Taxi's aanbieden buiten officiële standplaats bij Schiphol wordt vanaf vandaag fors beboet

De taxironselaars die taxi's aanbieden buiten de officiële taxistandplaats van Schiphol, riskeren vanaf vandaag een forse boete. De voorzieningenrechter gaf dinsdag de gemeente Haarlemmermeer gelijk in een kort geding dat een groep van 61 taxichauffeurs had aangespannen tegen die gemeente.

Taxi's op Schiphol. Een taxichauffeur die 'legaal' op Schiphol wil staan, moet hiervoor maandelijks honderden euro's betalen aan de luchthaven. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

De gemeente Haarlemmermeer mag deze taxironselaars weren bij de uitgangen de nationale luchthaven, nu de aanpassing van de Algemene Plaatselijke Verordering hiertoe is goedgekeurd door de rechter. Deze harde aanpak is volgens burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer nodig omdat de niet-officiële taxi's volgens hem de openbare orde schenden en veel overlast veroorzaken. Een eerste overtreding kost 350 euro, daarna kan de boete oplopen tot 1.500 euro. Ook riskeren taxichauffeurs een verblijfsontzegging en kan hun voertuig in beslag worden genomen.

Een taxichauffeur die 'legaal' op Schiphol wil staan, moet hiervoor maandelijks honderden euro's betalen aan de luchthaven. Zij staan op de officiële taxistandplaats. Een deel van de taxichauffeurs weigerde dit bedrag te betalen. Zij staan bij de uitgangen van de terminals reizigers op te wachten om hun diensten aan te bieden.

'Ongepast gedrag'

Volgens een woordvoerder van de luchthaven gedroegen een aantal van hen zich hierbij ongepast, wat het imago van Schiphol schade toe zou brengen. De luchthaven had tot deze maand beveiligers ingeschakeld om de toeristen naar de officiële standplaats te leiden.

De taxironselaars vinden op hun beurt dat zij met hun officiële taxivergunning het recht hebben ook op Schiphol klanten te werven. Zij beschouwen zichzelf als legale taxiaanbieders. 'Ze kunnen ons niet verbieden op Schiphol te staan', betoogde hun woordvoerder Oussama Alaoui-Mdaghri toen. 'Wij zijn ondernemers en willen ons geld verdienen, we willen geen mensen lastigvallen. We gedragen ons niet agressief en lichten geen klanten op, zoals wordt beweerd. Wij weigeren alleen om die honderden euro's per maand aan Schiphol te betalen en een dure Tesla aan te schaffen.'

Daarom gingen zij in beroep tegen het verbod op hun werk dat vorige maandag zou ingaan. Maar de rechter heeft hun in het ongelijk gesteld.

Dat de strijd om de luchthaven zo kon oplopen, komt omdat de spoeling voor de taxichauffeurs de laatste jaren dunner is geworden. Vanaf Schiphol nemen reizigers jaarlijks 750 duizend keer een officieel geregistreerde taxi. Op veel andere locaties in vooral de grote steden neemt het aantal klanten juist af, terwijl het aantal taxi's is gegroeid sinds de markt in 2000 is vrijgegeven.

Is de opdringerige taxichauffeur op Schiphol verleden tijd?

Ferme taal van de autoriteiten: bij Schiphol moet het afgelopen zijn met zichzelf ongewenst opdringende taxichauffeurs, anders volgen er forse boetes. De vraag is even wat de rechter daarvan vindt. Lees hier het hele artikel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden