Taxi? Nu is er de meerijd-app

Voor de helft van de prijs in een taxi, met aan het stuur een particuliere chauffeur zonder diploma of vergunning. Het mag niet, maar Uber gaat het wel doen in Amsterdam.

AMSTERDAM - Van de overheid mag het niet: particuliere chauffeurs die zonder diploma of vergunning passagiers vervoeren tegen betaling. Toch biedt taxi-app Uber de service sinds woensdag aan in Amsterdam. Wie de zogenoemde UberPop taxi bestelt, rijdt voor de helft van de prijs van een taxirit mee in de auto van een particulier.


'Het gaat hier om personenvervoer tegen betaling', zegt een woordvoerster van de Inspectie Leefomgeving en Transport. De chauffeurs moeten zich daarom houden aan dezelfde regels als gewone taxi's. Ze hebben bijvoorbeeld een chauffeursdiploma nodig en een ondernemersvergunning. De inspectie beschouwt de bestuurders die voor UberPop werken als snorders en gaat hard optreden. De illegale taxichauffeurs hangt een maximale boete van 40 duizend euro boven het hoofd. Ook kan hun auto in beslag worden genomen. Tegen Uber wordt een proces verbaal opgemaakt. Dat maakt de inspectie woensdag bekend.


Toch zet het van oorsprong Amerikaanse bedrijf de proef met twintig ongediplomeerde chauffeurs door. 'Deze wetgeving is op ons niet van toepassing', zegt directeur Niek van Leeuwen. 'Uber is geen vervoersbedrijf maar een technologieoplossing. Dit is een transactie tussen particulieren waar wij een kader aan bieden.' Het bedrijf ziet zichzelf als de taxivariant van Airbnb, een website waar particulieren hun woning kunnen verhuren. Klanten bestellen via een app een ritje, de betaling verloopt automatisch met bijvoorbeeld een creditcard. Uber houdt 20 procent van de opbrengst zelf, de rest gaat naar de chauffeur.


Met de omstreden app hoopt Uber de taximarkt open te breken voor nieuwe initiatieven. Volgens Van Leeuwen houdt de huidige taxiwetgeving geen rekening met technologische ontwikkelingen. Het bedrijf probeert die verandering nu af te dwingen. Minister Kamp van Economische Zaken liet onlangs weten innovaties in de taxibranche, zoals Uber, toe te juichen. Dit najaar wordt de wetgeving geëvalueerd, mogelijk ontstaat er dan meer ruimte voor de taxi-app.

'Oneerlijk'

Op de taxistandplaats bij het Amsterdam Amstelstation is Uber woensdag het gesprek van de dag. Het is oneerlijke concurrentie, vinden de meeste chauffeurs. Particuliere bestuurders hebben niet hoeven investeren in een opleiding, boordcomputer, vergunning en uitgebreide verzekering.


Uber verwacht van zijn amateurchauffeurs alleen dat ze minimaal 21 jaar zijn, langer dan een jaar een rijbewijs hebben en een verklaring omtrent gedrag kunnen tonen. De chauffeurs krijgen een korte, deels online, cursus aangeboden. De auto waarin ze rijden mag niet ouder zijn dan uit 2005. Bestuurders moeten zelf zorgen voor de benodigde verzekering. Volgens directeur Van Leeuwen dekt een aansprakelijkheidsverzekering de schade van een eventueel ongeluk.


'Dat klopt niet', zegt advocaat André Lieshout, gespecialiseerd in transportrecht. 'Die verzekering is niet bedoeld voor commerciële ritten.' De advocaat vreest dat de ongediplomeerde taxichauffeurs 'grote puinhopen' zullen veroorzaken. 'Ik vraag me af of passagiers zich wel realiseren welke risico's ze nemen door deze service te gebruirken.' Daarbij is UberPop volgens Lieshout 'uiterst schadelijk' voor de taxibranche. 'Als je in de kroeg staat en je kunt voor de helft van de prijs een taxi naar huis krijgen, dan doe je dat en neem je nog een extra biertje.'


De Amsterdamse taxibranche reageert dan ook verontwaardigd op de proef van Uber. 'Het is een idioot concept', zegt Bas Vos, voorzitter van het Amsterdams Platform Kwaliteitstaxi waarbij het merendeel van de Amsterdamse taxi's zijn aangesloten. 'De gemeente geeft bakken met geld uit om snorders op te pakken en dan komt er een bedrijf dat zegt: wij gaan ook zonder vergunningen rijden.' Volgens Vos is de stunt van Uber vooral bedoeld om naamsbekendheid te krijgen.


'Dit is een geweldige publiciteitsstunt, mijn complimenten aan Uber', zegt ook Richard van der Veen, directeur van Taxicentrale Amsterdam (TCA) en bestuurslid is van koepelorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). 'Tegelijkertijd vind ik het verwerpelijk dat ze de consument een rad voor ogen draaien. Zonder vergunningen rijden is verboden.'


Reizigersorganisatie Voor een Beter OV is wel enthousiast over de meerijd-app. 'Amsterdamse taxi's zijn sinds de liberalisering van de taximarkt in 2000 heel duur geworden', zegt Rikus Spithorst. Volgens hem hebben reizigers behoefte aan een helder systeem dat inzicht geeft in de prijs-kwaliteitverhouding. 'Uber doet dat. Je kunt kiezen voor een dure auto met professionele chauffeur, of voor een goedkope taxi.'


Met de taxichauffeurs die inkomsten mislopen door de goedkope concurrent heeft hij geen medelijden. 'Ze hebben jaren de tijd gehad de kwaliteit te verbeteren, maar er is niets veranderd.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden