Tauwnaar brengt leven in Medea met dia's van Teneeter

THEATER..

Medea van Euripides door Theater Teneeter. Regie: Rinus Knobel. Schouwburg Rotterdam, 9 december. Tournee.

Medea's ogen schieten vuur terwijl ze plannen maakt om haar rivale te vermoorden, de prinses met wie haar man Jason denkt te gaan trouwen. Hij zal nog spijt krijgen van dit huwelijk waarvan hij het voordeel zo schijnheilig bepleit. Maar als ze denkt aan haar twee bloedjes van jongens die ze aan het mes moet rijgen, rollen de tranen over haar wangen.

Voor menigeen is Medea het kwaad in eigen persoon, de vrouw die het lef had haar kinderen te doden vanwege haar trouweloze man. Maar Medea is ook slachtoffer, in Griekenland was ze een vreemdelinge die nauwelijks toekomst had. Bovendien kiest ze in haar wanhoop een vorm van wraak die haar zelf minstens even hard treft als Jason.

Theater Teneeter speelt de tragedie nu voor een publiek van jongeren. En in de vertaling van Gerard Koolschijn is het stuk, waarin de koren zijn geschrapt, opmerkelijk helder. Het gaat in deze enscenering vooral om het debat, de manier waarop Medea met haar man, met de opvoeder van haar kinderen of met een bezoekende koning, redeneert.

Wat Teneeter met Antigone prachtig lukte, heeft de groep met deze Medea dunnetjes over willen doen. Destijds verbaasde het menigeen dat een publiek van opgeschoten jongeren muisstil bleef bij een bewegingloze voorstelling. Ditmaal zit de thematiek het publiek minder dicht op de huid.

Van het mythische verhaal blijft weinig anders over dan de kale vertelling. Rinus Knobel doet in zijn regie nauwelijks moeite daar theatraal vorm aan te geven. Al het leven komt van Maureen Tauwnaar die een hartstochtelijke Medea speelt.

Fel kijkt ze het publiek aan als ze zegt dat vrouwen niet geschikt zijn voor grote daden, maar dat ze 'thuis zijn in het kwaad'. Woest gaat ze tekeer tegen Jason als hij probeert zijn bedrog te rechtvaardigen. En als een stoeipoes draait ze hem een rad voor ogen wanneer ze haar plan heeft getrokken.

Tauwnaar is de hartenklop van de voorstelling. Maar ze is erg alleen. Haar twee tegenspelers leveren hun aandeel zonder veel vuur. Alleen tijdens een ruzie met Medea flakkert het vlammetje van Jason even op.

Om de jeugd tussen de korte scènes wakker te schudden, worden op een enorme schuine witte wand dia's vertoond op stampende muziek. Maar telkens gaat de aandacht weer naar het verhaal dat nogal met een sisser afloopt. Want dat Medea uiteindelijk terugkeerde naar haar vaderland en haar vader weer op de troon hielp, vertelt de tragedie niet.

Marian Buijs

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden