Tate-musea weigeren giften van familie achter verslavende pijnstiller

Twee dagen nadat de National Portrait Gallery in Londen een gift van 1 miljoen pond (1,16 miljoen euro) van de familie-Sackler weigerde hebben nu ook de verzamelde Tate-musea in Engeland de financiële banden met de familie doorbroken. Tot de groep van musea horen onder meer de Londense Tate Britain en Tate Modern, die horen bij de toonaangevende en best bezochte musea voor moderne kunst in de wereld.

Directeur van de Tate-musea Sir Nicholas Serota in Tate Modern. Beeld Getty Images

De Sackler-familie is de eigenaar van de farmaceutische reus Purdue Pharma, fabrikant van de pijnstiller OxyContin. Het bedrijf in Connecticut ligt onder vuur als een van de aanstichters van de verslavingscrisis in de Verenigde Staten, die in 2017 meer dan 70 duizend mensenlevens kostte, waarvan bijna 50 duizend werden veroorzaakt door het gebruik van medicijnen. Momenteel lopen er in de VS honderden rechtszaken tegen het bedrijf en verschillende familieleden, waarbij ze beschuldigd worden van agressieve marketing van de verslavende pijnstillers, in combinatie met het verspreiden van opzettelijk valse informatie over de mogelijke gevaren.

The Sacklers hebben altijd geprobeerd hun naam los te koppelen van de activiteiten van Purdue Pharma en een van de manieren was het doneren van grote bedragen aan musea, waaronder het Metropolitan en het Guggenheim in New York. De Tate-organisatie schreef donderdag in een verklaring: ‘De Sackler-familie heeft in het verleden gul gegeven aan Tate, en aan verschillende andere Britse kunstinstellingen. We zullen geen verwijzingen naar eerdere filantropie verwijderen. Maar onder de huidige omstandigheden vinden we het niet meer juist om toekomstige donaties van de Sacklers aan te nemen.

Centrale figuur in de protesten rondom de kunstactiviteiten van de Sacklers is de bekende Amerikaanse fotograaf Nan Goldin, zelf jarenlang verslaafd aan OxyContin, eerst als een door een arts voorgeschreven pijnstiller en later als drug op de zwarte markt. The Observer meldde dat ze vorige maand een gepland retrospectief van haar werk in de National Portrait Gallery wilde blokkeren, als het museum van plan was zaken te blijven doen met de Sacklers. 

Ook Tate Modern had plannen met haar werk als eigenaar van haar installatie The Ballad of Sexual Dependency (een diashow met een soundtrack). Het was Goldin zelf die wees op de ironie van het feit dat Tate werk van haar kocht in een tijd dat het museum nog geld van de Sacklers ontving (meer dan vier miljoen euro in de afgelopen jaren) en dat de fotograaf zelf verslaafd was, en haar geld grotendeels weer in pijnstillers stak. Goldin verklaarde zich opgetogen over de beslissing van Tate – en meldde tegelijkertijd dat ze zeker was gaan protesteren als het museum de stap niet had gezet.

De familie-Sackler is volgens Forbes Magazine 13 miljard waard en ontkent tot nu toe alle aantijgingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden