Taxi-oorlog

HET gedogen van wetsovertredingen en het afschuiven van verantwoordelijkheden hoeft niet altijd tot rampen te leiden, zoals in Volendam en Enschede, om het gezag van de overheid ernstig uit te hollen....

Vorige week werd in Amsterdam onder druk van de rechter een akkoord getekend tussen de gemeente, de Taxicentrale Amsterdam en enkele kleinere taxiondernemingen. Het akkoord houdt onder meer in dat andere taxibedrijven, waaronder TCA's grootste concurrent TaxiDirekt, voortaan gebruik kunnen maken van alle taxistandplaatsen. Het feit dat het dit weekeinde weer tot incidenten kwam, doet echter vrezen dat het einde van de 'taxi-oorlog' nog niet in zicht is. Die vrees rees al tijdens de rechtszitting toen TaxiDirekt na de arrestatie van de TCA-leiding alsnog weigerde haar handtekening te zetten. Zij maakte bovendien bezwaar tegen de uitleg die TCA aan het akkoord gaf en tegen het ontbreken van sancties bij niet-naleving.

Strikt genomen was er natuurlijk geen akkoord nodig, want de nieuwe taxiwet die al sinds 1 januari vorig jaar van kracht is, voorziet reeds in vrije concurrentie. Zo niet in Amsterdam, waar sinds jaar en dag op dit punt de dienst wordt uitmaakt door monopolist TCA. Zij vond tegenover zich een overheid die niet alleen toestond dat dubieuze handel in vergunningen ontstond, maar die ook naliet te waarschuwen voor de gevolgen die de nieuwe wet zou hebben. Dat B en W zich niet bewust leken van hun verantwoordelijkheid, bleek al aan het begin van het conflict toen wethouder Köhler alle kritiek afschoof op minister Netelenbos, die hem met een slechte wet zou hebben opgezadeld.

Het halfbakken optreden tegen het geweld waarmee TCA de invoering van de wet probeerde te saboteren, sterkte de leiding van de taxicentrale aanvankelijk slechts in haar idee boven de wet te staan. Met de arrestatie van drie bestuursleden van TCA op verdenking van deelname aan een criminele organisatie lijkt alsnog een einde te komen aan hun machtspositie, maar niet aan het conflict.

De vraag is of wethouder Köhler bereid is alsnog zijn verantwoordelijkheid in deze kwestie te nemen. De uitlatingen van de ooit veelbelovend genoemde wethouder van GroenLinks stemmen in dit opzicht weinig hoopvol. Hij begrijpt niet waarom de arrestatie van de TCA-bestuurders een ondertekening van het akkoord in de weg zou hebben gestaan, noch waarom de overeenkomst niet zou deugen. Köhler zegt een helder akkoord te hebben gesloten dat geheel voldoet aan de gemeentelijke wensen. De gemeente dient echter maar één wens te hebben. Dat is uitvoering van de taxiwet, die voor heel Nederland geldt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden