concurrenten en hun passagiers zijn uit hun wagens getrokken en zo verder. De inzet van de Mobiele Eenheid heeft TCA-chauffeurs er niet van weerhouden hun strijd door te zetten.

De taxistrijd beleefde in augustus 1999 een dieptepunt toen een TCA-chauffeur een concurrerent belaagde met pepperspray . Daarop suste de president van de Amsterdamse rechtbank de ruzie. Ook toen leek de oorlog voorbij. Grijpink zei toe ruziënde chauffeurs aan te pakken en keihard op te treden.

De taxistrijd ging niettemin onverdroten voort. Een half jaar later zei Grijpink, aan de vooravond van inwerkingtreding van de gewraakte wet in Het Parool: 'Dit is niet geregeld als directies met elkaar gaan praten. Op straat zijn allerlei kleine mensen die hun boterham willen verdienen. De jongens op straat krijgen de zwartepiet omdat ze voor zichzelf opkomen.'

De TCA-chauffeurs hadden een reëel probleem met de nieuwe wet. Een vergunning ging voor zo'n drie ton over de hand, met de nieuwe wet kostte een vergunning bijna niets meer. Het kabinet stelde 300 miljoen gulden ter beschikking en introduceerde gunstige fiscale regelingen, maar dat kon het leed voor de chauffeurs blijkbaar niet wegnemen.

Oud-hoogleraar Rood ging vorig jaar februari bemiddelen, maar ook hij slaagde niet. Ondertussen werd ook duidelijk dat er binnen TCA zelf heel wat is misgegaan, getuige de kritische verslagen van de Amsterdamse recherche. Daar komt nog bij dat allochtone chauffeurs er nog immer over klagen dat zij net voor de nieuwe wet dure vergunningen hebben gekocht die TCA-chauffeurs snel van de hand wilden doen omdat die het onheil wel zagen naderen. Veel allochtone collega's raakten daarvan pas te laat op de hoogte.

TCA kraakte het eindvoorstel van Rood. Nu waren de telefoonpalen het probleem. Grijpink ziet die als exclusief voor TCA, maar ze bleken eigendom van de gemeente. De vice-president van de rechtbank stuurde aan op bemiddeling. De meeste palen mogen nu nog een jaar blijven, de belangrijke moeten weg en de standplaatsen moeten worden gedeeld.

Het is de vraag of de taxichauffeur zich wat aantrekt van het akkoord, als de taxi's van Taxidirect en andere concurrenten op de standplaatsen verschijnen. Tot nu lieten TCA'ers zich weinig gelegen liggen aan taxibaas Grijpink. De taxioorlog is pas voorbij als de chauffeurs de concurrenten hebben geaccepteerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.