Tandpasta met U2 toe

Kruidvat flikt het weer. Nauwelijks is de gehele Nederlandse cd-handel bekomen van een actie met de nieuwste cd van Marco Borsato, of de drogisterijketen stunt al weer met een volgende kassakraker: Pop, de cd van U2 waarop de cd-handel zo lang heeft gewacht, ligt deze week voor de absolute ramsj-prijs...

Van onze verslaggever

Hans Faber

AMSTERDAM

De handel is des duivels over de wijze waarop de drogisterijketen de cd-handel aan het attaqueren is. Dat gebeurt 'op z'n Kruidvats': 'De beuk erin', schreeuwde de keten op 26 maart in een paginagrote advertentie in De Telegraaf. De Waarheid, Borsato's succesalbum, was er voor 29,50 gulden te koop, beduidend goedkoper dan bij elke andere cd-zaak in Nederland.

'Een walgelijke advertentie was dat. Smakeloos', liet PolyGram-verkoopdirecteur Michiel Meier Mattern Muziek & Beeld optekenen. Zelf spreekt het vakblad voor de entertainmentbranche van 'zwarte woensdag'. Gesuggereerd wordt dat de consument de reguliere cd-verkopers als 'een stelletje zakkenvullers' gaat zien, omdat zij De Waarheid voor 42,90 gulden in de winkel hebben liggen.

'Een pijnlijke zaak', vindt Juan da Silva, commercieel directeur van Free Record Shop. Een gevaar voor de branche, vindt hij ook. 'In Amerika zijn de supermarkten ook gaan stunten met cd's. Wist u dat Music Land, een keten met meer dan duizend winkels, inmiddels in surséance verkeert? Dat is funest voor de breedte van het cd-assortiment. Straks worden er alleen nog maar cd's uit de top-dertig verkocht.'

Bij Kruidvat halen ze hun schouders op. ' Wij doen dit wel vaker', zegt Dirk-Jan Siebrand, algemeen directeur Drogisterijen en Parfumerieën van Groenwoudt, het detailshandelsconcern waar Kruidvat deel van uitmaakt.

Inderdaad, Kruidvat stunt wel vaker. Dat doet het bijvoorbeeld met statige parfummerken. Tegen bodemprijzen liggen de flessen Poison en Dune dan in de winkel. Maar Kruidvat stunt ook met artikelen die niet in het normale assortiment van tandpasta, shampoo en parfum passen. Kniekousjes, Belgische bonbons, Walt Disney-video's - niets is Kruidvat te dol, als het maar extra klanten naar de winkel lokt. Storetraffic genereren, heet dat in vakjargon.

Dit jaar lijkt de keten een voorkeur te hebben voor cd's. Vorig jaar was er al Highlights from Miss Saigon. Voor 8,95 gulden konden de hoogtepunten van de musical op de kop worden getikt, tot groot ongenoegen van Joop van den Ende ingezongen door echte JvdE-sterren. Het leidde tot een heus relletje in de vaderlandse artiestenwereld.

Voor Kruidvat geen reden om met cd's te stoppen. Integendeel, het werd juist als een aanmoediging beschouwd. 'Begin dit jaar zijn we begonnen met cd's uit de top-tien', zegt Siebrand. De nieuwste van de populaire zangeres Celine Dion moest klanten lokken, evenals die van Andrea Bocelli.

De handel hield zich stil, totdat de Borsato-advertentie twee weken geleden in de krant verscheen. 'Het is een echte affaire geworden. We hebben zelfs Hart van Nederland van SBS6 gehaald. Geen verkeerde publiciteit.'

Siebrand heeft geen last van een slecht geweten. 'Die bedrijven die Kruidvat beschuldigen hebben een enorm pak boter op hun hoofd. Neem Free Record Shop. Die keten is toch groot geworden met parallelimport? Nu ze tot het establishment behoren, komen ze met deze verhalen. Kom nou.'

De vraag die de handel bezighoudt, is waar Kruidvat de cd's vandaan haalt. PolyGram verkoopt niet aan branchepiraten. 'De internationale cd's kun je nog uit Engeland halen. Het valt niet op als je daar vijfduizend exemplaren van een grote titel inkoopt', zegt Da Silva. 'Marco Borsato niet.'

Volgens PolyGram is het waarschijnlijk dat de cd's uit België komen. Sommige cd's zijn volgens de codering al in de week na de release besteld. Dat duidt er op dat Belgische retailers de afgelopen maanden cd's hebben gespaard voor Kruidvat. Da Silva heeft zijn twijfels: 'Marco Borsato is niet zo populair in België. Zo'n gigantische partij, dat moet toch opvallen?'

Siebrand zelf doet er het zwijgen toe. Over twee weken ligt er weer een nieuwe supertitel tussen de rekken met haargel en crèmespoelingen. Welke wil hij niet zeggen, maar de handel heeft wel een vermoeden. Wacht nog maar even met de aanschaf van Spice, de nieuwste van de Spice Girls.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden