'Taxibeleid Mansveld gaat niet ver genoeg'

Er moet meer ruimte komen voor innovatie in de taxibranche. Het nieuwe taxibeleid van staatssecretaris Mansveld (Pvda, infrastructuur) gaat niet ver genoeg als het aan de VVD, D66 en GroenLinks ligt. Ook de PvdA vindt dat er meer geëxperimenteerd moet worden met bijvoorbeeld taxi-apps in de grote steden. Kamerlid Duco Hoogland: 'Het feit dat UberPop opkomt geeft aan dat er behoefte aan is.'

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu tijdens een debat over het taxibeleid. De PvdA, VVD en D66 willen dat de staatssecretaris experimenten in het taxivervoer ook in grote steden mogelijk gaat maken.Beeld anp

De Tweede Kamer debatteerde vandaag over de evaluatie van de Taxiwet. Mansveld wil komend jaar een deel van de bestaande regels schrappen. Zo wordt de verplichte taxameter afgeschaft en hoeven chauffeurs voortaan geen tariefkaart en vergunningsbewijs meer bij zich te hebben.

'Teleurgesteld' in plannen Mansveld
Volgens Barbara Visser van de VVD gaat dat nog niet ver genoeg. 'Dit is een eerste stap.' Ze vraagt zich af of het überhaupt nog wel de taak van de overheid is toe te zien op de kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid van taxi's. 'Dat kun je ook waarborgen met een app.'
Ook Stientje van Veldhoven (D66) zegt 'teleurgesteld' te zijn in de plannen van Mansveld. De staatssecretaris houdt naar haar mening te veel rekening met de belangen van de taxibranche. 'Om wie gaat het nou: de taxichauffeurs of de reizigers?'

Nieuwe categorie in Taxiwet
GroenLinks stelt voor om een aparte categorie in de Taxiwet op te nemen voor particuliere taxidiensten als UberPop. 'Daar moeten minder strenge eisen aan verbonden worden', aldus Liesbeth van Tongeren.

Volgens de kritische Kamerleden vallen ontwikkelingen als de amateurtaxi's van Uber uiteindelijke niet tegen te houden en kan de staatssecretaris er maar beter op anticiperen. Dat kan bijvoorbeeld door nu al te experimenteren met het afschaffen van de blauwe-kentekenplicht, die het nu nog onmogelijk maakt om een privé auto als taxi in te zetten.

Mansveld zegt open te staan voor dat soort proeven. 'Maar met als doel het verbeteren van mobiliteit, niet om een illegale dienst legaal te maken.' Volgens de staatssecretaris heeft de taxibranche met de taxioorlog begin deze eeuw al genoeg roerige tijden doorgemaakt. 'Ik wil daar niet naar terug.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden