Tankstations willen nu ook elektrische laadpalen

Rijkswaterstaat en Fastned, de grootste aanbieder van laadpunten voor elektrische auto's langs de snelweg, maken ruzie over de rechten om bij bestaande pompstations elektrisch laden te mogen aanbieden. Het gaat over de vraag of pomphouders die aanvankelijk geen interesse hadden in elektrische laadpalen, die alsnog mogen plaatsen nu de markt erom vraagt.

Beeld Marcel van den Bergh

Fastned kreeg drie jaar geleden na een openbare aanbesteding de rechten om bij 201 snelwegstations een laadstation te bouwen waar elektrische auto's in twintig minuten een volle accu kunnen halen. Nu de eerste stations worden geopend, blijkt Rijkswaterstaat echter ook 'elektrische' vergunning te verlenen aan zittende pomphouders op dezelfde locatie.

Behalve naar Fastned gingen de vergunningen voor elektrische laadstations naar de ANWB en naar de bedrijven The New Motion, MisterGreen, Greenflux en Liandon. Oliemaatschappijen en bestaande pomphouders toonden geen belangstelling. Particuliere pomphouders probeerden de vestiging van aparte elektrische stations zelfs via de rechter te laten verbieden, maar verloren die zaak tot in hoger beroep.

Dubbele vergunningen ondergraven de investering die Fastned in zijn nieuwe netwerk van laadstations moet doen, zegt directeur Michiel Langezaal van het snellaadbedrijf. Ook verleende Rijkswaterstaat de vergunning aan pomphouders zonder die openbaar te publiceren, waardoor het vaak onmogelijk was om bezwaar te maken. 'Dat is een duidelijk voorbeeld van onbehoorlijk bestuur.'

Vergunning

Rijkswaterstaat erkent dat zeker zeven tankstations langs de snelweg vergunning hebben gekregen voor elektrisch snelladen, terwijl op dezelfde plek ook concessies zijn vergeven voor een apart laadstation. Een onbekend aantal aanvragen is nog in behandeling.

Volgens de wet kan een vergunning aan zittende pomphouders niet worden geweigerd, zegt de woordvoerster. 'Dat kan alleen als het ten koste zou gaan van de veiligheid of de doelmatige inrichting van een verzorgingsplaats.' De vergunningen zijn volgens haar inderdaad niet gepubliceerd maar 'op de gebruikelijke wijze toegezonden aan de aanvrager en de op dat moment bekende belanghebbenden.'

Volgens Rijkswaterstaat hebben gevestigde pomphouders altijd al het recht gehad om een 'aanvullende voorziening' op hun pompstation te plaatsen. Dat geldt ook voor een elektrische snellader. De nieuwe vergunningen die aan de elektrische snellaadstations op dezelfde locatie werd verleend, waren volgens de dienst geen exclusief recht.

Niet verbieden

Dat zeggen ook de particuliere pomphouders langs de snelweg, verenigd in de organisatie VPR. 'Ook de rechter heeft in de gevoerde rechtszaken altijd gezegd dat bestaande pomphouders een vergunning mogen aanvragen. Dat was toen een argument om de vergunningen voor aparte elektrische laadstations niet te verbieden', zegt VPR-secretaris Peter Verhallen. 'Als Fastned beweert dat ze dat niet hebben geweten, is dat een keiharde leugen'.

Volgens Fastned ligt dat anders. 'We zijn er altijd van uitgegaan dat een extra laadpunt naast onze voorziening niet doelmatig en verkeersveilig zou zijn. Automobilisten gaan plotseling aarzelen of tegen de rijrichting rondjes rijden als ze moeten kiezen tussen twee elektrische aanbieders met mogelijk enkele centen prijsverschil. Zo'n aanvraag zou volgens ons worden afgewezen, net zoals Rijkswaterstaat een aanvraag voor een tweede zelfstandig laadstation of een tweede wegrestaurant op zo'n locatie afwijst.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden